Tak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne PKS Lubin od Solaris. Początek dostaw
Trzy pierwsze, pachnące nowością autobusy elektryczne trafiły właśnie do Lubina. To tylko początek większej zmiany – do początku 2026 roku flota PKS Lubin wzbogaci się o łącznie 12 nowoczesnych elektrobusów Solaris.
Projekt zakupu autobusów został sfinansowany głównie ze środków CUPT-KPO. PKS Lubin otrzymał dofinansowanie w wysokości 29,5 mln zł w ramach konkursu „Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) 2.0” organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość całego zamówienia wynosi około 40 mln zł, z czego 85% pokrywa dofinansowanie, a pozostała część pochodzi z własnych środków przewoźnika. O umowie na pierwsze lubińskie elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych trafi łącznie do PKS Lubin?
- Kto jest producentem dostarczanych elektrobusów?
- Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie projektu zakupu autobusów?
Elektryczny debiut Solarisa
Trzy pierwsze autobusy elektryczne dotarły już do Lubina. To początek większej zmiany – docelowo PKS Lubin wzbogaci się o dwanaście takich pojazdów, które będą kursować w ramach Lubińskich Przewozów Pasażerskich. Jak zapowiada przewoźnik, do końca 2025 roku do floty dołączy osiem elektrobusów, a pozostałe cztery – mniejsze – zostaną dostarczone w pierwszym kwartale 2026 roku.
„Wkrótce dostarczone zostaną kolejne autobusy elektryczne. Do końca tego roku w sumie będziemy mieli ich osiem. W przyszłym roku dotrą ostatnie cztery” – mówi Krzysztof Ziółkowski, dyrektor ds. eksploatacji PKS Lubin.
Nowe pojazdy produkuje dla Lubina firma Solaris Bus & Coach. W lutym 2025 roku podpisano umowę na dostawę ośmiu 12-metrowych Solarisów Urbino 12 electric oraz czterech 9-metrowych Urbino 9 LE electric. To pierwszy kontrakt między PKS Lubin a tym polskim producentem, który jest jednym z liderów rynku pojazdów zeroemisyjnych w Europie.
„Od samej idei, przez projekt do produkcji autobusu – wszystko odbywa się w Polsce. Po raz pierwszy dostarczymy autobusy do Lubina, do tego będą to autobusy zeroemisyjne, bardzo cieszymy się z tej współpracy” – podkreśla Romuald Witkowski, general manager Solaris Polska.
Plus infrastruktura
Dostawa autobusów to tylko jeden z elementów projektu. Wraz z nimi powstaje nowa infrastruktura techniczna – między innymi sześć dwukablowych ładowarek oraz zmodernizowana stacja transformatorowa. Ziółkowski podkreśla, że „wdrożenie takich autobusów jest dość skomplikowanym projektem, ponieważ wymaga dużo pracy koncepcyjnej i planowania zanim te pojazdy się u nas pojawią. To planowanie tras, zasięgów, czasów ładowania tych autobusów. To też prace budowlane przy ładowarkach i stacji trafo”.
Autobusy mają być gotowe do obsługi tras na początku 2026 roku. PKS Lubin planuje, że zastąpią one najbardziej wysłużone pojazdy w taborze. Warto zaznaczyć, że już teraz 27 z 50 autobusów PKS Lubin to pojazdy zasilane gazem CNG. Nowe elektrobusy będą jeszcze bardziej przyjazne środowisku – nie będą emitować spalin i będą znacznie cichsze.
„Przed nami na pewno dużo nauki, ale cieszymy się, że firma się rozwija, że wprowadza nowy rodzaj napędu, jeszcze bardziej ekologiczny niż autobusy na gaz CNG, które jeżdżą od paru lat po Lubinie. Myślę, że mieszkańcy to docenią” – dodaje Ziółkowski.
Lubińska kompletacja
Wszystkie autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej z poziomymi wyświetlaczami LED, liczniki pasażerów oraz asystenta martwego pola, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
Całkowity koszt projektu to blisko 42,7 mln zł. PKS Lubin uzyskał dofinansowanie w wysokości 29,49 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy w ramach konkursu „Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) 2.0”, organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To oznacza, że 85 procent inwestycji zostało pokryte ze środków unijnych, a resztę sfinansował samorząd i przewoźnik z własnych środków.
Warto także wspomnieć o wyjątkowym zaangażowaniu mieszkańców w projekt. PKS Lubin zorganizował głosowanie, w którym lokalna społeczność wybrała grafikę, jaka ozdobi nowe pojazdy. Głosowanie odbyło się na Facebooku Powiatu Lubińskiego, a najwięcej głosów zdobyła propozycja nr 1. To właśnie ta szata graficzna pojawi się na wszystkich dwunastu autobusach elektrycznych.
„Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej zabawie i oddali swój głos na jedną z trzech naszych propozycji!” – podsumował przewoźnik po zakończonym głosowaniu.
Nowe elektrobusy będą żółte, jak reszta taboru PKS Lubin. Zgodnie z planem, pierwsze kursy rozpoczną się na początku 2026 roku. Zanim to nastąpi, trwają prace nad dokładnym zaplanowaniem tras, zarządzaniem czasami ładowania oraz uruchomieniem całej infrastruktury technicznej.
Komentarze