Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Węgierski projekt dwuprzegubowego MINI autobusu w zawieszeniu. Czy ma szanse na powrót?

infobus
15.06.2025 15:01
0 Komentarzy

Hunnoid miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, dwuprzegubowym minibusem, który sprawdzi się tam, gdzie standardowe autobusy zawodzą.

Projekt zainicjowany przez KF Service Solutions – Kamion Fényező Kft. nie zniknął całkowicie, ale od kilku lat znajduje się w stanie zawieszenia. Ostatnie doniesienia z 2021 roku wskazują na kontynuację prac nad jego elektryfikacją, jednak brak postępów w kierunku produkcji seryjnej rodzi pytania: czy Hunnoid ma jeszcze szansę na powrót? A może ten pomysł przejmie któryś z polskich producentów?

Rozkład jazdy:

  1. Jaką długość ma prototyp minibusa Hunnoid i ile oferuje miejsc pasażerskich?
  2. Gdzie planowana jest seryjna produkcja modelu Hunnoid?
  3. Jakie oszczędności w kosztach eksploatacji miał oferować Hunnoid w porównaniu do klasycznych autobusów podobnej pojemności?
Hunnoid miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions
Hunnoid na bazie Fiata Ducato miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions

Status aktualny

Choć prototyp przegubowego minibusa Hunnoid powstał jeszcze w latach 2013–2015, do dziś nie przeszedł przemiany w rodzinę pojazdów gotowych do komercyjnego wdrożenia. Obecnie trwają prace nad wersją elektryczną. Elektryfikacja prototypu ma być pierwszym krokiem ku produkcji pojazdów zeroemisyjnych. Producent planuje wypuszczenie czterech wersji długości – od 7 do 10,5 metra – o pojemności od 30 do 65 pasażerów.

Zgodnie z planami, produkcja ma ruszyć w nowym zakładzie w Ózd, co mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój lokalnej gospodarki. Projekt zyskał też wsparcie partnera strategicznego – Pappas Auto Magyarország Kft., mającego pomóc w rozwoju i promocji modelu. Pomimo tych ambitnych zamierzeń, realnych rezultatów wciąż brakuje.

Poniżej kilka danych technicznych :

  • Długość: 10.910 mm
  • Szerokość: 2.005 mm
  • Wysokość: 2.600 mm
  • Promień skrętu: 12,5 m
  • Wysokość podłogi: 350 mm
  • Silnik: MultiJet II Common Rail, bezpośredni wtrysk, turbosprężarka o zmiennej geometrii
  • Pojemność skokowa silnika: 2.999 ccm
  • Moc silnika: 130 kW / 177 KM / 400 Nm
  • Norma emisji spalin: EURO 5
  • Prędkość maksymalna: 50 km/h
  • Liczba miejsc siedzących: brak danych
  • Liczba pasażerów: 45 osób
Hunnoid na bazie Fiata Ducato miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem

Co wyróżnia Hunnoida?

Dwuprzegubowa konstrukcja – unikalna na skalę światową – pozwala pojazdowi na niespotykaną zwrotność. Przeguby umieszczone przed i za osią środkową („B”) umożliwiają bezpieczne manewrowanie na ciasnych uliczkach i eliminują ryzyko „złamania” w kształcie litery Z.

Prototyp – oparty na podwoziu Fiat Ducato – został niemal całkowicie przeprojektowany. Oferuje 45 miejsc pasażerskich, przy długości 10,91 m i promieniu skrętu 12,5 m. Napędza go silnik 3.0 MultiJet II o mocy 130 kW, spełniający normę EURO 5. Maksymalna prędkość wynosi 50 km/h.

Pierwszy prototyp służył prezentacji możliwości projektowych – wnętrze przypominało bardziej kapsułę demonstracyjną niż codzienny autobus. Kanapowe siedzenia wzdłuż ścian, świetliki dachowe, oświetlenie LED – wszystko to miało zwrócić uwagę inwestorów i decydentów. W wersji produkcyjnej planowano zastosowanie bardziej typowego układu wnętrza – przystosowanego do codziennego użytkowania w miejskiej komunikacji.

Hunnoid miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions
Hunnoid na bazie Fiata Ducato miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions

Co dalej?

W założeniu Hunnoid miał oferować znaczące oszczędności – nawet 60–70% w kosztach produkcji i eksploatacji w porównaniu do klasycznych autobusów tej samej klasy pojemności. Mniejsza masa, mniej zużywających się podzespołów, mniejszy wpływ na nawierzchnię dróg – to wszystko przemawiało za Hunnoidem jako alternatywą dla przewozów lokalnych i regionalnych, gdzie dziś często jeżdżą przewymiarowane pojazdy.

Jak przekonują projektanci, gdyby tylko 1000 minibusów Hunnoid zostało wdrożonych w ramach krajowego systemu transportu publicznego, można by znacząco zredukować wydatki operacyjne – zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym.

Naszym zdaniem: Na razie brakuje sygnałów o wdrożeniu Hunnoida do eksploatacji. Prezentacje i pokazy – m.in. w Ózd, na BusExpo czy na Politechnice w Budapeszcie – wzbudziły zainteresowanie, ale nie przełożyły się na zamówienia. Czy więc zawieszenie projektu było słuszne? Z jednej strony – bez konkretnego popytu i stabilnego finansowania projekt miałby trudności z wejściem na rynek. Z drugiej – w czasach, gdy mobilność miejska stawia na zwrotność, zeroemisyjność i modularność, HUNNOID może wpisywać się w te oczekiwania. Dlatego czekamy na jego powrót, ale już w wersji elektrycznej, która na pewno teraz miałaby większe na wdrożenie niż diesel.

Hunnoid miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions
Hunnoid na bazie Fiata Ducato miał być przełomem w miejskim transporcie – lekkim, przegubowym minibusem / fot. KF Service Solutions

Komentarze