Zabytkowy holownik „Certa” wrócił do centrum Bydgoszczy po remoncie
Do centrum Bydgoszczy powrócił jeden z najcenniejszych zabytków lokalnej żeglugi śródlądowej – holownik „Certa”.
Jednostka, po zakończonym remoncie i modernizacji przeprowadzonych w stoczni w Brdyujściu, zacumowała przy barce „Lemara”.
Rozkład jazdy:
- Jakie najpoważniejsze uszkodzenia wykryto podczas remontu holownika „Certa” w stoczni w Brdyujściu?
- Jakie etapy i wydarzenia z ponad 120-letniej historii „Certy” najbardziej wpłynęły na jej dzisiejszy wygląd i stan?
- W jakim celu miasto Bydgoszcz odkupiło holownik i gdzie będzie on prezentowany jako lokalna atrakcja?
Remont niezbędny po odkryciu uszkodzeń kadłuba
Podczas prac w stoczni okazało się, że kadłub holownika wymaga znacznie większej ingerencji, niż początkowo zakładano. W trakcie piaskowania ujawniono ubytki w poszyciu, które trzeba było zaspawać, aby zapewnić jednostce dalszą bezpieczną eksploatację. Po zakończeniu wszystkich prac „Certa” została przetransportowana z Brdyujścia do centrum miasta – rejs trwał około półtorej godziny.
Blisko 130-letnia historia „Certy”
Holownik „Certa”, pierwotnie nazwany „Irmtraut”, został zbudowany w 1897 roku w stoczni Bromberger Gesellschaft, później należącej kolejno do Lloyda Bydgoskiego i Żeglugi Bydgoskiej. Jak przypomina kapitan żeglugi śródlądowej Franciszek Manikowski:
„Bydgoska ‘Certa’ powstała w 1897 roku w stoczni Bromberger Gesellschaft, należącej później do Lloyda Bydgoskiego, a następnie do Żeglugi Bydgoskiej. Holownik z maszyną parową, pierwotnie nazwany ‘Irmtraut’, był jedną z pierwszych jednostek z własnym napędem zbudowanych dla niemieckiego armatora w tej stoczni”.
Przez pierwsze dekady swojej służby (1897–1941) statek miał port macierzysty w Berlinie-Charlottenburgu. W 1941 roku trafił do Gdańska, a rok później do Bydgoszczy, do firmy Berndt & Schulz Bromberg. Burzliwe losy jednostki obejmują również aż trzy zatonięcia:
- 1945 – holownik został porzucony przez załogę i zatonął; po wydobyciu go odbudowano i nadano nazwę „Czerwińsk”.
- 1997 – „Certa” ponownie zatonęła przy starym nabrzeżu portu bydgoskiego; po renowacji pływała jako statek pasażerski pod nazwą „Orlik”.
- 2022 – jednostka, zarejestrowana wówczas w Berlinie jako „Ahoy”, zatonęła w porcie Marina Mehlbergen; pracom wydobywczym zakończonym 30 grudnia 2023 roku towarzyszyło wypompowywanie wody i zabezpieczanie kadłuba.
„Certa” wraca do Bydgoszczy jako atrakcja turystyczna
Miasto Bydgoszcz odkupiło jednostkę, aby przywrócić jej należne miejsce w lokalnej historii. Holownik ma tworzyć stały zestaw z barką „Lemara”, stanowiąc wspólną atrakcję turystyczną na nabrzeżu. Obie jednostki przypominają o długiej tradycji bydgoskiej żeglugi i roli Brdy w rozwoju miasta.
Oficjalna prezentacja już w piątek
Holownik zostanie zaprezentowany oficjalnie mieszkańcom w piątek, 28 listopada o godzinie 12:00, na nabrzeżu przy Rybim Rynku. Będzie to okazja, by z bliska zobaczyć odrestaurowaną jednostkę i zapoznać się z jej bogatą historią.
„Certa”, po ponad wieku istnienia i wielu dramatycznych etapach, otrzymuje nowe życie – tym razem jako symbol rzecznej historii Bydgoszczy i atrakcja, która ma ożywiać nabrzeża Brdy.
















Komentarze