Polska coraz ważniejszym rynkiem dla Skoda Group
Skoda Group, jeden z największych producentów taboru kolejowego i tramwajowego w Europie Środkowej, deklaruje gotowość do zwiększenia swojej aktywności na polskim rynku.
Jak podkreśla Zbynek Drugda, dyrektor ds. sprzedaży Skoda Group, firma od lat realizuje w Polsce duże kontrakty, choć część ich działalności pozostaje mniej widoczna.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy kontraktów Skoda Group realizowała w Polsce w ostatnich latach i jakie mniej widoczne elementy tworzą jej działalność na rynku B2B?
- Od czego, według Zbynka Drugdy, zależeć będzie decyzja o ewentualnym uruchomieniu montowni Skoda Group w Polsce?
- Dlaczego rynek tramwajowy pozostaje w dużej mierze „szyty na miarę” i jakie działania podejmują producenci, aby zwiększyć poziom unifikacji pojazdów?
Duże kontrakty i mniejsze dostawy dla polskich odbiorców
W ostatnich latach Skoda Group zrealizowała w Polsce kilka dużych zamówień, w tym dostawy tramwajów dla Wrocławia oraz pociągów metra dla Warszawy. Jednak – jak zaznacza Drugda – to jedynie część działalności koncernu.
Firma regularnie dostarcza również komponenty, takie jak silniki czy systemy antykolizyjne, które trafiają zarówno do przewoźników, jak i polskich producentów taboru. Ten segment działalności, choć mniej medialny, jest istotną częścią portfolio Skoda Group i rozwijany jest głównie w modelu B2B.
Montownia w Polsce? „Nie wykluczamy”
W rozmowie z portalem InfoTram.pl Zbynek Drugda nie wykluczył możliwość uruchomienia montowni Skody w Polsce, gdyby liczba kontraktów zaczęła systematycznie rosnąć. Bliskość zakładów w Czechach naturalnie stawia pytanie o sens lokalizowania produkcji tak blisko istniejącej infrastruktury. Wszystko zatem będzie zależeć od liczby pozyskanych zamówień.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oferty składane tam, gdzie to ma sens
Skoda Group podkreśla, że nie bierze udziału w każdym przetargu na polskim rynku, lecz koncentruje się na tych postępowaniach, w których jej oferta ma największe szanse powodzenia. Przykładem była oferta na pojazdy akumulatorowe dla Mazowsza, w przetargu dotyczącym dostawy 6 jednostek z opcją na 3 kolejne. Postępowanie ostatecznie unieważniono, a zamawiający zdecydował się na zakup pojazdów spalinowych.
Europejski rynek tramwajowy: w stronę unifikacji, ale wciąż „szyty na miarę”
Drugda zwrócił uwagę, że rynek tramwajowy różni się od kolejowego pod względem poziomu standardyzacji. W kolejach proces unifikacji posuwa się naprzód – wiele rozwiązań można ujednolicić i stosować w dużej liczbie projektów. W tramwajach jest inaczej.
Jak wyjaśniał przedstawiciel Skoda Group, każde miasto ma swoje specyficzne wymagania infrastrukturalne, co powoduje, że tramwaje są w dużej mierze projektami „tailor-made”. Producent pracuje jednak nad unifikacją na poziomie członów i podzespołów, aby ograniczyć konieczność projektowania pojazdu całkowicie od zera dla każdego klienta.
To podejście – jak podkreśla Drugda – stosuje większość firm w branży i staje się kluczem do podnoszenia efektywności w produkcji pojazdów tramwajowych.

Komentarze