Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska coraz ważniejszym rynkiem dla Skoda Group

infotram
21.11.2025 09:30
0 Komentarzy

Skoda Group, jeden z największych producentów taboru kolejowego i tramwajowego w Europie Środkowej, deklaruje gotowość do zwiększenia swojej aktywności na polskim rynku.

Jak podkreśla Zbynek Drugda, dyrektor ds. sprzedaży Skoda Group, firma od lat realizuje w Polsce duże kontrakty, choć część ich działalności pozostaje mniej widoczna.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy kontraktów Skoda Group realizowała w Polsce w ostatnich latach i jakie mniej widoczne elementy tworzą jej działalność na rynku B2B?
  2. Od czego, według Zbynka Drugdy, zależeć będzie decyzja o ewentualnym uruchomieniu montowni Skoda Group w Polsce?
  3. Dlaczego rynek tramwajowy pozostaje w dużej mierze „szyty na miarę” i jakie działania podejmują producenci, aby zwiększyć poziom unifikacji pojazdów?
Metro Skoda Varsovia
Metro Skoda Varsovia

Duże kontrakty i mniejsze dostawy dla polskich odbiorców

W ostatnich latach Skoda Group zrealizowała w Polsce kilka dużych zamówień, w tym dostawy tramwajów dla Wrocławia oraz pociągów metra dla Warszawy. Jednak – jak zaznacza Drugda – to jedynie część działalności koncernu.

Firma regularnie dostarcza również komponenty, takie jak silniki czy systemy antykolizyjne, które trafiają zarówno do przewoźników, jak i polskich producentów taboru. Ten segment działalności, choć mniej medialny, jest istotną częścią portfolio Skoda Group i rozwijany jest głównie w modelu B2B.

Zbynek Drugda
Zbynek Drugda

Montownia w Polsce? „Nie wykluczamy”

W rozmowie z portalem InfoTram.pl Zbynek Drugda nie wykluczył możliwość uruchomienia montowni Skody w Polsce, gdyby liczba kontraktów zaczęła systematycznie rosnąć. Bliskość zakładów w Czechach naturalnie stawia pytanie o sens lokalizowania produkcji tak blisko istniejącej infrastruktury. Wszystko zatem będzie zależeć od liczby pozyskanych zamówień.

Oferty składane tam, gdzie to ma sens

Skoda Group podkreśla, że nie bierze udziału w każdym przetargu na polskim rynku, lecz koncentruje się na tych postępowaniach, w których jej oferta ma największe szanse powodzenia. Przykładem była oferta na pojazdy akumulatorowe dla Mazowsza, w przetargu dotyczącym dostawy 6 jednostek z opcją na 3 kolejne. Postępowanie ostatecznie unieważniono, a zamawiający zdecydował się na zakup pojazdów spalinowych.

Zmodernizowana Skoda 19T/foto: MPK Wrocław
Zmodernizowana Skoda 19T/foto: MPK Wrocław

Europejski rynek tramwajowy: w stronę unifikacji, ale wciąż „szyty na miarę”

Drugda zwrócił uwagę, że rynek tramwajowy różni się od kolejowego pod względem poziomu standardyzacji. W kolejach proces unifikacji posuwa się naprzód – wiele rozwiązań można ujednolicić i stosować w dużej liczbie projektów. W tramwajach jest inaczej.

Jak wyjaśniał przedstawiciel Skoda Group, każde miasto ma swoje specyficzne wymagania infrastrukturalne, co powoduje, że tramwaje są w dużej mierze projektami „tailor-made”. Producent pracuje jednak nad unifikacją na poziomie członów i podzespołów, aby ograniczyć konieczność projektowania pojazdu całkowicie od zera dla każdego klienta.

To podejście – jak podkreśla Drugda – stosuje większość firm w branży i staje się kluczem do podnoszenia efektywności w produkcji pojazdów tramwajowych.

Komentarze