Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Paryż podał pierwsze dane po ograniczeniu prędkości na obwodnicy. Czy to działa?

infotrans
01.06.2025 15:03
0 Komentarzy

26 maja 2025 roku paryski magistrat opublikował pierwszy kompleksowy bilans po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu na Boulevard Périphérique – jednej z najbardziej ruchliwych arterii miejskich w Europie.

Ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz uruchomienie pasa dla carpoolingu (VR2+) miały za zadanie uspokoić ruch, poprawić jakość życia i zwiększyć bezpieczeństwo. Czy się udało? O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h na Boulevard Périphérique w Paryżu?
  2. Jakie są główne korzyści z wprowadzenia pasa VR2+ według raportu Apur?
  3. Kiedy planowane jest opublikowanie kolejnego raportu dotyczącego zmian na obwodnicy Paryża?
Ciszej, bezpieczniej i... wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique
Ciszej, bezpieczniej i… wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique

Do 50 km/h

Od 1 października 2024 roku obowiązuje na paryskiej obwodnicy ograniczenie prędkości do 50 km/h. Od 3 marca 2025 działa również pas VR2+, zarezerwowany dla pojazdów przewożących co najmniej dwie osoby. System został wdrożony na razie pilotażowo, a dane zebrane przez Apur za okres od października 2024 do kwietnia 2025 rzucają światło na skutki tej transformacji.

W okresie tym średni ruch spadł o 3%, godziny szczytu są o 19% mniej zakorkowane, a liczba wypadków spadła o 16%. Znacząco poprawił się komfort akustyczny – średni poziom hałasu obniżył się o 2,7 dB(A). Co ciekawe, najbardziej spektakularne zmiany dotyczą pasa VR2+, gdzie:

  • zatłoczenie spadło o 46% w godzinach jego aktywacji, a całkowicie na BP o 23%;
  • prędkości średnie na pasie VR2+ są o 8 km/h wyższe niż na innych pasach;
  • liczba wypadków spadła minimalnie – o 2%;
  • ruch na samym pasie VR2+ spadł o 13%, a globalnie w godzinach aktywacji o 3%.

Apur zwraca uwagę, że zebrane dane nie tylko obrazują zmiany na poziomie całego odcinka, ale dzięki metodzie „porte à porte” pozwalają analizować lokalne różnice w poszczególnych fragmentach obwodnicy.

Ciszej, bezpieczniej i... wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique
Ciszej, bezpieczniej i… wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique

Transport publiczny pod obserwacją

Choć głównym celem zmian na Boulevard Périphérique było ograniczenie ruchu indywidualnego, efekty są również odczuwalne dla transportu publicznego. Zmniejszenie korków w godzinach szczytu poprawiło regularność kursów autobusów międzymiastowych i ekspresowych, które częściowo korzystają z obwodnicy. Poprawa prędkości przelotowej na pasie VR2+ może pozytywnie wpływać na czas przejazdu usług typu carpool oraz usług przewozu osób na żądanie (np. vanów elektrycznych i autobusów szkolnych), które spełniają wymogi korzystania z tego pasa.

Jednocześnie, trwają analizy wpływu zmian w ruchu na sąsiednie dzielnice i siatkę komunikacyjną Île-de-France Mobilités. Wnioski te zostaną ujęte w kolejnym raporcie zaplanowanym na wrzesień 2025, który obejmie także pasy VR2+ na autostradach A1 i A13.

Paryż testuje, a Europa patrzy. Eksperyment z ograniczeniem prędkości i uprzywilejowaniem współdzielonego transportu to najambitniejszy tego typu projekt w dużym europejskim mieście od dekady. Więcej informacji i dane źródłowe: www.apur.org

Ciszej, bezpieczniej i... wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique
Ciszej, bezpieczniej i… wolniej: efekty zmian na Boulevard Périphérique

Komentarze