Pierwsza umowa na linii PKS Lubin-Solaris. Na 12 autobusów elektrycznych z CUPT-KPO
10 lutego 2025 roku PKS Lubin podpisał umowę na dostawę 12 nowych autobusów elektrycznych, które od 2026 roku będą obsługiwać komunikację miejską w ramach Lubińskich Przewozów Pasażerskich.
Kontrakt o wartości około 40 mln zł został przyznany firmie Solaris Bus & Coach, która dostarczy zarówno elektrobusów , jak i infrastrukturę ładowania. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Dodajmy, że od razu, że nie potwierdziły sie wcześniejsze zamówienia, że PKS kupi wyłącznie pojazdy 12-metrowe. Umowa obejmuje także „dziewiątki”.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówił PKS Lubin i jakie są ich długości?
- Z jakiego źródła pochodzi dofinansowanie na zakup nowych elektrobusów?
- Jakie zmiany w infrastrukturze są planowane w ramach wdrożenia pojazdów elektrycznych?
Zakres zamówienia
W ramach podpisanej umowy Solaris wyprodukuje:
- 8 autobusów 12-metrowych – Solaris Urbino 12 electric, które będą stanowiły podstawowy element taboru miejskiego,
- 4 autobusy 9-metrowe – Solaris Urbino 9 LE electric, przeznaczone do obsługi tras podmiejskich.
-„Jesteśmy wiodącym, europejskim producentem autobusów, głównie tych zeroemisyjnych. Od samej idei, przez projekt do produkcji autobusu – wszystko odbywa się w Polsce. Po raz pierwszy dostarczymy autobusy do Lubina, do tego będą to autobusy zeroemisyjne, bardzo cieszymy się z tej współpracy – podkreślił Romuald Witkowski, general manager Solaris Polska. – Będą to autobusy w dwóch typach: osiem sztuk autobusów 12-metrowych, tych najbardziej popularnych autobusów i drugi typ, bardziej podmiejski. To cztery autobusy o długości 9,3 metra – dodaje.
Nowe pojazdy będą zeroemisyjne, co oznacza znaczące zmniejszenie poziomu hałasu oraz eliminację emisji spalin w Lubinie i okolicznych miejscowościach. Dodatkowo zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Projekt zakupu autobusów został sfinansowany głównie ze środków Krajowego Planu Odbudowy. PKS Lubin otrzymał dofinansowanie w wysokości 29,5 mln zł w ramach konkursu „Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) 2.0” organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wartość całego zamówienia wynosi około 40 mln zł, z czego 85% pokrywa dofinansowanie, a pozostała część pochodzi z własnych środków przewoźnika.
Plus infrastruktura
Wdrożenie pojazdów elektrycznych to nie tylko zakup nowych pojazdów, ale także budowa infrastruktury ładowania. W ramach projektu planowane jest powstanie nowych stacji ładowania oraz modernizacja istniejącej sieci energetycznej, aby zapewnić odpowiednie warunki do eksploatacji elektrycznych pojazdów.
Aktualnie tabor PKS Lubin liczy 50 autobusów, z czego 27 jest napędzanych gazem CNG. Wprowadzenie elektrobusów to kolejny krok w kierunku bardziej ekologicznego transportu publicznego w regionie.
Nowe i elektryczne „jamniki wyjadą na ulice Lubina na początku 2026 roku. Przed PKS Lubin teraz czas na dokładne planowanie tras, zarządzanie czasami ładowania oraz przygotowanie infrastruktury. Jak podkreśla Krzysztof Ziółkowski, dyrektor ds. eksploatacji PKS Lubin, wdrożenie nowej technologii wymaga dużego nakładu pracy, ale będzie znaczącym krokiem w rozwoju transportu publicznego w regionie.
-„Nowe elektrobusy będą żółte – tak jak pozostałe pojazdy w taborze PKS-u. Zastąpią te najbardziej wysłużone i będą kursować po ulicach Lubina i całego powiatu lubińskiego” – przekazał PKS Lubin.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze