Polski rynek autobusów używanych za luty 2025 roku. Spadek mocy
W lutym 2025 roku sprowadzono do Polski 277 autobusów używanych, co stanowi spadek w porównaniu do lutego ubiegłego roku (-160 szt. / -36,6% r/r) oraz mniejszą liczbę niż w styczniu 2025 roku (-33 szt. / -10,6% m/m).
Skumulowany wynik za dwa miesiące to 587 rejestracji (-244 szt. / -29,4% r/r), co może budzić obawy o stabilność wtórnego rynku, który dotychczas uchodził za wyjątkowo stabilny. Należy jednak pamiętać, że poprzedni rok był rekordowy, a jego wynik 4 163 zarejestrowanych autobusów (+1,6% r/r) stanowił najwyższy odnotowany poziom. W związku z tym, aktualne dane porównujemy do tego „kolosa”, który obecnie przeżywa lekką zadyszkę. Poczekajmy, co wydarzy się w dalszej części roku, ale na podstawie dotychczasowych lat i ciągłego wzrostu importu pojazdów, na razie na wielką rewolucję się nie zanosi.
Rozkład jazdy:
- Który model autobusu był najczęściej importowanym minibusem w Polsce w okresie styczeń–luty 2025 roku?
- Jaka była łączna liczba sprowadzonych autobusów używanych w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku?
- Która marka odzyskała pozycję lidera rynku wtórnego w Polsce na początku 2025 roku, wyprzedzając Iveco?
Autobusowy luty
Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
- Autobusy MINI zanotowały w lutym 86 sztuk, co oznacza spadek o 14 sztuk (-14% r/r). Podobną tendencję widać w skumulowanym wyniku od początku roku, który wynosi 180 sztuk, czyli o 25 sztuk mniej niż w zeszłym roku (-12,2% r/r). Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres styczeń-luty 2025 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (81 sztuk).
- Autobusy miejskie w lutym osiągnęły poziom 16 sztuk, co oznacza spadek o 11 sztuk (-40,7% r/r) w porównaniu do lutego 2024 roku. Skumulowany wynik za styczeń-luty to 37 sztuk, czyli o 36 sztuki mniej niż przed rokiem (-49,3% r/r). To kolejny spadek w tym segmencie, który pozostaje jednym z najsłabszych na wtórnym rynku autobusów w Polsce. Najbardziej popularnym modelem w tej kategorii jest Mercedes-Benz Citaro (9 sztuk).
- Autobusy międzymiastowe w pierwszym miesiącu roku osiągnęły wynik 90 sztuk, co oznacza spadek o 90 sztuk (-50,6% r/r) w porównaniu do lutego 2024 roku. Ten spadek koniunktury widać również w skumulowanym wyniku, gdzie liczba rejestracji w 2025 roku wynosi 186, co oznacza spadek o 130 sztuk (-41,5% r/r) w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku. Najczęściej importowanym modelem autobusu intercity w 2025 roku jest Iveco Crossway 12 (43 sztuk).
- Autobusy turystyczne w lutym zanotowały 76 rejestracji, co stanowi spadek o 39 sztuk (-33,9% r/r) w porównaniu do lutego 2024 roku. Skumulowany wynik za styczeń-luty to 164 sztuki, czyli spadek o 45 sztuk (-21,5%) w porównaniu do tego samego okresu w 2024 roku. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym pozostaje autokar Mercedes-Benz Tourismo (30 sztuk).
- Autobusy szkolne pozostają na poziomie „zero” zarówno za luty, jak i za cały 2024 rok. Jak widać, ten segment nie jest interesujący dla firm zajmujących się sprowadzaniem pojazdów do Polski. Podobna sytuacja występuje na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki za dwa pierwsze miesiące 2025 roku dla autobusów nowych (370) i używanych (587), widać wyraźną przewagę rynku wtórnego, podobnie jak to miało miejsce w poprzednich latach. Różnica wynosi obecnie 217 sztuk, co stanowi 58,6% przewagi rynku wtórnego. Na koniec 2024 roku ta przewaga wynosiła 1 862 sztuk, co stanowi 80,9% na korzyść autobusów używanych. To pokazuje, że kryzys wywołany pandemią wciąż napędza rozwój rynku wtórnego w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych rozwiązań na odnowę taboru, a brak systemowych działań rządowych sprzyja importowi starszych i mniej ekologicznych pojazdów.
Poszczególne segmenty rynku w analizie „nowe vs używane” wykazują takie różnice:
- Autobusy międzymiastowe: Po lutym zarejestrowano 186 pojazdów używanych, wobec 10 nowych, co oznacza ogromną dominację rynku wtórnego (różnica: 18,6 razy więcej).
- Autobusy turystyczne: Po lutym sprowadzono 164 autokary używane, w porównaniu do 95 nowych, co stanowi różnicę na poziomie +72,6%.
- Segment MINI: Zarejestrowano 193 nowe pojazdy, w porównaniu do 180 używanych, co pokazuje niewielką przewagę rynku nowych pojazdów (+7,2%).
- Autobusy miejskie: W tym przypadku wyraźnie więcej było nowych pojazdów (71) niż używanych (37), co daje różnicę na poziomie +91,9%.
Pomimo zauważalnych spadków we wszystkich segmentach rynku wtórnego, na razie nie widać znaczących zmian w porównaniu importu autobusów używanych ze sprzedażą fabrycznie nowych pojazdów.
Normy emisji
W okresie styczeń-luty 2025 roku wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode pojazdy z lat 2010–2019, które stanowią 66% rynku. Drugą najliczniejszą grupą były pojazdy z normą emisji Euro IV, produkowane w latach 2005–2009 (27% udziału). Na trzecim miejscu znalazły się autobusy z lat 2000–2004 (2% udziału), spełniające normę Euro III.
Najstarszym zarejestrowanym autobusem w tym roku jest Ikarus 280 z 1985 roku, który – miejmy nadzieję – został sprowadzony w celach kolekcjonerskich. Najmłodsze pojazdy to dwa egzemplarze Mercedes-Benz Sprinter z rocznika 2025 oraz 14 sztuk z 2024 roku, głównie autobusy Mercedes-Benz Sprinter, oraz 5 sztuk z rocznika 2023.
W zakresie napędów, na początku roku na rynku wtórnym wciąż dominują pojazdy napędzane silnikami diesla. Jednak w 2024 roku zauważalny był import pierwszych używanych elektrobusów do Polski. Były to zarówno pojazdy demonstracyjne marek King Long i Ikarus, jak i pierwsze egzemplarze przeznaczone na sprzedaż marki Solaris. Dodatkowo sprowadzono siedem autobusów CNG, głównie marek Van Hool, Mercedes i Iveco. Jak na razie, w 2025 roku w zakresie alternatywnych napędów mamy „zero”.
Lista rankingowa marek
W okresie styczeń-luty 2025 roku na rynku autobusów używanych w Polsce zaszła jedna zmiana na podium. Liderem został Mercedes-Benz, który wyprzedził Iveco o dwie sztuki, osiągając wynik 176 zarejestrowanych pojazdów (-20 szt. / -10,2% r/r). Udział marki wynosi 30% (w porównaniu do 23,6% na koniec 2024 roku), co oznacza wzrost o 6,4 pkt proc. Razem z drugą marką koncernu Daimler Buses – Setrą – mają na polskim rynku ponad 40% udziału we wtórnym rynku.
Iveco zajmuje drugie miejsce, po trzech latach utrzymywania tytułu lidera. Różnica wynosi zaledwie jeden autobus, co sugeruje możliwość dalszych zmian w najbliższych miesiącach. W ciągu dwóch miesięcy 2025 roku Iveco zarejestrowało 174 pojazdy, co stanowi spadek o 83 sztuki (-32,3% r/r). Udział marki w rynku spadł o 1,3 pkt proc., osiągając 29,6% (w 2024 roku było to 30,9%).
Na trzecim miejscu bez zmian pozostaje Setra, co można uznać za fenomen, biorąc pod uwagę, że marka jest obecna wyłącznie w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Setra odnotowała po lutym 59 rejestracji (-12 szt. / -16,9% r/r), co daje jej 10,1% udziału (w 2024 roku wynosił on 8,5%), co oznacza wzrost o 1,5 pkt proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Listę kluczowych graczy na rynku używanych autobusów w Polsce zamykają marki SOR – 30 pojazdów oraz MAN – 28 autobusów. Tutaj też bez zmian.
Statystyczna oferta
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje od 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
- comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
- kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
- analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
- analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Komentarze