Buspasy dla elektryków i wodorowców przedłużone do końca 2027 roku. Prezydent podpisał
Podpisana 28 listopada 2025 r. przez Prezydenta Karola Nawrockiego nowelizacja Prawa o ruchu drogowym definitywnie przesądza, że pojazdy zeroemisyjne będą mogły korzystać z buspasów jeszcze przez co najmniej dwa lata.
Najnowsza data graniczna to 31 grudnia 2027 r.. Zmiana ta w praktyce usuwa ryzyko nagłego odebrania tego przywileju już od początku przyszłego roku.
Rozkład jazdy:
Co to oznacza?
Decyzja Prezydenta kończy trwającą od miesięcy niepewność branży elektromobilności, która po wcześniejszym wecie wobec ustawy z druku 1427 nie miała jasności, czy korzystanie z buspasów zostanie utrzymane. Dzięki nowelizacji ponad 118 tys. kierowców samochodów elektrycznych zachowa jeden z najważniejszych pozafinansowych bodźców wspierających zakup aut zeroemisyjnych.
Jak podkreśla Marek Popiołek, dyrektor ds. rozwoju biznesu PSNM, utrzymanie tego instrumentu było kluczowe nie tylko z perspektywy użytkowników, lecz także rozwoju rynku:
–„To bardzo dobra wiadomość dla elektromobilności. Dwuletnie przedłużenie daje czas na wypracowanie bardziej długofalowych rozwiązań i ocenę wpływu rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów.”
Utrzymanie prawa do jazdy buspasem ma również znaczenie dla polityki klimatycznej państwa. Ministerstwo Infrastruktury w ocenie skutków regulacji wskazało, że udział pojazdów zeroemisyjnych w ruchu drogowym nadal jest relatywnie niski i nie zagraża płynności przejazdów komunikacji publicznej. Jednocześnie przywilej ten pozostaje realnym czynnikiem zakupowym – w badaniu EV1000 EV Klub Polska wskazywano go jako jeden z najczęściej wymienianych powodów wyboru auta elektrycznego.
Znaczenie tego rozwiązania podkreśla także środowisko użytkowników. Łukasz Lewandowski, prezes Fundacji EV Klub Polska, komentuje:
„To jeden z najważniejszych pozafinansowych instrumentów wsparcia elektromobilności – szczególnie dziś, gdy program dopłat NaszEauto dobiega końca. Dobrze, że głos branży i użytkowników został usłyszany.”
Przedłużenie obowiązuje zarówno samochody elektryczne, jak i wodorowe, i ma charakter ogólnokrajowy. Samorządy nadal mogą jednak – tak jak dotychczas – wprowadzać lokalne ograniczenia, jeżeli zapełnienie buspasów doprowadzałoby do pogorszenia przepustowości transportu publicznego.
Pozostałe zmiany w ustawie – skrót branżowy
Nowelizacja, poza regulacją dotyczącą buspasów, zawiera również szereg istotnych zmian dotyczących ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Wśród najważniejszych znalazły się:
- Obowiązek jazdy w kasku dla osób poniżej 16 lat – dotyczy rowerów, e-hulajnóg oraz urządzeń transportu osobistego; nie obejmuje dzieci przewożonych w fotelikach lub w konstrukcjach z pasami bezpieczeństwa.
- Powrót prawa jazdy kat. B od 17. roku życia – z pisemną zgodą rodziców i obowiązkową jazdą pod nadzorem do osiągnięcia pełnoletności lub przez pierwsze 6 miesięcy.
- Zaostrzenie sankcji za poważne wykroczenia drogowe – m.in. utrata prawa jazdy za ponad 50 km/h poza obszarem zabudowanym oraz możliwość trwałego odebrania uprawnień przy złamaniu okresowego zakazu.
- Podniesienie limitu prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h, zgodnie z oczekiwaniami środowiska rolniczego.
- Dopuszczenie przejazdu zespołów ratownictwa medycznego buspasami oraz rozszerzenie przepisów dotyczących pojazdów wojskowych poruszających się w kolumnach.
- Zmiany dotyczące egzaminów na prawo jazdy – doprecyzowanie zasad przerwania egzaminu oraz zniesienie niektórych ograniczeń wobec egzaminatorów (z zachowaniem zakazu równoległej pracy jako instruktor).
- Podwyższenie wieku legalnej jazdy e-hulajnogą w ruchu publicznym do 13 lat.
Większość nowych przepisów wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia ustawy.



Komentarze