Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Województwo lubelskie też chce mieć własnego przewoźnika. Lubelskie Koleje z połączeniem do stolicy

inforail
14.10.2025 09:30
0 Komentarzy

Samorząd województwa lubelskiego konsekwentnie rozwija regionalny transport kolejowy. W październiku podpisano umowę na zakup czterech nowoczesnych składów o łącznej wartości ponad 194 milionów złotych.

Nowe, 176-osobowe elektryczne zespoły trakcyjne mają zostać dostarczone w 2029 roku przez poznańską spółkę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Jednocześnie władze województwa zapowiedziały utworzenie własnej spółki kolejowej pod nazwą Lubelskie Koleje, która mogłaby rozpocząć działalność po 2030 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest powołanie spółki Lubelskie Koleje i jakie będą jej główne zadania w regionie?
  2. W jaki sposób nowe pociągi wpłyną na komfort i dostępność połączeń kolejowych w województwie lubelskim?
  3. Jakie są długoterminowe plany samorządu dotyczące rozwoju infrastruktury kolejowej i zwiększenia liczby połączeń regionalnych?
Pociąg woj. lubelskiego
Pociągi woj. lubelskiego

Nowoczesne, bezemisyjne składy

Przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych został ogłoszony 10 kwietnia 2024 roku. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka H. Cegielski FPS, a umowę podpisano 7 października.

Jak poinformował p.o. prezesa zarządu H. Cegielski FPS, Tomasz Zelwowiec, dostawy pojazdów w „najnowszych standardach” planowane są na październik 2029 roku.

Nowe składy będą znacznie większe od obecnie kursujących w regionie. Obecne pojazdy oferują 96 miejsc siedzących, podczas gdy nowe zapewnią ich aż 176. Długość każdego składu wyniesie 82 metry, a jego konstrukcja będzie bezprzedziałowa, co zwiększy komfort podróży i przepływ pasażerów.

Nowe jednostki zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – rampy, pochylnie, dwie toalety oraz wydzielone przestrzenie dla wózków i rowerów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek elektrycznych, ładowarek USB oraz bezprzewodowego internetu Wi-Fi.

Pojazdy osiągną prędkość do 160 km/h, a ich przewidywana żywotność to co najmniej 30 lat.

340 tysięcy pasażerów rocznie

Według szacunków Urzędu Marszałkowskiego, z czterech nowych jednostek będzie korzystać blisko 340 tysięcy pasażerów rocznie. Tabor zostanie przeznaczony do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich na wszystkich zelektryfikowanych trasach województwa lubelskiego – między innymi pomiędzy Lublinem, Chełmem, Puławami, Dęblinem, Łukowem, Białą Podlaską, Terespolem, a także w kierunku Stalowej Woli i Siedlec.

Jak poinformował marszałek województwa Jarosław Stawiarski, na zakup taboru samorząd pozyskał ponad 116 milionów złotych z funduszy europejskich.

Koleją powinno podróżować zdecydowanie więcej ludzi. Musimy zrobić swoistą modę na kolej – podkreślił marszałek.

Plany stworzenia własnego przewoźnika – Lubelskie Koleje

Podczas konferencji prasowej marszałek Stawiarski poinformował, że nowe składy zostaną użyczone spółce Polregio, która obecnie obsługuje przewozy w regionie. Jednocześnie zdradził, że samorząd rozważa utworzenie własnej spółki przewozowej.

Myślimy o tym, żeby robić coś swojego – powiedział Stawiarski.

Wicemarszałek województwa Piotr Breś dodał, że do końca listopada firma Ernst & Young przygotuje biznesplan spółki Lubelskie Koleje, którą samorząd „będzie chciał prawdopodobnie powołać”.

Mam nadzieję, że na przełomie tego roku ta spółka powstanie i będzie świadczyła usługi przewozu. Chcemy mieć swoją kolej – zapowiedział wicemarszałek.

Nowa spółka mogłaby rozpocząć działalność po 2030 roku, kiedy zakończy się obecna umowa z Polregio.

Breś wskazał, że wzorem dla Lubelskich Kolei mogłyby być Koleje Małopolskie i Koleje Mazowieckie, które funkcjonują jako spółki samorządowe.

Rozważamy uruchomienie codziennego połączenia Lublin–Warszawa, aby mieszkańcy naszego regionu mogli spokojnie pracować w stolicy. Lubelszczyzna powinna być taką sypialnią Warszawy. Mamy aspiracje, mamy nadzieję, że się to uda do 2030 roku – podkreślił.

Rozbudowa taboru i nowe inwestycje

Samorząd województwa lubelskiego systematycznie inwestuje w rozwój transportu kolejowego. W latach 2007–2020 zrealizowano trzy duże projekty o łącznej wartości 225 milionów złotych, w ramach których zakupiono 17 pociągów.

Obecnie samorząd dysponuje 24 jednostkami taborowymi, a po dostawie czterech nowych pociągów liczba ta wzrośnie do 28 pojazdów. To jednak nie koniec inwestycji – Urząd Marszałkowski planuje do końca stycznia złożyć wniosek o dofinansowanie zakupu sześciu kolejnych zespołów trakcyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).

Kolej Plus i rozwój infrastruktury

Lubelski samorząd nie ogranicza się wyłącznie do zakupu taboru. W ramach programu Kolej Plus realizowany jest kompleksowy projekt budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej o wartości około 4,5 miliarda złotych.

W planach jest m.in. budowa bocznicy kolejowej do terminala cargo na lotnisku w Świdniku, na nowo projektowanej linii Lublin–Łęczna, a także rewitalizacja trasy Chełm–Włodawa, elektryfikacja linii Lubartów–Łuków oraz budowa nowego połączenia Szastarka–Janów Lubelski–Biłgoraj.

P.o. dyrektora Departamentu Infrastruktury i Majątku Województwa Arkadiusz Urzędowski przypomniał, że obecnie Polregio przewozi około 3 milionów pasażerów rocznie na Lubelszczyźnie.

Obsługujemy największe miasta regionu, jak Chełm, Zamość, Biała Podlaska czy Włodawa. Pracujemy jednak nad poprawą dostępności mniejszych miejscowości w ramach Kolei Plus – wyjaśnił.

Ambitne cele transportowe regionu

Inwestycje realizowane przez samorząd województwa lubelskiego wpisują się w długofalową strategię rozwoju nowoczesnego i ekologicznego transportu. Celem jest nie tylko zwiększenie liczby pasażerów korzystających z kolei, ale także stworzenie własnej, samorządowej marki przewozowej, która wzmocni tożsamość regionu i jego niezależność komunikacyjną.

Nowe pociągi inwestycje infrastrukturalne i plan powołania Lubelskich Kolei mają przekształcić województwo lubelskie w nowoczesny, skomunikowany region, w którym kolej stanie się podstawowym środkiem transportu – zarówno dla mieszkańców, jak i dla gospodarki.

Komentarze