Warszawa: W 2026 roku na ulice wyjedzie 50 nowych autobusów hybrydowych. Od Mobilis
20 sierpnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał umowę z firmą Mobilis na świadczenie usług przewozowych, co oznacza wprowadzenie fabrycznie nowych autobusów na linie.
O tym kontrakcie liniowym i zwycięstwie Mobilis w zadaniu nr 2 pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Czekamy jeszcze na kontrakty z Relobus, który wygrał aż dwa zadania w tym gigantycznym przetargu. Dodajmy, że w ramach nowej umowy ten doskonale znany operator w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego został m.in. zobowiązany do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.
Rozkład jazdy:
- ile autobusów hybrydowych wyjedzie na ulice Warszawy od września 2026 roku?
- jakie technologie i systemy będą zawarte w nowych autobusach?
- jaka jest wartość podpisanego kontraktu i ile lat będzie obowiązywał?
Transportowa ofensywa
Kolejne dobre wiadomości dla pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego. Od września 2026 roku na ulicach Warszawy będzie kursowało 50 nowych autobusów hybrydowych. To pokazuje tez sporą dynamikę działań ZTM w ostatnim czasie. W zeszłym tygodniu ogłoszony został przetarg na zakup aż 120 autobusów przegubowych, 19 sierpnia podpisana umowa na nowoczesny system biletowy, a 20 sierpnia stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Mobilis na świadczenie usług przewozowych.
Operator został zobowiązany do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.
Usługi w ramach umowy rozpoczną się 1 września 2026 roku i będą wykonywane przez 10 lat. Kontrakt przewiduje, że rocznie pojazdy Mobilisu mają wykonać maksymalnie 4,2 miliona wozokilometrów. Wartość kontraktu wyniesie ok. 588 mln zł brutto.
Jakie autobusy?
Od września 2026 roku pasażerów będzie woziło pół setki nowych autobusów hybrydowych. Nie znamy jeszcze ich producenta. Może ktoś coś wie? Wiemy tylko, że operator podstawi 50 pojazdów hybrydowych o długości 12 metrów (plus cztery autobusy rezerwowe) wyposażonych w tzw. start-stop – układ, dzięki któremu w czasie postoju na przystankach silnik zostaje wyłączony, co dodatkowo ogranicza emisję zanieczyszczeń, a także zmniejsza hałas.
Mobilis do obsługi kontraktu musi zapewnić autobusy w standardzie warszawskim, w barwach WTP, zgodnie z wysokimi wymaganiami, stawianymi przez Zarząd Transportu Miejskiego. Dlatego wszystkie te pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności, jak również zaawansowane systemy wspomagające prowadzącego pojazd np. ostrzeganie o zderzeniu z pieszym i rowerzystą, informację o martwym polu, ostrzeganie o senności i poziomie uwagi kierowcy.
Hybrydy będą również wyposażone w system kontroli dostępu do pojazdu uniemożliwiający jego uruchomienie przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu oraz w automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze