Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jeden bilet, wspólna sieć. MZK Jastrzębie chce integrować transport publiczny w regionie

infotrans
15.05.2025 10:10
0 Komentarzy

13 maja 2025 roku w Rydułtowach odbyło się spotkanie inicjujące prace nad integracją systemu komunikacji miejskiej w południowej części województwa śląskiego.

Integracja systemów komunikacyjnych to jeden z najważniejszych trendów w rozwoju transportu publicznego w Polsce. MZK Jastrzębie-Zdrój, jako jeden z największych organizatorów transportu w południowej Polsce, ma szansę wyznaczyć nowy standard współpracy międzygminnej, a prezentacja w Rydułtowach to pierwszy, konkretny krok w tym kierunku.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki był główny temat spotkania zorganizowanego przez MZK Jastrzębie-Zdrój w Rydułtowach?
  2. Jakie korzyści ma przynieść wprowadzenie wspólnego biletu i zintegrowanej siatki połączeń w subregionie?
  3. Dlaczego frekwencja na spotkaniu w Rydułtowach została uznana za rozczarowującą?
Jeden bilet, wspólna sieć. MZK Jastrzębie chce integrować transport publiczny w regionie
Jeden bilet, wspólna sieć. MZK Jastrzębie chce integrować transport publiczny w regionie

Transportowe zaproszenie

Na zaproszenie Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju, powiatu wodzisławskiego i miasta Wodzisław Śląski, w Rydułtowach spotkali się przedstawiciele gmin tworzących MZK oraz samorządowcy zainteresowani uspójnieniem transportu publicznego. Przedmiotem spotkania była analiza potencjalnych modeli organizacyjnych sieci połączeń oraz wprowadzenia jednego biletu w subregionie, obejmującym 16 gmin i miast.

Zgodnie z zaprezentowaną analizą przygotowaną przez firmę Trako, integracja połączeń autobusowych oraz stworzenie wspólnego biletu pozwoliłoby zoptymalizować koszty, uporządkować siatkę kursów, a przede wszystkim zwiększyć atrakcyjność oferty dla pasażerów.

– Jesteśmy w momencie szczególnym – zaznaczył Grzegorz Dulemba, przewodniczący Zarządu MZK. – W wielu gminach trwają prace nad przygotowaniem wieloletnich przetargów na obsługę komunikacyjną. To doskonały moment, by podejść do tego wspólnie i zaprojektować system, który będzie działać sprawnie, oszczędnie i skutecznie.

Wspólna komunikacja w regionie
Jeden bilet, wspólna sieć. MZK Jastrzębie chce integrować transport publiczny w regionie

Oferta integracji – z potencjałem

Wśród rozważanych scenariuszy znalazły się m.in.:

  • wspólna taryfa i jednolity bilet elektroniczny dla wszystkich podróżujących w regionie,
  • integracja siatek połączeń międzygminnych i miejskich (w tym Wodzisławia Śląskiego),
  • wprowadzenie zintegrowanych rozkładów jazdy i aplikacji mobilnych,
  • ujednolicenie standardów obsługi pasażerów i przystanków.

Według wstępnych szacunków, wdrożenie takiej koncepcji mogłoby ograniczyć dublowanie kursów, skrócić czasy przejazdów oraz przyciągnąć nowych pasażerów – szczególnie na trasach dojazdowych do Wodzisławia Śląskiego, Jastrzębia-Zdroju czy Rydułtów.

Choć spotkanie miało istotny charakter, frekwencja okazała się zaskakująco niska. Wśród nieobecnych znaleźli się przedstawiciele kluczowych samorządów, w tym władz Wodzisławia Śląskiego oraz większość radnych powiatu wodzisławskiego (obecnych było jedynie 4 z 27). Mimo to proces integracyjny będzie kontynuowany – już zapowiedziano kolejne rozmowy, w tym spotkanie bezpośrednio w Wodzisławiu.

– To temat ponadlokalny, który wymaga wspólnej odpowiedzialności i zaangażowania – podkreśla Grzegorz Dulemba. – Mamy okazję wykonać krok milowy w stronę zintegrowanego transportu, który przyniesie realne korzyści mieszkańcom.

Komentarze