Kościerzyna zmienia komunikację miejską. Nowa siatka połączeń już gotowa
Miasto Kościerzyna ogłosiło zakończenie prac nad nową koncepcją funkcjonowania komunikacji miejskiej.
Zmiany są odpowiedzią na postulaty mieszkańców i mają wejść w życie na początku 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Kiedy planowane jest wprowadzenie zmian w komunikacji miejskiej w Kościerzynie?
- Kto współtworzył nową koncepcję układu linii autobusowych?
- Jakie rozwiązanie ma ułatwić pasażerom planowanie podróży?
Projekt zmian
Nowa koncepcja została wypracowana we współpracy z mieszkańcami oraz profesjonalną firmą doradczą - prawdopodobnie PTC Marcin Gromadzki. Władze miasta zapowiadają lepiej dopasowaną siatkę połączeń, więcej kursów na kluczowych liniach oraz utrzymanie zasady bezpłatnych przejazdów — przynajmniej dla mieszkańców Kościerzyny. Odbyły się konsultacje, zbierano uwagi pasażerów, a także przeprowadzono badania marketingowe. Na tej podstawie 12 czerwca zaprezentowano projekt zmian.
Władze miasta przyznają, że spełnienie wszystkich postulatów mieszkańców oznaczałoby konieczność podwojenia liczby kilometrów pokonywanych rocznie przez autobusy (z obecnych 133 tys. km do ponad 260 tys. km). To z kolei oznaczałoby podwojenie kosztów funkcjonowania komunikacji — z 1,7 mln PLN rocznie do nawet 3,4 mln PLN. Na razie rozważane jest zwiększenie budżetu o 30%, co dałoby nieco ponad 2,2 mln PLN rocznie.
Nowa siatka zakłada m.in.:
- Rozszerzenie linii nr 1 o ul. Wrzosową, Kalinową, Mickiewicza, Konopnickiej, Słowackiego i Hallera;
- Modyfikację linii nr 2, która obejmie teraz ul. Budowlanych i Drogowców;
- Wydłużenie linii nr 3 o rejony ul. Chojnickiej i Klasztornej.
Wprowadzenie tzw. „taktowania” oznacza, że autobusy mają kursować w równych odstępach czasowych (np. co 40 minut), bez sztywnego przywiązania do konkretnych godzin. Ma to ułatwić planowanie podróży i zwiększyć przewidywalność.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Będzie to w formie taktowania, czyli co 40 minut ten autobus powinien jeździć. Już nieważne, czy to będzie godzina – załóżmy – 8:56, czy 9:13. Chodzi o to, żeby przyzwyczaić mieszkańców, że co 40 minut jest autobus. Nie wszędzie oczywiście się da, nie wszystkie prośby mogliśmy uwzględnić – wyjaśnia burmistrz.
Dawid Jereczek jednocześnie zapowiedział możliwe zmiany w modelu finansowania transportu publicznego. Obecnie komunikacja miejska jest bezpłatna dla wszystkich pasażerów, ale ten model może ulec modyfikacji.
– Rozważamy tutaj wprowadzenie płatnej komunikacji miejskiej dla osób, które nie są mieszkańcami Kościerzyny. Jeszcze raz podkreślam, że mieszkańcy Kościerzyny na pewno będą mogli korzystać z niej bezpłatnie – dodaje.
Zakupowe tło
Jak zapowiada Dawid Jereczek, burmistrz Kościerzyny, od początku 2026 roku komunikacja miejska w tym kaszubskim mieście przejdzie istotne zmiany organizacyjne. Nową siatkę połączeń i rozkład jazdy opracowała profesjonalna firma zewnętrzna, a zmiany będą obejmować zarówno częstotliwość kursowania autobusów, jak i ich przebieg.
Dodajmy, że a zmiany w komunikacji miejskiej nakładają się przetargi organizowane przez Polregio oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. 11 czerwca otwarto oferty w postępowaniu na autobusową komunikację zastępczą na trasie Kościerzyna – Gdańsk Rębiechowo (linie KZ1, KZ2 i KZ3). Najtańszą ofertę złożyła firma „Gryf” z Żukowa. ZKA potrwa do początku listopada br.
Równolegle trwa przetarg na komunikację zastępczą na odcinku Chojnice – Kościerzyna. Z uwagi na niekorzystne położenie nowego przystanku „Kościerzyna Północ”, zdecydowano się na pełne zastąpienie ruchu pociągów komunikacją autobusową — z dodatkowym przystankiem w centrum miasta.
Komentarze