Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pożar fotowoltaiki na budynku biurowym MPK Łomża. Ostrzeżenie dla całej branży

infotrans
18.08.2025 18:05
0 Komentarzy

18 sierpnia 2025 r. na dachu budynku administracyjnego MPK w Łomży doszło do pożaru instalacji fotowoltaicznej.

To pierwszy znany nam incydent tego typu w sektorze transportu publicznego – i to u jednego z najbardziej zaawansowanych operatorów w zakresie fotowoltaiki i magazynowania energii. Dlatego warto wyciągnąć wnioski z tej sytuacji.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy i gdzie doszło do pożaru instalacji PV w MPK Łomża?
  2. Jakie były dotychczasowe inwestycje MPK Łomża w odnawialne źródła energii?
  3. Jakie są potencjalne przyczyny pożaru instalacji fotowoltaicznych na dachach obiektów komunikacyjnych?
Zapaliła się instalacja fotowoltaiczna na budynku MPK w Łomży / fot. PSP Łomża
Zapaliła się instalacja fotowoltaiczna na budynku MPK w Łomży / fot. PSP Łomża

W samo południe

W poniedziałek, kilka minut po godzinie 12:00, z dachu przy ul. Spokojnej zaczął wydobywać się gęsty dym. Na miejsce skierowano pięć zastępów straży pożarnej, w tym jednostkę z podnośnikiem koszowym. Ewakuowano pracowników. Nikomu nic się nie stało, a ogień został szybko opanowany. Trwa szacowanie strat.

Dodajmy, że MPK Łomża to jeden z modelowych przykładów wdrażania odnawialnych źródeł energii w komunikacji miejskiej. Już w 2016 roku rozpoczęto pierwsze testy z panelami PV i turbinami wiatrowymi na wiatach przystankowych. W 2017 roku zainstalowano panele o mocy 28,6 kW na myjni autobusowej – jednej z pierwszych takich inwestycji w Polsce.

Każdy nowy lub modernizowany obiekt w bazie MPK projektowano z myślą o integracji z OZE. W 2021 roku na dachu budynku biurowego zamontowano mikroinstalację z magazynem energii 25 kWh. Kolejny – o pojemności 80 kWh – miał pojawić się w ramach projektów unijnych. Łączna planowana moc wszystkich instalacji przekraczała 500 kW.

Operator wykorzystuje energię ze słońca nie tylko do zasilania budynków, ale także do ładowania autobusów elektrycznych. W ramach projektów RPO i KPO zainstalowano dwustanowiskowe ładowarki z własnym magazynem energii, a także zmodernizowano sieć elektroenergetyczną na terenie bazy.

Zapaliła się instalacja fotowoltaiczna na budynku MPK w Łomży / fot. PSP Łomża
Zapaliła się instalacja fotowoltaiczna na budynku MPK w Łomży / fot. PSP Łomża

Ryzyko pożarowe

Choć instalacje fotowoltaiczne są z założenia bezpieczne, błędy w montażu, przeglądach, zabezpieczeniach czy niewłaściwa eksploatacja mogą prowadzić do awarii. W instalacjach dachowych szczególnie niebezpieczne są złącza DC, zwarcia łukowe oraz nadmierne nagrzewanie się elementów pod obciążeniem.

Warto o tym pamiętać, gdyż dachy obiektów transportowych (warsztatów, stacji ładowania, hal przeglądowych, biurowców) coraz częściej są wykorzystywane pod PV.

Komentarze