Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabytkowy holownik „Certa” wrócił do centrum Bydgoszczy po remoncie

infoship
27.11.2025 20:00
0 Komentarzy

Do centrum Bydgoszczy powrócił jeden z najcenniejszych zabytków lokalnej żeglugi śródlądowej – holownik „Certa”.

Jednostka, po zakończonym remoncie i modernizacji przeprowadzonych w stoczni w Brdyujściu, zacumowała przy barce „Lemara”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najpoważniejsze uszkodzenia wykryto podczas remontu holownika „Certa” w stoczni w Brdyujściu?
  2. Jakie etapy i wydarzenia z ponad 120-letniej historii „Certy” najbardziej wpłynęły na jej dzisiejszy wygląd i stan?
  3. W jakim celu miasto Bydgoszcz odkupiło holownik i gdzie będzie on prezentowany jako lokalna atrakcja?

Remont niezbędny po odkryciu uszkodzeń kadłuba

Podczas prac w stoczni okazało się, że kadłub holownika wymaga znacznie większej ingerencji, niż początkowo zakładano. W trakcie piaskowania ujawniono ubytki w poszyciu, które trzeba było zaspawać, aby zapewnić jednostce dalszą bezpieczną eksploatację. Po zakończeniu wszystkich prac „Certa” została przetransportowana z Brdyujścia do centrum miasta – rejs trwał około półtorej godziny.

Blisko 130-letnia historia „Certy”

Holownik „Certa”, pierwotnie nazwany „Irmtraut”, został zbudowany w 1897 roku w stoczni Bromberger Gesellschaft, później należącej kolejno do Lloyda Bydgoskiego i Żeglugi Bydgoskiej. Jak przypomina kapitan żeglugi śródlądowej Franciszek Manikowski:

„Bydgoska ‘Certa’ powstała w 1897 roku w stoczni Bromberger Gesellschaft, należącej później do Lloyda Bydgoskiego, a następnie do Żeglugi Bydgoskiej. Holownik z maszyną parową, pierwotnie nazwany ‘Irmtraut’, był jedną z pierwszych jednostek z własnym napędem zbudowanych dla niemieckiego armatora w tej stoczni”.

Przez pierwsze dekady swojej służby (1897–1941) statek miał port macierzysty w Berlinie-Charlottenburgu. W 1941 roku trafił do Gdańska, a rok później do Bydgoszczy, do firmy Berndt & Schulz Bromberg. Burzliwe losy jednostki obejmują również aż trzy zatonięcia:

  • 1945 – holownik został porzucony przez załogę i zatonął; po wydobyciu go odbudowano i nadano nazwę „Czerwińsk”.
  • 1997 – „Certa” ponownie zatonęła przy starym nabrzeżu portu bydgoskiego; po renowacji pływała jako statek pasażerski pod nazwą „Orlik”.
  • 2022 – jednostka, zarejestrowana wówczas w Berlinie jako „Ahoy”, zatonęła w porcie Marina Mehlbergen; pracom wydobywczym zakończonym 30 grudnia 2023 roku towarzyszyło wypompowywanie wody i zabezpieczanie kadłuba.

„Certa” wraca do Bydgoszczy jako atrakcja turystyczna

Miasto Bydgoszcz odkupiło jednostkę, aby przywrócić jej należne miejsce w lokalnej historii. Holownik ma tworzyć stały zestaw z barką „Lemara”, stanowiąc wspólną atrakcję turystyczną na nabrzeżu. Obie jednostki przypominają o długiej tradycji bydgoskiej żeglugi i roli Brdy w rozwoju miasta.

Zabytkowy holownik Certa w Bydgoszczy
Zabytkowy holownik Certa w Bydgoszczy / Fot. B.Witkowski / UMB

Oficjalna prezentacja już w piątek

Holownik zostanie zaprezentowany oficjalnie mieszkańcom w piątek, 28 listopada o godzinie 12:00, na nabrzeżu przy Rybim Rynku. Będzie to okazja, by z bliska zobaczyć odrestaurowaną jednostkę i zapoznać się z jej bogatą historią.

„Certa”, po ponad wieku istnienia i wielu dramatycznych etapach, otrzymuje nowe życie – tym razem jako symbol rzecznej historii Bydgoszczy i atrakcja, która ma ożywiać nabrzeża Brdy.

Komentarze