Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole rezygnuje z odwróconego pantografu w kolejnych elektrobusach. Analiza SWZ

infobus
06.08.2025 09:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu szuka dostawcy dwóch nowych autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Będą to pojazdy klasy I kategorii MEGA. Zakupy będą współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021-2027.

O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Od jakiegoś czasu dostawcą nowych autobusów dla MZK jest Solaris. Czy jest szansa na zmianę? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy i ładowarki chce kupić MZK Opole?
  2. Jakie są najważniejsze kryteria oceny ofert?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe elektrobusy?

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji (5%).

Wśród kryteriów technicznych, MZK Opole wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 5 pkt,
  • materiał  oraz  sposób  zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 1,25 kWh/km – 6 pkt,
  • pojemność (nominalna) magazynów energii (baterii trakcyjnych) – 620 kWh – 669 kWh – 12 pkt,
  • zastosowanie systemu redukcji (spowalniania) palności magazynu energii – 1 pkt,
  • co najmniej 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 1 pkt,
  • moc maksymalna silnika trakcyjnego równa lub wyższa niż 380 kW – 2 pkt.

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 17,9 do 18,75 m, a wysokość max. 3,45 m. Autobusy mają przewieźć minimum 115 pasażerów, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 230 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadały funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej.

Z kolei w przypadku baterii, MZK wymaga zastosowania akumulatorów LTO, LFP lub NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 250 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 150 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo – zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in, umożliwiające ładowania z mocą 150 kW.

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Jednocześnie MZK nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła I drzwi, jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie będą za to takie udogodnienia jak radio czy lodówka. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.

Pasażerowie będą siedzieć na fotelach wykonanych z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablice wewnętrzne (2 sztuki) mają być oparte na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Bez rewolucji

W SWZ i kryteriach oceny ofert nie widać rewolucji. Oznacza to, że pewniakiem w dalszym ciągu pozostaje Solaris. Z uwagi na fakt, że zamawiane autobusy mają być ładowane tylko przez wtyczkę plug-in, przetarg pozostaje otwarty również dla Yutonga. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 20 sierpnia.

Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993

Komentarze