Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy system informacji pasażerskiej w powiecie tatrzańskim. Koniec chaosu?

infotrans
24.10.2025 16:02
0 Komentarzy

Powiat Tatrzański pilotażowo wdrążył w tym roku system KiedyPrzyjedzie.pl, który pozwala śledzić autobusy i minibusy w czasie rzeczywistym.

Aplikacja już działa na dziesięciu liniach, a od przyszłego roku obejmie także główne trasy turystyczne. I to będzie już prawdziwa cyfrowa rewolucja w transporcie publicznym w Tatrach.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki system wdrożył pilotażowo Powiat Tatrzański w zakresie komunikacji lokalnej?
  2. Na ilu liniach działa obecnie system KiedyPrzyjedzie.pl?
  3. Od którego roku minibusy w Tatrach będą musiały spełniać normę emisji spalin Euro 6?
Tatry z JakPrzyjedzie i pod GPS-em. Koniec z chaosem na trasach do Morskiego Oka i Doliny Chochołowskiej?
Tatry z JakPrzyjedzie i pod GPS-em. Koniec z chaosem na trasach do Morskiego Oka i Doliny Chochołowskiej?

Realna zmiana dla turystów i mieszkańców

Od przyszłego sezonu turystycznego także minibusy na najbardziej obleganych trasach – do Morskiego Oka i Doliny Chochołowskiej – będą wyposażone w lokalizatory GPS, a pasażerowie sprawdzą ich położenie w telefonie. Koniec z prowizorycznymi kartkami i loterią na dworcu.

Władze powiatu tatrzańskiego wdrażają system KiedyPrzyjedzie.pl, który pozwoli śledzić busy w czasie rzeczywistym. System już działa pilotażowo na dziesięciu liniach, a od przyszłego roku obejmie także główne trasy turystyczne.

W ramach systemu mamy trzy narzędzia: panel do zarządzania flotą, aplikację mobilną i stronę internetową. Każdy pasażer może sprawdzić, kiedy z danego przystanku odjedzie jego autobus – wyjaśnia Marcin Szołtys, naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Tatrzańskim.

Wprowadzana zmiana to nie tylko kwestia cyfryzacji, ale również ekologii. Od 2026 roku minibusy obsługujące regularne linie muszą spełniać normę Euro 5, a od 2027 – Euro 6. Chodzi o ograniczenie emisji spalin na najważniejszych trasach turystycznych w Tatrach.

Od 2027 roku dopuszczone będą tylko pojazdy z normą Euro 6, czyli produkowane po 2014 roku. To nie jest wygórowany standard – to europejska norma, do której musimy dążyć – podkreśla Szołtys.

Tatry z JakPrzyjedzie i pod GPS-em. Koniec z chaosem na trasach do Morskiego Oka i Doliny Chochołowskiej?
Tatry z JakPrzyjedzie i pod GPS-em. Koniec z chaosem na trasach do Morskiego Oka i Doliny Chochołowskiej?

Synchronizacja całego powiatu

Nowy system obejmie nie tylko linie powiatowe, ale także komercyjne busy i linie gminne. Celem jest stworzenie jednolitego, przejrzystego i zsynchronizowanego systemu komunikacji – dostępnego zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

To nasz cel: uporządkować transport na terenie całego powiatu. Po pilotażu, teraz czas na newralgiczne trasy turystyczne, a w kolejnym etapie także na prywatnych przewoźników – dodaje Szołtys.

Dla pasażerów oznacza to koniec z niepewnością. Dla samorządu – nowe narzędzie analityczne. Dzięki danym o punktualności i natężeniu ruchu możliwe będzie realne dostosowanie rozkładów, interwencje w przypadku zatorów oraz skuteczniejsze planowanie tras.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w sezonie 2026 turyści zobaczą na ekranie nie tylko rozkład jazdy, ale też lokalizację konkretnego pojazdu, przewidywany czas dojazdu i ewentualne opóźnienia – co 15 sekund aktualizowane w systemie. Strona dostępna jest pod adresem: powiattatry.kiedyprzyjedzie.pl

Komentarze