Transport publiczny w projektach Funduszy Szwajcarskich. Wielki finał już niedługo
24 polskie miasta weszły w decydującą fazę walki o łączne 1,5 miliarda złotych z Funduszy Szwajcarskich – w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.
Granty przyznawane będą na kompleksowe projekty, które mają poprawić jakość życia mieszkańców i zwiększyć odporność miast na wyzwania przyszłości – od zmian klimatu po odpływ ludności. W grze są środki sięgające nawet 80 milionów złotych na jeden projekt. Kluczowy warunek? Zintegrowane działania łączące infrastrukturę, ekologię i aspekty społeczne.
Rozkład jazdy:
- Ile wynosi całkowita pula środków z Funduszy Szwajcarskich przeznaczona dla polskich miast w tym programie?
- Do kiedy miasta muszą złożyć kompletne propozycje projektów (KPP)?
- Jakie obszary – obok transportu publicznego – należą do priorytetów finansowania w programie?
Aktualna sytuacja
Tarnów, Dębica, Siemianowice Śląskie, Chodzież, Jasło, Grudziądz, Włocławek, Kraśnik, Starachowice, Słupsk, Gniezno, Hrubieszów, Ostrołęka, Kędzierzyn-Koźle, Końskie, Krosno, Hajnówka, Jarosław, Ciechanów – te 19 miast znalazło się w ostatnim etapie naboru w Polsko-Szwajcarskim Programie Rozwoju Miast. Z kolei 5 miast – Świętochłowice, Żagań, Nowa Sól, Konin i Sandomierz – znalazło się na liście rezerwowej. Oznacza to, że one również mogą pracować nad Kompletną Propozycją Projektu. Jeśli wśród 19 projektów miast-finalistów powstaną oszczędności, wtedy miasta z listy rezerwowej mają szansę na dofinansowanie.
Program wszedł właśnie w etap składania Kompletnych Propozycji Projektów (KPP) – miasta mają czas do 17 listopada 2025 roku, by dopracować i formalnie złożyć swoje finalne wnioski. Te, które zrobią to najwcześniej, mają szansę podpisać umowy o dofinansowanie jeszcze w tym roku. Na tym etapie miasta pracują z polskimi i szwajcarskimi ekspertami nad doprecyzowaniem zakresu działań, kosztorysów i rezultatów projektów.
Co ważne, wśród priorytetowych obszarów finansowania znalazł się transport publiczny i zrównoważona mobilność. Wstępna analiza pokazuje, że co najmniej 5 miast planuje inwestycje bezpośrednio związane z komunikacją miejską – od zakupu autobusów elektrycznych i modernizacji przystanków, po budowę centrów przesiadkowych i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych. W pozostałych projektach kwestie mobilności pojawiają się pośrednio – np. w kontekście bezpieczeństwa, dostępności czy walki z emisją.
Transportowa piątka
Na podstawie dostępnych danych, co najmniej 5 miast wyraźnie zaplanowało inwestycje w transport publiczny w ramach swoich projektów zgłoszonych do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast:
✅ 1. Tarnów – „IDEA TARNÓW”
- Zakres transportowy:
- Modernizacja ul. Lwowskiej: nowe zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe
- Inteligentne Systemy Transportowe (ITS)
- Promocja ruchu pieszego i rowerowego
- Usługa „Taxi Help” dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów
✅ 2. Dębica – „Impuls dla Dębicy”
- Zakres transportowy:
- Inwestycje w komunikację miejską (szczegóły nieujawnione, ale wskazane jako istotna część budżetu)
✅ 3. Jasło – „RozwijaMY Jasło!”
- Zakres transportowy:
- Budowa Centrum Komunikacyjnego
- Najprawdopodobniej zintegrowany węzeł transportowy (dworzec / centrum przesiadkowe)
✅ 4. Jarosław – „Przyjedź – Zobacz – Zostań”
- Zakres transportowy:
- Zakup autobusu elektrycznego
- Budowa kładki pieszo-rowerowej przez San
- Rozbudowa ścieżek rowerowych
- Modernizacja oświetlenia ulicznego
✅ 5. Krosno – „Nasze Krosno zielone…”
- Zakres transportowy:
- Zakup elektrycznych autobusów niskopodłogowych
- Modernizacja przystanków (monitoring, elektroniczne tablice)
- Integracja transportu publicznego z sąsiednimi gminami
Zobacz listę rankingową w naborze do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast (PDF 215 KB)
Komentarze