MZK Opole rezygnuje z odwróconego pantografu w kolejnych elektrobusach. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu szuka dostawcy dwóch nowych autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Będą to pojazdy klasy I kategorii MEGA. Zakupy będą współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021-2027.
O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Od jakiegoś czasu dostawcą nowych autobusów dla MZK jest Solaris. Czy jest szansa na zmianę? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy i ładowarki chce kupić MZK Opole?
- Jakie są najważniejsze kryteria oceny ofert?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe elektrobusy?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji (5%).
Wśród kryteriów technicznych, MZK Opole wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 1,25 kWh/km – 6 pkt,
- pojemność (nominalna) magazynów energii (baterii trakcyjnych) – 620 kWh – 669 kWh – 12 pkt,
- zastosowanie systemu redukcji (spowalniania) palności magazynu energii – 1 pkt,
- co najmniej 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 2 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt,
- moc maksymalna silnika trakcyjnego równa lub wyższa niż 380 kW – 2 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 17,9 do 18,75 m, a wysokość max. 3,45 m. Autobusy mają przewieźć minimum 115 pasażerów, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 230 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadały funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej.
Z kolei w przypadku baterii, MZK wymaga zastosowania akumulatorów LTO, LFP lub NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 250 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 150 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo – zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in, umożliwiające ładowania z mocą 150 kW.
Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Jednocześnie MZK nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła I drzwi, jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie będą za to takie udogodnienia jak radio czy lodówka. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.
Pasażerowie będą siedzieć na fotelach wykonanych z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablice wewnętrzne (2 sztuki) mają być oparte na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.
Bez rewolucji
W SWZ i kryteriach oceny ofert nie widać rewolucji. Oznacza to, że pewniakiem w dalszym ciągu pozostaje Solaris. Z uwagi na fakt, że zamawiane autobusy mają być ładowane tylko przez wtyczkę plug-in, przetarg pozostaje otwarty również dla Yutonga. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 20 sierpnia.
Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993
Komentarze