Trako 2025: Wagon FPS nie spełnia oczekiwań i standardów PKP Intercity
Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2025 w Gdańsku szerokim echem odbiła się prezentacja pierwszego wagonu wyprodukowanego przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych.
PKP Intercity wydało oficjalne stanowisko w tej sprawie, odnosząc się do krytycznych uwag ekspertów i pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze niedociągnięcia w prototypowym wagonie Cegielskiego wskazało PKP Intercity?
- W jaki sposób producent planuje zebrać opinie i sugestie dotyczące zaprezentowanego pojazdu?
- Kiedy PKP Intercity planuje odebrać pierwsze udoskonalone wagony od H. Cegielski FPS?
Prototyp nie spełnia oczekiwań przewoźnika
Spółka zaznaczyła, że podziela opinie dotyczące niedociągnięć w zaprezentowanym pojeździe.
– Pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom – czytamy w komunikacie PKP Intercity.
Podkreślono, że prezentacja miała charakter prototypowy i służyła przede wszystkim zebraniu opinii, które pomogą w dalszym dopracowaniu konstrukcji. Producent umożliwił odwiedzającym przekazanie sugestii poprzez internetową ankietę dostępną podczas zwiedzania wagonu.
Oczekiwania wobec producenta
PKP Intercity zapowiada, że będzie wymagać od H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych wprowadzenia niezbędnych zmian i udoskonaleń.
– Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego – podkreślono w oświadczeniu.
Jednocześnie spółka zapewniła, że jest otwarta na dialog i współpracę z producentem, jednak nie zamierza rezygnować z wysokich wymagań jakościowych.
– Naszym obowiązkiem jest zaoferowanie pasażerom wysokich standardów jakości – wskazano.
Czas na poprawki do 2026 roku
PKP Intercity oczekuje, że w najbliższych miesiącach producent wykorzysta zebrane uwagi, by dostarczyć finalny produkt odpowiadający zarówno wymogom przewoźnika, jak i oczekiwaniom pasażerów. Pierwsze wagony – w tym również jednostki 1 klasy oraz bezprzedziałowe, wielofunkcyjne wagony COMBO – mają trafić do PKP Intercity w 2026 roku.
Przewoźnik liczy, że ten czas zostanie przeznaczony na gruntowne udoskonalenia, dzięki którym pasażerowie otrzymają pojazdy spełniające standardy nowoczesnej kolei.
Stanowisko PKP Intercity w całości:
Przyjęliśmy z uwagą opinie oraz krytyczne głosy na temat pierwszego wagonu wyprodukowanego przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych, zaprezentowanego podczas targów TRAKO 2025. Podzielamy te spostrzeżenia – pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom.
Prezentacja wagonu na targach TRAKO służy przede wszystkim zebraniu opinii ekspertów branżowych oraz przyszłych użytkowników, które zostaną wykorzystane przez producenta do wprowadzenia niezbędnych korekt, tak aby finalny projekt spełniał wymagania PKP Intercity oraz oczekiwania pasażerów. Producent zaprosił gości do wyrażania opinii z pomocą internetowej ankiety, którą można wypełnić podczas zwiedzania wagonu.
Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego. Przed producentem stoi jeszcze wiele pracy, aby prototyp został rozwinięty i mógł zostać wdrożony do eksploatacji zgodnie z naszymi wymaganiami.
Oczekujemy, że H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt. Jako partner biznesowy jesteśmy otwarci na współpracę i konstruktywny dialog, jednak naszym obowiązkiem jest zaoferowanie pasażerom wysokich standardów jakości.
Liczymy, że producent wykorzysta otrzymane uwagi i dostarczy finalny produkt odpowiadający zarówno wymaganiom PKP Intercity i oczekiwaniom pasażerów.
Pierwsze wagony, również między innymi 1 klasy, bezprzedziałowe, wielofunkcyjne COMBO, PKP Intercity odbierze od producenta w 2026 roku. Liczymy, że ten czas zostanie przeznaczony na zmiany, jakich oczekują pasażerowie i PKP Intercity.
Komentarze