Wrocławski Rower Miejski 2025: Nowa jakość i milion wypożyczeń w dwa i pół miesiąca
Wrocław ponownie pokazuje, że rower może być realną i wygodną alternatywą dla samochodu w codziennym transporcie miejskim.
Od 1 sierpnia 2025 roku mieszkańcy korzystają z całkowicie nowej wersji Wrocławskiego Roweru Miejskiego – WRM. System wrócił po przerwie przetargowej z nową flotą, większą liczbą stacji, szerszym zasięgiem aglomeracyjnym i nowym modelem rozliczeń. W ciągu zaledwie dwóch i pół miesiąca od uruchomienia systemu, rowery WRM wypożyczono 429 tysięcy razy. W całym 2025 roku liczba wypożyczeń przekroczyła już 1,1 miliona. To niemal dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Ile rowerów liczy obecnie nowy system Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM) i ile z nich to modele elektryczne?
- Jakie są zasady nowego modelu rozliczeń za korzystanie z WRM?
- Ilu użytkowników korzystało z systemu WRM w październiku 2025 roku?
Nowy system
Nowa odsłona WRM to 2400 rowerów standardowych, 100 elektrycznych oraz 34 rowery niestandardowe – w tym cargo, tandemy, handbike’i i modele dziecięce. Całość oparta jest na technologii IV generacji – lżejsze ramy, lepsze GPS-y i systemy oparte na IoT.
Do dyspozycji użytkowników jest 240 stacji na terenie miasta i gmin ościennych – m.in. Czernicy, Kobierzyc, Kątów Wrocławskich, Siechnic i Wiszni Małej. Dzięki temu WRM staje się nie tylko systemem miejskim, ale aglomeracyjnym środkiem transportu publicznego.
Prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk, podkreśla, że WRM to element polityki zrównoważonej mobilności i spójnej sieci transportu zbiorowego. System jest rozwijany od 2011 roku, kiedy liczył zaledwie 140 rowerów – dziś jest ich 17 razy więcej.
Od początku sierpnia średnia liczba wypożyczeń na jeden rower to cztery dziennie – blisko dwukrotnie więcej niż w 2024 roku. Średni dystans przejazdu to 2,5 kilometra, a średni czas wynosi 32 minuty. Łączny czas użytkowania rowerów to już ponad 51 milionów minut. Rośnie też liczba aktywnych użytkowników – we wrześniu było ich ponad 337 tysięcy, w październiku liczba ta przekroczyła 340 tysięcy.
Najczęściej wypożyczane rowery znajdują się przy dworcu głównym, placu Dominikańskim, Sky Towerze i na Rondzie Reagana. Na dziś skradziono 22 rowery WRM, odnotowano 10 poważnych uszkodzeń i 2 przypadki kradzieży baterii z rowerów elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy model rozliczeń
Nowy WRM wprowadził uproszczony model płatności – konieczne jest podpięcie karty płatniczej. Opłaty naliczane są automatycznie po zakończeniu jazdy. Pierwsze 20 minut przejazdu pozostaje bezpłatne, kolejne 40 minut to koszt 3 zł, a każda następna godzina to 6 zł. Jazda rowerem elektrycznym kosztuje 59 groszy za minutę.
System WRM odegrał także istotną rolę w obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności (16–22 września 2025). W dniu 22 września – Światowym Dniu Bez Samochodu – użytkownicy mogli korzystać z godziny darmowej jazdy. To część ogólnopolskiej inicjatywy Nextbike Polska „Miliony powodów, by jechać razem”, której celem jest promocja roweru jako taniego, dostępnego i zdrowego środka transportu.
Równocześnie we Wrocławiu zorganizowano mobilne stacje serwisowe, tymczasowe punkty wypożyczeń i aktywności edukacyjne dla mieszkańców. Do akcji włączyły się także inne miasta, m.in. Warszawa, Zielona Góra i Konin.
Nextbike – operator WRM – przypomina, że od początku istnienia systemu we Wrocławiu wykonano już ponad 15 milionów wypożyczeń. Nawet system przejściowy, który działał od kwietnia do lipca 2025 roku, osiągnął ponad 600 tysięcy przejazdów. Wrocław pozostaje jednym z najbardziej rowerowych miast w Polsce.
– WRM to dziś coś więcej niż rower. To narzędzie realnej zmiany mobilności, ułatwiające życie mieszkańcom – podsumowuje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.




Komentarze