Koleje brytyjskie wracają do państwa
South Werstern Railway – to pierwsza kompania kolejowa, obsługująca południowo zachodnią Anglię, która stała się z powrotem własnością państwa. Stało się tak w ramach kampanii renacjonalizacji kolei brytyjskich prowadzonych przez obecny rząd Partii Pracy.
Jak napisało w komunikacie brytyjskie ministerstwo transportu „będzie to nowa era dla kolei”.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego South Western Railway wraca pod zarząd państwowy i jaki cel przyświeca temu działaniu?
- Jakie argumenty krytyczne wobec prywatyzacji brytyjskich kolei przedstawiają eksperci i opinia publiczna?
- Jakie zmiany legislacyjne wprowadził rząd Partii Pracy w celu renacjonalizacji kolei?
Nieudana prywatyzacja
„Powiemy -żegnajcie 30 latom nieskuteczności, marnotrawstwa i niezadowolenia pasażerów” – oświadczyła ministra transportu Heidi Alexander podczas niedawnej wizyty w jednej ze stacji obsługi pociągów na południu Anglii.
Prywatyzacja kolei brytyjskich rozpoczęła się w połowie lat 90. ub. wieku za rządów konserwatystów, kiedy premierem był John Major, który kontynuował liberalną politykę swej poprzedniczki Margaret Thatcher z lat 80.
Jednak, jak wskazują eksperci, zapowiedzi, że prywatyzacja spowoduje lepszą jakość świadczonych usług, większe inwestycje i zmniejszenie wydatków państwa, w dużej mierze się nie sprawdziły. Cały projekt stał się bardzo niepopularny potępiany przez związki zawodowe, opozycję i znaczną część opinii publicznej.
Jeszcze większe niezadowolenie spowodowała katastrofa kolejowa w roku 2000, w której zginęły 4 osoby. Jak później ustalono pociąg wykoleił się z powodu zaniedbań w konserwacji torów. Dodatkowo coraz liczniejsze były przypadki opóźnień i odwoływania kursów pociągów.
Wcześniej czterech operatorów kolejowych w Anglii (na ogólną liczbę 14) przeszło pod zarząd państwa, ale traktowano tę decyzję jako czasową mającą jedynie celu uzdrowienie firmy.
Labourzyści, którzy powrócili do władzy w lipcu ub. roku przeforsowali w listopadzie ustawę o nacjonalizacji wszystkich operatorów kolejowych po wygaśnięciu ich kontraktów i stworzenie nowej organizacji pod nazwą „Great British Railways”.
„Powrót firm kolejowych do państwa gwarantuje, że usługi będą świadczone w interesie pasażerów, a nie akcjonariuszy, ale rozwiązanie problemów strukturalnych trapiących kolej zajmie trochę czasu” – powiedziała Alexander. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze