Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm z kolejną ustawą ws. buspasów i testów autonomicznych. Już bez „wrzutki” o FRPA

infotrans
21.11.2025 12:26
0 Komentarzy

21 listopada Sejm uchwalił nowelizację Prawa o ruchu drogowym i ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, umożliwiającą testowanie tzw. pojazdów zautomatyzowanych na drogach publicznych.

Ustawa przewiduje też umożliwienie motocyklom jazdy po buspasach, wraz z autami elektrycznymi i wodorowymi, do 1 stycznia 2028 roku. Ustawa została przygotowana przez posłów w ramach odpowiedzi na weto prezydenta do ustawy z podobnymi zapisami.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy będą mogły być testowane na drogach publicznych po wejściu w życie nowelizacji?
  2. Do kiedy motocykle będą mogły legalnie korzystać z buspasów?
  3. Jakie były główne powody wcześniejszego prezydenckiego weta wobec podobnej ustawy?
Sejm za ustawą ws. buspasów oraz umożliwiającą testowanie zautomatyzowanych pojazdów
Sejm za ustawą ws. buspasów oraz umożliwiającą testowanie zautomatyzowanych pojazdów

Drugie podejście

Przyjęte przez Sejm regulacje umożliwiają prowadzenie na drogach publicznych prac badawczych z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych. Ustawa zawiera również definicje obu rodzajów pojazdów, zgodnie z którymi pojazd zautomatyzowany wyposażony jest w systemy wspomagające kierowanie, które mogą kontrolować niektóre funkcje jazdy, np. utrzymywanie pasa ruchu czy automatyczne hamowanie. Natomiast pojazd w pełni zautomatyzowany – w myśl nowych przepisów – jest zdolny do samodzielnego poruszania się bez udziału kierowcy.

Nowela wprowadza też zasady uzyskiwania zezwoleń na prace badawcze z uwzględnieniem m.in. poziomu automatyzacji pojazdu, liczby pojazdów oraz obszaru prac badawczych.

Zezwolenie będzie udzielane na okres nie dłuższy niż rok, o ile nie ulegną zmianie warunki i zakres prac. Wysokość opłaty za przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia w obszarze jednego województwa nie może przekroczyć 20 tys. zł, a w przypadku wniosku obejmującego od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 tys. zł.

Zmiany dotyczą również tzw. rejestracji profesjonalnej, czyli szczególnego rodzaju rejestracji, która pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego z nich.

Możliwość profesjonalnej rejestracji pojazdów zostanie rozszerzona na przedsiębiorców, którzy zajmują się obrotem pojazdami używanymi. Ułatwienie obejmie ponadto przeprowadzanie jazd testowych bez konieczności ponownej rejestracji.

Ustawa przewiduje też umożliwienie motocyklom jazdy po buspasach, wraz z autami elektrycznymi i wodorowymi, do 1 stycznia 2028 roku.

Dzięki nowym przepisom firmy transportowe będą mogły uzyskać zezwolenia EKMT także drogą elektroniczną. EKMT to dokument dopuszczający do wykonywania nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami Unii Europejskiej oraz innymi, wybranymi państwami spoza UE.

Za ustawą zagłosowało 423 posłów, 18 wstrzymało się od głosu. Nikt nie był przeciw. Teraz ustawą zajmie się Senat.

Sejm za ustawą ws. buspasów oraz umożliwiającą testowanie zautomatyzowanych pojazdów
Sejm za ustawą ws. buspasów oraz umożliwiającą testowanie zautomatyzowanych pojazdów

Pierwsze podejście

Ustawa została przygotowana przez grupę posłów, po tym, gdy prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę zawierającą analogiczne przepisy, jednak w ocenie głowy państwa wprowadzenie do ustawy poprawek dot. dopłat do przewozów autobusowych było niekonstytucyjne. Poprawka ta dotyczyła uchylenia obowiązku spoczywającego na ministrze właściwym ds. transportu przekazywania na rachunek Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg ewentualnych, niewykorzystanych środków za dany rok budżetowy. Ograniczono też maksymalny okres zawarcia umów na dofinansowanie przewozów na okres nie dłuższy niż 3 lata. Obecnie okres ten nie może być dłuższy niż 10 lat.

W nowej ustawie nie ma zapisów dot. skrócenia okresu zawarcia umów; ustawa dalej jednak przewiduje uchylenie obowiązku przekazywania na rachunek Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg środków za dany rok budżetowy. (PAP)

Komentarze