Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje brytyjskie wracają do państwa

inforail
26.05.2025 10:30
0 Komentarzy

South Werstern Railway – to pierwsza kompania kolejowa, obsługująca południowo zachodnią Anglię, która stała się z powrotem własnością państwa. Stało się tak w ramach kampanii renacjonalizacji kolei brytyjskich prowadzonych przez obecny rząd Partii Pracy.

Jak napisało w komunikacie brytyjskie ministerstwo transportu „będzie to nowa era dla kolei”.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego South Western Railway wraca pod zarząd państwowy i jaki cel przyświeca temu działaniu?
  2. Jakie argumenty krytyczne wobec prywatyzacji brytyjskich kolei przedstawiają eksperci i opinia publiczna?
  3. Jakie zmiany legislacyjne wprowadził rząd Partii Pracy w celu renacjonalizacji kolei?
SWR
South Western Railway / foto: Wikipedia Geof Sheppard 

Nieudana prywatyzacja

„Powiemy -żegnajcie 30 latom nieskuteczności, marnotrawstwa i niezadowolenia pasażerów” – oświadczyła ministra transportu Heidi Alexander podczas niedawnej wizyty w jednej ze stacji obsługi pociągów na południu Anglii.

Prywatyzacja kolei brytyjskich rozpoczęła się w połowie lat 90. ub. wieku za rządów konserwatystów, kiedy premierem był John Major, który kontynuował liberalną politykę swej poprzedniczki Margaret Thatcher z lat 80.

Jednak, jak wskazują eksperci, zapowiedzi, że prywatyzacja spowoduje lepszą jakość świadczonych usług, większe inwestycje i zmniejszenie wydatków państwa, w dużej mierze się nie sprawdziły. Cały projekt stał się bardzo niepopularny potępiany przez związki zawodowe, opozycję i znaczną część opinii publicznej.

Jeszcze większe niezadowolenie spowodowała katastrofa kolejowa w roku 2000, w której zginęły 4 osoby. Jak później ustalono pociąg wykoleił się z powodu zaniedbań w konserwacji torów. Dodatkowo coraz liczniejsze były przypadki opóźnień i odwoływania kursów pociągów.

Wcześniej czterech operatorów kolejowych w Anglii (na ogólną liczbę 14) przeszło pod zarząd państwa, ale traktowano tę decyzję jako czasową mającą jedynie celu uzdrowienie firmy.

Labourzyści, którzy powrócili do władzy w lipcu ub. roku przeforsowali w listopadzie ustawę o nacjonalizacji wszystkich operatorów kolejowych po wygaśnięciu ich kontraktów i stworzenie nowej organizacji pod nazwą „Great British Railways”.

„Powrót firm kolejowych do państwa gwarantuje, że usługi będą świadczone w interesie pasażerów, a nie akcjonariuszy, ale rozwiązanie problemów strukturalnych trapiących kolej zajmie trochę czasu” – powiedziała Alexander. (PAP)

Komentarze