Pożar fotowoltaiki na budynku biurowym MPK Łomża. Ostrzeżenie dla całej branży
18 sierpnia 2025 r. na dachu budynku administracyjnego MPK w Łomży doszło do pożaru instalacji fotowoltaicznej.
To pierwszy znany nam incydent tego typu w sektorze transportu publicznego – i to u jednego z najbardziej zaawansowanych operatorów w zakresie fotowoltaiki i magazynowania energii. Dlatego warto wyciągnąć wnioski z tej sytuacji.
Rozkład jazdy:
- Kiedy i gdzie doszło do pożaru instalacji PV w MPK Łomża?
- Jakie były dotychczasowe inwestycje MPK Łomża w odnawialne źródła energii?
- Jakie są potencjalne przyczyny pożaru instalacji fotowoltaicznych na dachach obiektów komunikacyjnych?
W samo południe
W poniedziałek, kilka minut po godzinie 12:00, z dachu przy ul. Spokojnej zaczął wydobywać się gęsty dym. Na miejsce skierowano pięć zastępów straży pożarnej, w tym jednostkę z podnośnikiem koszowym. Ewakuowano pracowników. Nikomu nic się nie stało, a ogień został szybko opanowany. Trwa szacowanie strat.
Dodajmy, że MPK Łomża to jeden z modelowych przykładów wdrażania odnawialnych źródeł energii w komunikacji miejskiej. Już w 2016 roku rozpoczęto pierwsze testy z panelami PV i turbinami wiatrowymi na wiatach przystankowych. W 2017 roku zainstalowano panele o mocy 28,6 kW na myjni autobusowej – jednej z pierwszych takich inwestycji w Polsce.
Każdy nowy lub modernizowany obiekt w bazie MPK projektowano z myślą o integracji z OZE. W 2021 roku na dachu budynku biurowego zamontowano mikroinstalację z magazynem energii 25 kWh. Kolejny – o pojemności 80 kWh – miał pojawić się w ramach projektów unijnych. Łączna planowana moc wszystkich instalacji przekraczała 500 kW.
Operator wykorzystuje energię ze słońca nie tylko do zasilania budynków, ale także do ładowania autobusów elektrycznych. W ramach projektów RPO i KPO zainstalowano dwustanowiskowe ładowarki z własnym magazynem energii, a także zmodernizowano sieć elektroenergetyczną na terenie bazy.
Ryzyko pożarowe
Choć instalacje fotowoltaiczne są z założenia bezpieczne, błędy w montażu, przeglądach, zabezpieczeniach czy niewłaściwa eksploatacja mogą prowadzić do awarii. W instalacjach dachowych szczególnie niebezpieczne są złącza DC, zwarcia łukowe oraz nadmierne nagrzewanie się elementów pod obciążeniem.
Warto o tym pamiętać, gdyż dachy obiektów transportowych (warsztatów, stacji ładowania, hal przeglądowych, biurowców) coraz częściej są wykorzystywane pod PV.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze