Poznań stawia na transport publiczny. Budżet 2026 z 1,8 mld zł na komunikację
Radni Miasta Poznań przyjęli budżet na 2026 rok podczas sesji w grudniu 2025 roku, głosami 28 radnych, przy 6 głosach przeciw.
Całkowite wydatki miasta wyniosą 7,66 mld zł, a dochody 6,69 mld zł, co oznacza wzrost odpowiednio o ponad 10% i 8% rok do roku. Wyraźnie rośnie też pula środków na inwestycje, które sięgną niemal 1,5 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Ile środków Poznań przeznaczy w 2026 roku na transport i łączność?
- Które inwestycje komunikacyjne pochłoną największą część budżetu?
- Jak budżet miasta wpłynie na komfort pasażerów komunikacji miejskiej?
Transport publiczny jednym z filarów budżetu miasta
Przyjęty przez radnych Miasta Poznań budżet na 2026 rok jest rekordowy nie tylko pod względem wartości, ale także skali planowanych inwestycji. Jak podkreśla prezydent miasta, dokument ma zapewnić stabilny rozwój i poprawę jakości życia mieszkańców.
„Jestem przekonany, że przyjęty dziś rekordowy budżet zapewni Poznaniowi stabilny rozwój i przełoży się na dalszą poprawę jakości życia mieszkanek i mieszkańców” – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Dziękuję skarbnikowi i wszystkim urzędnikom, którzy pracowali nad tym dokumentem, bo przygotowanie budżetu to gigantyczna praca” – dodał.
Dochody miasta zaplanowano na poziomie 6,69 mld zł, z czego 6,47 mld zł stanowią dochody bieżące, a 215 mln zł majątkowe. Jednocześnie miasto utrzyma bezpieczną nadwyżkę operacyjną w wysokości 287,7 mln zł, co jest istotnym sygnałem stabilności finansowej dla inwestorów i instytucji finansowych.
„Mamy prawie 1,5 miliarda złotych na inwestycje” – podkreślał podczas sesji Piotr Husejko, skarbnik Poznania. – Już teraz widać, że przy takim poziomie planowanych wydatków możemy być blisko rekordu wykonanych inwestycji” – dodał.
W strukturze wydatków wyraźnie widać znaczenie komunikacji miejskiej i infrastruktury transportowej. Na transport i łączność miasto przeznaczy 1,8 mld zł, co plasuje ten obszar na drugim miejscu po oświacie.
Transportowe inwestycje
Największa część wydatków majątkowych w transporcie dotyczy inwestycji infrastrukturalnych. Łącznie na ten cel zaplanowano 596 mln zł. Kluczowym przedsięwzięciem będzie realizacja drugiego etapu Programu Centrum, obejmującego budowę trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka, która ma istotnie poprawić funkcjonowanie transportu publicznego w ścisłym centrum miasta. Równolegle prowadzona będzie przebudowa mostu Chrobrego, ważnego elementu układu drogowo-tramwajowego.
Środki trafią także na rozbudowę i modernizację układu drogowego, w tym inwestycje na ulicach Literackiej i Umultowskiej oraz budowę nowych chodników, co ma znaczenie nie tylko dla kierowców, ale również dla pasażerów korzystających z autobusów i tramwajów oraz dla integracji różnych form transportu publicznego.
Budżet uwzględnia także szeroki kontekst inwestycyjny miasta. Na gospodarkę komunalną, mieszkaniową i ochronę środowiska przeznaczono 284 mln zł, a część projektów – takich jak rozwój małej retencji czy działania na rzecz poprawy jakości powietrza – pośrednio wspiera cele zrównoważonej mobilności miejskiej. Wydatki na kulturę wyniosą 110 mln zł, a na sport 131 mln zł, przy czym część inwestycji dotyczy obiektów ważnych również z punktu widzenia dostępności komunikacyjnej.
Warto podkreślić, że niemal jedna czwarta wszystkich inwestycji miasta będzie realizowana z udziałem środków zewnętrznych, głównie funduszy unijnych, co pozwala Poznaniowi utrzymać wysokie tempo modernizacji infrastruktury bez nadmiernego obciążania budżetu bieżącego.
Naszym zdaniem
Budżet Miasta Poznań na 2026 rok potwierdza, że transport publiczny pozostaje jednym z priorytetów samorządu, zarówno w wymiarze finansowym, jak i strategicznym. Skala środków przeznaczonych na komunikację miejską i inwestycje transportowe jest spójna z dotychczasowymi działaniami miasta w zakresie rozwoju sieci tramwajowej, infrastruktury drogowej i poprawy warunków podróży dla pasażerów. W połączeniu z bezpieczną nadwyżką operacyjną i szerokim wykorzystaniem funduszy zewnętrznych, budżet ten tworzy solidne podstawy do dalszej modernizacji transportu publicznego w Poznaniu w kolejnych latach.



Komentarze