Orlen uruchomił swoją czwartą stację tankowania wodoru. We Włocławku
18 września Orlen uruchomił we Włocławku swoją czwartą w Polsce ogólnodostępną stację wodorową, w tym także dla autobusów.
Z możliwości całodobowego tankowania wodoru mogą korzystać tam użytkownicy wszystkich pojazdów z napędem wodorowym – poinformował w czwartek koncern.
Rozkład jazdy:
- Gdzie Orlen uruchomił swoją czwartą ogólnodostępną stację tankowania wodoru?
- Ile autobusów lub samochodów osobowych można zatankować dziennie we Włocławku?
- Ile stacji wodorowych Orlen planuje zbudować do 2030 roku i w jakich krajach?
Zielony transport publiczny
Ogłaszając otwarcie stacji tankowania wodoru we Włocławku, Orlen podkreślił, że inwestycja ta jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF – Connecting Europe Facility oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. Przypomniał też, że ogólnodostępne placówki tego typu uruchomił wcześniej w Poznaniu i Katowicach oraz w Wałbrzychu.
Jak wyjaśnił Orlen, nowo otwarta stacja wodorowa we Włocławku, znajdująca się przy ul. Toruńskiej, jest czynna całą dobę, a z możliwości tankowania mogą korzystać tam użytkownicy wszystkich pojazdów z napędem wodorowym – autobusów, pojazdów ciężarowych i osobowych. Stacja została wyposażona w jeden dystrybutor o ciśnieniu 350 bar. Umożliwia w ciągu doby zatankowanie w sumie od 120 do 240 kg wodoru, co pozwala na dostarczenie paliwa dla 8 autobusów wodorowych lub 50 samochodów osobowych.
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że nowo otwarty obiekt powstał na trasie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, a ekologiczne paliwo dostarczane jest tam z hubu wodorowego koncernu, który działa w bezpośrednim sąsiedztwie stacji.
„Wodór to paliwo, które daje realną szansę na dekarbonizację transportu miejskiego i ciężkiego. Dlatego chcemy włączyć go do portfolio oferowanych przez Orlen paliw alternatywnych.
Uruchomienie czwartej stacji tankowania we Włocławku jest kolejnym krokiem w tym kierunku” – powiedział dyrektor biura rozwoju technologii wodorowych i paliw syntetycznych Grzegorz Jóźwiak.
Zaznaczył, że wybór miejsca dla nowego obiektu nie jest przypadkowy, ponieważ Włocławek jest ważnym punktem na mapie transeuropejskiej sieci transportowej. „Jestem przekonany, że rozwój infrastruktury wodorowej w tym mieście przyczyni się do upowszechnienia wodoru jako paliwa alternatywnego w Polsce” – dodał Jóźwiak, cytowany w komunikacie koncernu.
100 stacji H2 do 2030
Orlen przypomniał, że do 2030 r. planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo – zarówno drogowego jak i kolejowego – w Polsce, w Czechach i na Słowacji. Stacje te będą zaopatrywane w wodór dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór.
Koncern podał przy tym, że łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 r. wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.
„W tę strategię wpisują się powstające obecnie kolejne stacje wodorowe w Pile i Gdyni, które zostaną otwarte jeszcze w tym roku” – podkreślił Orlen. Zapowiedział też, że z kolei w 2026 r. planowane jest uruchomienie tego typu placówek w Płocku, w Bielsku-Białej i w Gorzowie Wielkopolskim. Obiekty te, jak przekazał koncern, także znajdą się na trasie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Grupa Orlen, czyli Orlen i jego spółki zależne, to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć samochodowych stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
Według strategii Grupy Orlen, skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO w latach 2025-2035 ma wynieść 500-550 mld zł, a skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych od 350 do 380 mld zł, z czego od 270 do 290 mld zł to nakłady elastyczne, umożliwiające – jak informował wcześniej koncern – aktywne zarządzanie budżetem inwestycyjnym. (PAP)










Komentarze