Wodzisławska Komunikacja Powiatowa coraz bliżej komunikacji miejskiej. MZK przywraca ulgi
Od stycznia 2026 roku Wodzisławska Komunikacja Powiatowa (WKP) wejdzie w zupełnie nowy etap. Starostwo Powiatowe opublikowało już kompletne rozkłady jazdy.
Cały system zostanie przeorganizowany tak, by funkcjonować jak pełnoprawna komunikacja miejska o zasięgu powiatowym. To efekt decyzji Rady Miejskiej, która – po analizie możliwych wariantów – powierzyła organizację transportu publicznego powiatowi wodzisławskiemu. Dodajmy, że powoli tez normalnie sytuacja komunikacja mw regionie - MZK Jastrzębie-Zdrój przywróciło ulgi dla mieszkańców Żor.
Rozkład jazdy:
Szesnaście linii
Od 2026 roku w ramach WKP kursować będzie 16 linii, zaprojektowanych z wyraźnym naciskiem na:
- dostęp do szkół,
- miejsca pracy,
- urzędy i instytucje publiczne,
- placówki zdrowia,
- centra handlowe.
Nowy układ połączeń obejmie zarówno główny Wodzisław Śląski, jak i wszystkie gminy objęte powiatem. Jak podkreśla samorząd, chodzi o stworzenie spójnej, funkcjonalnej i przewidywalnej sieci, która zaczyna pełnić rolę typowej „komunikacji miejskiej” w strukturze powiatowej. Starostwo uruchomiło również specjalny kontakt dla mieszkańców: [email protected].
Powiat zapowiedział, że nie planuje żadnych podwyżek cen w aplikacji mobilnej ani w biletomatach. Co więcej – wprowadzono szereg rozwiązań propracowniczych i prorodzinnych
Najważniejsze ceny i zasady:
- Bilet jednorazowy (miasto) – 3 zł (u kierowcy 4 zł)
- Bilet miesięczny szkolny (ulgowy) – 35 zł
- Bilet miesięczny normalny – 68,63 zł (lub 60 zł w aplikacji)
- Roczna karta dla uczniów szkół podstawowych – 20 zł
- Bilet jednodniowy w aplikacji – 6 zł (równowartość 2 biletów jednorazowych)
Bezpłatne przejazdy przysługują:
- dzieciom do 7 lat,
- seniorom 70+,
- honorowym dawcom krwi,
- uczniom – w całe wakacje.
Dodatkowe ulgi:
- bilet wakacyjny dla dorosłych – 29,99 zł,
- bilet weekendowy – 2 zł jednorazowo,
- uczniowie z Kartą Dużej Rodziny – bilet miesięczny za 30 zł.
Wszystkie bilety – zarówno okresowe, jak i jednorazowe – mają charakter sieciowy, co oznacza, że pasażer może swobodnie przesiadać się i korzystać ze wszystkich 16 linii w obrębie okresu ważności biletu.
Co ważne – brak konieczności potwierdzania miejsca zamieszkania czy posiadania specjalnych kart mieszkańca.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowoczesne rozwiązania
Powiat stawia na cyfryzację i pełną informację pasażerską. W nowym systemie dostępne będą:
- zakup biletów mobilnych,
- płatność kartą w autobusie,
- podgląd autobusów w czasie rzeczywistym (KiedyPrzyjedzie.pl),
- biletomaty stacjonarne,
- tablice informacyjne na dworcu,
- rozkłady zintegrowane z Google Maps.
Wsiadanie będzie odbywać się przednimi drzwiami, gdzie kierowca kontroluje ważność biletu. Kasowników w pojazdach nie będzie.
Dlaczego powiat przejął organizację? Analiza trzech modeli
Z końcem 2025 r. wygasa dotychczasowa umowa na obsługę komunikacji miejskiej organizowanej przez Wodzisław Śląski. Miasto stanęło przed koniecznością wyboru, jak transport będzie działał od 2026 roku.
Władze przeanalizowały trzy warianty:
- Miasto jako samodzielny organizator
- Powiat wodzisławski jako organizator, miasto jako finansujący partner
- Wejście miasta do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK)
Po serii posiedzeń komisji i rozmów z MZK oraz powiatem, radni odrzucili wariant przystąpienia do MZK (14 głosów przeciw), natomiast poparli współorganizację z powiatem (14 głosów za, 2 przeciw, 5 wstrzymujących się).
To powiat – zgodnie z decyzją – od 2026 r. odpowiada za zabezpieczenie potrzeb przewozowych mieszkańców miasta. Taka decyzja zaogniła sytuację w regionie - przede wszystkim ze strony MZK Jastrzębie-Zdrój, który też chciał obsługiwać komunikację miejską w Wodzisławiu. Z początkiem października 2025 r. ulgi gminne w MZK przestały obowiązywać w tych gminach, które nie są członkami Związku lub nie mają porozumienia finansowego. Jednak na szczęście Miasto Żory doszło do porozumienia z MZK i od grudnia 2025 r. ulgi zostały przywrócone. To ważna informacja dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego – pokazuje, że udział finansowy gmin bezpośrednio przekłada się na dostęp do ulg.
Podsumowując: Nowy model Wodzisławskiej Komunikacji Powiatowej to nie kosmetyka, lecz pełna przebudowa systemu. Powiat tworzy jednolitą sieć, jasną taryfę i przejrzyste zasady ulg, a przy tym wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla dużych systemów miejskich: bilety sieciowe, sprzedaż mobilną, integrację z mapami i monitoring pojazdów.
To ruch, który realnie przybliża Wodzisław Śląski i cały powiat do nowoczesnej, regularnej, „miejskiej jakości” obsługi transportowej – bez względu na to, czy pasażer mieszka w centrum, czy w najmniejszej gminie.
Model powiatowy, poparty pełnym wachlarzem ulg i przejrzystą siatką połączeń, może stać się punktem odniesienia dla innych samorządów, które szukają alternatywy dla klasycznych związków komunikacyjnych.

Komentarze