Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Buspas Konstancin-Warszawa. Czy osobny pas dla autobusów odkorkuje trasę do Kabat?

infotrans
05.09.2025 16:04
0 Komentarzy

Gmina Konstancin-Jeziorna wspólnie z Warszawskim Transportem Publicznym rozpoczyna prace koncepcyjne nad buspasem.

Ma to być osobny pas ruchu dedykowanym autobusom linii 139, 710 i 742, kursującym w kierunku stacji metra Kabaty. W opinii władz lokalnych ma to być odpowiedź na rosnące korki i liczne opóźnienia w kursowaniu komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Dla których linii autobusowych planowany jest buspas z Konstancina-Jeziorny do stacji metra Kabaty?
  2. Jakie potencjalne korzyści wskazywane są w związku z budową buspasa?
  3. Jaką kwotę burmistrz zaproponował przesunąć na budowę nowych przystanków w gminie?
Projekt buspasa w Konstancinie – czy poprawi transport publiczny z Warszawą? / fot. Konstancin-Jeziorna
Projekt buspasa w Konstancinie – czy poprawi transport publiczny z Warszawą? / fot. Konstancin-Jeziorna

Potencjalne rozwiązanie problemów

– To potencjalne rozwiązanie problemów z opóźnieniami autobusów i korkami na trasie do Warszawy. Priorytet dla autobusów powinien pomóc skrócić czas przejazdu i sprawić, że więcej osób zdecyduje się na komunikację publiczną zamiast samochodów – podkreśla Magdalena Hyczko, radna Rady Miejskiej Konstancin-Jeziorna.

Wielowariantowa koncepcja zakłada, że nowy buspas będzie biegł od Konstancina do Kabat, zapewniając priorytet w ruchu miejskim dla autobusów i ułatwiając przesiadkę na metro. Projekt ma również walor ekologiczny: mniej aut to mniejsze zanieczyszczenie i hałas, co wspiera uzdrowiskowy charakter Konstancina.

Radna Hyczko w swoim wpisie na Facebooku wymienia potencjalne zalety: większą punktualność, krótszy czas przejazdu, większą atrakcyjność transportu publicznego i mniejszy hałas. Ale dodaje również, że największym wyzwaniem może być pogorszenie płynności ruchu dla pozostałych pojazdów, zwłaszcza w miejscach o ograniczonej przepustowości.

W dyskusji pojawia się wiele głosów sceptycznych. Mieszkańcy podnoszą, że przy braku miejsca trudno wydzielić osobny pas bez zwężenia jezdni. Pojawiają się także głosy, że lepszym kierunkiem byłoby rozwinięcie kolejki, tramwaju lub zwielokrotnienie kursów obecnych linii.

4 września podczas Komisji Budżetu burmistrz Konstancina-Jeziorna zaproponował, by 1 mln zł przeznaczyć na nowe przystanki.
4 września podczas Komisji Budżetu burmistrz Konstancina-Jeziorna zaproponował, by 1 mln zł przeznaczyć na nowe przystanki. Zamiast na drogi / fot. Magdalena Hyczko- Radna Rady Miejskiej Konstancin-Jeziorna

Plus inwestycje w przystanki

W tle dyskusji o buspasie pojawił się temat nowej inwestycji. Podczas Komisji Budżetu burmistrz zaproponował przesunięcie 1 mln zł na budowę nowych przystanków, co budzi wątpliwości radnej Hyczko:

– Chociaż nowe przystanki są potrzebne, nie chcę, by ta zmiana odbyła się kosztem bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Zanim podejmiemy decyzję, warto sprawdzić, czy wszystkie gminne drogi nie wymagają pilnego remontu – dodała.

Czy projekt buspasa w Konstancinie ma szansę poprawić komunikację, czy też zaogni podział między kierowcami a pasażerami? Wszystko zależy od dalszych analiz, projektu technicznego oraz gotowości lokalnych władz do kompromisu pomiędzy mobilnością a ekologią.

Komentarze