Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transport publiczny w projektach Funduszy Szwajcarskich. Wielki finał już niedługo

infotrans
13.09.2025 11:02
0 Komentarzy

24 polskie miasta weszły w decydującą fazę walki o łączne 1,5 miliarda złotych z Funduszy Szwajcarskich – w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.

Granty przyznawane będą na kompleksowe projekty, które mają poprawić jakość życia mieszkańców i zwiększyć odporność miast na wyzwania przyszłości – od zmian klimatu po odpływ ludności. W grze są środki sięgające nawet 80 milionów złotych na jeden projekt. Kluczowy warunek? Zintegrowane działania łączące infrastrukturę, ekologię i aspekty społeczne.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi całkowita pula środków z Funduszy Szwajcarskich przeznaczona dla polskich miast w tym programie?
  2. Do kiedy miasta muszą złożyć kompletne propozycje projektów (KPP)?
  3. Jakie obszary – obok transportu publicznego – należą do priorytetów finansowania w programie?
Transport publiczny w projektach Funduszy Szwajcarskich. Wielki finał już niedługo
5 miast wyraźnie zaplanowało inwestycje w transport publiczny w ramach swoich projektów zgłoszonych do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast:

Aktualna sytuacja

Tarnów, Dębica, Siemianowice Śląskie, Chodzież, Jasło, Grudziądz, Włocławek, Kraśnik, Starachowice, Słupsk, Gniezno, Hrubieszów, Ostrołęka, Kędzierzyn-Koźle, Końskie, Krosno, Hajnówka, Jarosław, Ciechanów – te 19 miast znalazło się w ostatnim etapie naboru w Polsko-Szwajcarskim Programie Rozwoju Miast. Z kolei 5 miast – Świętochłowice, Żagań, Nowa Sól, Konin i Sandomierz – znalazło się na liście rezerwowej. Oznacza to, że one również mogą pracować nad Kompletną Propozycją Projektu. Jeśli wśród 19 projektów miast-finalistów powstaną oszczędności, wtedy miasta z listy rezerwowej mają szansę na dofinansowanie.

Program wszedł właśnie w etap składania Kompletnych Propozycji Projektów (KPP) – miasta mają czas do 17 listopada 2025 roku, by dopracować i formalnie złożyć swoje finalne wnioski. Te, które zrobią to najwcześniej, mają szansę podpisać umowy o dofinansowanie jeszcze w tym roku. Na tym etapie miasta pracują z polskimi i szwajcarskimi ekspertami nad doprecyzowaniem zakresu działań, kosztorysów i rezultatów projektów.

Co ważne, wśród priorytetowych obszarów finansowania znalazł się transport publiczny i zrównoważona mobilność. Wstępna analiza pokazuje, że co najmniej 5 miast planuje inwestycje bezpośrednio związane z komunikacją miejską – od zakupu autobusów elektrycznych i modernizacji przystanków, po budowę centrów przesiadkowych i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych. W pozostałych projektach kwestie mobilności pojawiają się pośrednio – np. w kontekście bezpieczeństwa, dostępności czy walki z emisją.

Transport publiczny w projektach Funduszy Szwajcarskich. Wielki finał już niedługo
5 miast wyraźnie zaplanowało inwestycje w transport publiczny w ramach swoich projektów zgłoszonych do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast:

Transportowa piątka

Na podstawie dostępnych danych, co najmniej 5 miast wyraźnie zaplanowało inwestycje w transport publiczny w ramach swoich projektów zgłoszonych do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast:

1. Tarnów – „IDEA TARNÓW”

  • Zakres transportowy:
    • Modernizacja ul. Lwowskiej: nowe zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe
    • Inteligentne Systemy Transportowe (ITS)
    • Promocja ruchu pieszego i rowerowego
    • Usługa „Taxi Help” dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów

2. Dębica – „Impuls dla Dębicy”

  • Zakres transportowy:
    • Inwestycje w komunikację miejską (szczegóły nieujawnione, ale wskazane jako istotna część budżetu)

3. Jasło – „RozwijaMY Jasło!”

  • Zakres transportowy:
    • Budowa Centrum Komunikacyjnego
    • Najprawdopodobniej zintegrowany węzeł transportowy (dworzec / centrum przesiadkowe)

4. Jarosław – „Przyjedź – Zobacz – Zostań”

  • Zakres transportowy:
    • Zakup autobusu elektrycznego
    • Budowa kładki pieszo-rowerowej przez San
    • Rozbudowa ścieżek rowerowych
    • Modernizacja oświetlenia ulicznego

5. Krosno – „Nasze Krosno zielone…”

  • Zakres transportowy:
    • Zakup elektrycznych autobusów niskopodłogowych
    • Modernizacja przystanków (monitoring, elektroniczne tablice)
    • Integracja transportu publicznego z sąsiednimi gminami

Zobacz listę rankingową w naborze do Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast (PDF 215 KB)

Komentarze