Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wilno przyspiesza. Po liniowym przetargu – VVT zamawia 145 autobusów elektrycznych

infobus
20.03.2025 07:02
0 Komentarzy

19 marca 2025 roku przez wileński operator transportu publicznego UAB Vilniaus viešasis transportas (VVT) ogłosił przetarg na zakup 145 nowych autobusów elektrycznych, które mają wyjechać na ulice w latach 2026-2027.

To oznacza dalszy ciąg taborowej rewolucji, bo wczoraj pisaliśmy o ogłoszonym przez władze stolicy Litwy największy w historii miasta przetargu liniowym z pulą ponad 300 nowych autobusów. Jak poinformował mer Wilna Valdas Benkunskas, w ciągu dwóch lat system komunikacji miejskiej powiększy się o jedną trzecią. Teraz mamy ruch ze strony samorządowego przewoźnika.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych planuje kupić Wilno w ramach najnowszego przetargu?
  2. Jakie kategorie pojazdów obejmuje zamówienie UAB Vilniaus viešasis transportas?
  3. Do kiedy można składać oferty na dostawę nowych autobusów dla Wilna?
Wilno rozszerza transport publiczny – nowe autobusy i ekologiczne rozwiązania
Wilno rozszerza transport publiczny – nowe autobusy i ekologiczne rozwiązania /fot. UM Wilno

VVT na zakupach

Przedmiotem najnowszego zamówienia UAB Vilniaus viešasis transportas (VVT) jest dostawa nowych, niskopodłogowych elektrycznych autobusów miejskich wraz z zapewnieniem ich obowiązkowej konserwacji oraz serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym przez okres 60 miesięcy. Zamówienie obejmuje cztery części:

  • Zakup 9 szt. MINI niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 8 m.
  • Zakup 24 szt. MIDI niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 10 m.
  • Zakup 84 szt. MAXI niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 12 m.
  • Zakup 28 szt. MEGA niskopodłogowych, trzyosiowych autobusów elektrycznych o długości 18 m.

    Wszystkie pojazdy muszą spełniać odpowiednie normy ekologiczne i techniczne, a także zostać dostarczone w ciągu 60 miesięcy od daty podpisania umowy na dostawę ostatniego pojazdu. Elektrobusy będą objęte pełną gwarancją przez okres 60 miesięcy..

    Termin składania ofert mija 30 kwietnia 2025 roku. Kryteria oceny ofert obejmują głównie koszt, który będzie oceniany metodą cyklu życia, uwzględniającą całkowite koszty zakupu, eksploatacji oraz konserwacji autobusów. Dodatkowe punkty będą przyznawane za niższe koszty związane z utrzymaniem i użytkowaniem pojazdów, takich jak zużycie energii elektrycznej i konserwacja techniczna.

    Zamówienie zostało ogłoszone w ramach dyrektywy 2014/25/UE, a oferty będą oceniane zgodnie z procedurą otwartą. Wykonawcy mogą składać oferty tylko na jedną część zamówienia, jednak mogą uczestniczyć w każdym z czterech zadań.

    Terminy realizacji zamówienia są ściśle określone, a przewoźnik planuje przyjęcie pierwszych pojazdów do końca 2025 roku. Zgodnie z planami, projekt ma na celu znaczną modernizację floty autobusowej w Wilnie i poprawę jakości transportu miejskiego, a także przyczynić się do poprawy jakości powietrza w mieście. Link do zamówienia: https://viesiejipirkimai.lt/epps/cft/prepareViewCfTWS.do?resourceId=1664888

    Wilno rozszerza transport publiczny – nowe autobusy i ekologiczne rozwiązania
    Wilno rozszerza transport publiczny – nowe autobusy i ekologiczne rozwiązania /fot. UM Wilno

    Plus wodorowce

    Warto dodać, że Wilno kupi łącznie 161 nowych bezemisyjnych autobusów, które mają wyjechać na ulice w latach 2026-2027. Zakup ten obejmuje 145 autobusów elektrycznych (o których piszemy wyżej) oraz 16 napędzanych wodorem, które będą dostarczane w kilku etapach. Mer Wilna, Valdas Benkunskas, podkreślił, że nowe pojazdy zastąpią wyeksploatowane już pojazdy VVT, co stanowi ważny krok w realizacji celu, jakim jest zasilanie wszystkich pojazdów transportu publicznego energią elektryczną lub paliwami alternatywnymi do 2030 roku.

    Zgodnie z zapowiedziami Ignasa Degutisa, dyrektora generalnego VVT, nowe autobusy będą nie tylko bardziej komfortowe dla pasażerów, ale także dla kierowców. Będą one niskopodłogowe, wyposażone w elektryczną klimatyzację, złącza do ładowania urządzeń oraz bezprzewodowy internet.

    Plus trolejbusy. Przypomnijmy, że w 2023 roku spółka VVT podpisała umowę na dostawę 91 trolejbusów Škoda 32 Tr o łącznej wartości ponad 52 mln euro. Do marca 2025 planowane jest zakończenie ich dostaw. Nowe trolejbusy są wyposażone w akumulatory pozwalające na przejechanie co najmniej 20 km bez zasilania z sieci trakcyjnej, co zwiększa elastyczność ich użytkowania. Dodatkowo pojazdy oferują udogodnienia takie jak klimatyzacja, systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób o szczególnych potrzebach.

    W październiku 2024 roku VVT ogłosiła międzynarodowy przetarg na zakup kolejnych 73 przegubowych trolejbusów o długości 18 metrów. Pojazdy te mają pomieścić co najmniej 110 pasażerów i być wyposażone w elektryczne systemy ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji. Planowany jest również zasięg do 20 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Umowa na ich zakup ma być podpisana w I kwartale 2025 roku, czyli za moment.

    Na ten te inwestycje we flotę VVT pozyskało 80 milionów euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego (NIB), w tym 58,4 miliona euro na trolejbusy i 21,6 miliona euro na autobusy.

    Komentarze