Rząd chce wzmocnić kolej w ramach funduszy dla Polski Wschodniej
Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 ma mieć dwa nowe priorytety, tj. wsparcie mieszkalnictwa społecznego oraz infrastruktury kolejowej wojskowej oraz cywilnej.
Tak zakłada projekt uchwały, którym w środę – 26 listopada – ma zająć się rząd. Dodajmy, że FEPW 2021-2027 to kluczowy program rozwojowy dla sześciu wschodnich regionów kraju. Jego budżet to około 3,1 mld euro, z czego duża część trafia na inwestycje poprawiające mobilność miejską. Program ma wspierać konkurencyjność regionów, jakość życia mieszkańców oraz transformację klimatyczną, a jednym z jego filarów jest niskoemisyjny transport publiczny.
Rozkład jazdy:
- Ile procent alokacji FEPW ma zostać przesunięte na nowe cele według projektu zmian rządu?
- Jakie dwa nowe priorytety mają zostać dodane do programu FEPW 2021-2027?
- Które miasta Polski Wschodniej już korzystają z FEPW przy zakupach elektrobusów i rozwoju transportu publicznego?
Zwrot FEPW
Jak wynika z informacji na stronie kancelarii premiera, w środę rząd ma zająć się zmianami w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). Planowane przez rząd zmiany to przesunięcie co najmniej 10 proc. alokacji FEPW na realizację nowych celów.
Pierwszym z nich ma być wsparcie finansowania mieszkalnictwa społecznego. Celem jest wsparcie modelu długoterminowego, preferencyjnego finansowania społecznych przedsięwzięć mieszkaniowych w miastach Polski Wschodniej.
-„Zakłada się, że wsparcie zwiększy zainteresowanie samorządów do podejmowania inwestycji w obszarze społecznego mieszkalnictwa czynszowego” – oceniono na stronie kancelarii premiera.
Drugi dotyczy wsparcia infrastruktury kolejowej na rzecz poprawy mobilności cywilnej i wojskowej (tzw. dual use). Nowy priorytet ma powstać przez wydzielenie części alokacji z obecnego priorytetu związanego z rozwojem infrastruktury kolejowej. Nowy priorytet ma skupić się na rozwoju odpornej infrastruktury obronnej, w celu wspierania mobilności wojskowej w UE.
Program FEPW, z budżetem 2,65 mld euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przeznaczony jest na wsparcie rozwoju społeczno-gospodarczego województwa lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego oraz części województwa mazowieckiego.
Oto podsumowanie FEPW w kontekście transportu publicznego — krótkie, branżowe i trzymające się najważniejszych danych.
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej a transport publiczny
FEPW 2021-2027 to kluczowy program rozwojowy dla sześciu wschodnich regionów kraju. Jego budżet to około 3,1 mld euro, z czego duża część trafia na inwestycje poprawiające mobilność miejską. Program ma wspierać konkurencyjność regionów, jakość życia mieszkańców oraz transformację klimatyczną, a jednym z jego filarów jest niskoemisyjny transport publiczny.
W ramach działania 3.1 Zrównoważona mobilność miejska finansowane są zakupy elektrobusów, budowa stacji ładowania, rozbudowa ITS, infrastruktura rowerowa oraz modernizacje zajezdni. Z programu korzystają największe miasta Polski Wschodniej. Białystok otrzymał środki na 60 autobusów elektrycznych oraz stacje ładowania. Rzeszów kupuje 31 elektrobusów i rozwija systemy transportowe na ponad 300 mln zł. Kielce inwestują w 20 autobusów elektrycznych, infrastrukturę oraz nowe trasy rowerowe. Łączna wartość podpisanych umów dla tych projektów to blisko 900 mln zł, z czego ponad 576 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.
Program stawia wysokie wymagania dotyczące efektywności energetycznej i niskoemisyjności, co sprawia, że projekty muszą być dobrze przygotowane pod względem technicznym i finansowym. Realne efekty tych inwestycji w wielu przypadkach będą widoczne dopiero po 2028 roku, gdy zakończy się pełny cykl wdrażania.




Komentarze