Warszawa z największą jak do tej pory awarią metra. Oceniamy działania służb
2 lipca 2025 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie częściowo przywrócił do ruchu linię metra M1 po wtorkowym pożarze.
Pociągi kursują obecnie w pętli nad odcinku Kabaty-Wilanowska oraz na trasie Centrum-Młociny i Młociny-Świętokrzyska. Z ruchu wyłączone są stacje: Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka, Wierzbno. Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego poinformował w środę nad ranem, że po całonocnej naprawie częściowo wznowiono kursowanie metra linii M1. Naszym zdaniem, działania służb podczas awarii metra w Warszawie były szybkie, skoordynowane i skutecznie zminimalizowały niedogodności dla pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Na jakich odcinkach 2 lipca 2025 r. kursowały pociągi metra linii M1 po częściowym wznowieniu ruchu?
- Które stacje metra pozostały wyłączone z ruchu po pożarze podstacji energetycznej przy stacji Racławicka?
- Jakie linie zastępcze uruchomiono w reakcji na awarię metra 1 lipca 2025 r.?
Całonocna akcja
Ekipy metra przywróciły na razie ruch na linii M1 na niektórych odcinkach, pociągi kursują w pętlach. Linia M2 kursuje bez utrudnień. Na odcinku Świętokrzyska-Wilanowska uruchomiona jest komunikacja zastępcza. Prace techników przyniosły efekt. Od rana metro działa według rozkładu, który był wczoraj zapowiadany. Linia M1 została częściowo przywrócona do ruchu, co wielu mieszkańcom ułatwi drogę do pracy po ogromnych utrudnieniach z powodu pożaru.
Pociągi kursują na odcinkach:
• pętla Kabaty - Wilanowska
• Centrum - Młociny
• Młociny – Świętokrzyska
Linia M2 kursuje już z normalną częstotliwością.
"Prace techników przyniosły efekt. Od rana metro działa według rozkładu, który wczoraj zapowiadaliśmy. Linia M1 została częściowo przywrócona do ruchu, co na pewno wielu z Was ułatwi drogę do pracy po wczorajszych ogromnych utrudnieniach" - napisał w środę na platformie X prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Podziękował służbom i osobom zaangażowanym w naprawę.
"Dalsze prace będą jeszcze niestety jakiś czas trwały. Dokładamy wszelkich starań, żeby przywrócić kursowanie na wszystkich stacjach jak najszybciej. Będziemy na bieżąco informować o wszelkich zmianach i postępach prac" - zaznaczył Trzaskowski.
Komunikacja zastępcza
Pociągi metra linii M1 nie kursują na odcinku Świętokrzyska – Wilanowska. Stacja Centrum dostępna jest jedynie dla pasażerów wsiadających w kierunku stacji Młociny. Uruchomione zostały autobusowe i tramwajowe linie zastępcze.
Autobusy linii ZM1:
METRO ŚWIĘTOKRZYSKA – Marszałkowska – pl. Konstytucji – Waryńskiego – Al. Armii Ludowej – al. Niepodległości – Al. Wilanowska – METRO WILANOWSKA
Tramwaje linii 61:
METRO MARYMONT – Słowackiego – Mickiewicza – Andersa – Stawki – al. Jana Pawła II – Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – Puławska – WYŚCIGI
Pojazdy linii zastępczych kursują z częstotliwością około 2 minut. Dodatkowo wzmocnione zostało kursowanie tramwajowej linii 17, która częściowo zastępuje metro M1. W związku z utrudnieniami w komunikacji miejskiej Prezydent powołał sztab kryzysowy przy Stołecznym Centrum Bezpieczeństwa. Bieżąco aktualizowane komunikaty umieszczane są na stronie WTP: https://www.wtp
Historia awarii
We wtorek,1 lipca 2025, w nocy na podstacji energetycznej w okolicy stacji metra Racławicka wybuchł pożar. Palił się tunel kablowy - wraz z przewodami - który znajdował się w podłodze technicznej, czyli pod pomieszczeniami. W szczytowym momencie na miejscu pracowało 11 zastępów gaśniczych. Akcja strażaków zakończyła się po godzinie 9.00.
Jak przekazał ratusz, uszkodzeniu uległy urządzenia związane z zasilaniem i sterowaniem ruchu pociągów, w tym światłowody. Spowodowało to nie tylko wyłączenie ruchu na linii M1, ale również linii M2. Prezydent Rafał Trzaskowski zwołał sztab kryzysowy.
Wstępnie wykluczono udział osób trzecich. Na miejscu pracowali biegli m.in z zakresu pożarnictwa.
We wtorek metro na linii M2 kursowało normalnie, choć ze zmniejszoną częstotliwością. Uruchomione zostały zastępcze linie autobusowe i tramwajowe. Na linii M1 podziemna kolejka kursowała na trasie Dworzec Gdański–Młociny. (PAP)
W reakcji na poważną awarię warszawskiego metra 1 lipca 2025 roku, spowodowaną pożarem podstacji energetycznej przy stacji Racławicka, służby miejskie podjęły szereg działań mających na celu minimalizację utrudnień dla pasażerów.(se.pl)
Ocena działań służb
Bezpośrednio po wystąpieniu awarii prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zwołał sztab kryzysowy w Stołecznym Centrum Bezpieczeństwa, co umożliwiło skoordynowanie działań różnych służb miejskich. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) uruchomił linie zastępcze: autobusową ZM1 oraz tramwajową 61, które kursowały z wysoką częstotliwością (co około 2 minuty), zapewniając alternatywne połączenia dla pasażerów.
Już następnego dnia rano, 2 lipca, udało się częściowo przywrócić kursowanie metra na linii M1. Pociągi kursowały na odcinkach Kabaty–Wilanowska oraz Świętokrzyska–Młociny, z wyłączeniem stacji Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka i Wierzbno.
Prezydent Trzaskowski oraz ZTM na bieżąco informowali mieszkańców o postępach prac i zmianach w organizacji ruchu, co przyczyniło się do lepszego zarządzania sytuacją kryzysową
Generalnie działania służb były szybkie i skoordynowane, i należy ocenić je wysoko. Natomiast awaria uwidoczniła słabość niektórych elementów infrastruktury metra (według niektórych mediów dopiero co wyremontowanych). Regularne przeglądy techniczne i modernizacje mogą zapobiec podobnym incydentom w przyszłości.
Komentarze