Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN ma największy kontrakt na autobusy elektryczne poza Europą. Z RPA do RPA

infobus
29.10.2025 09:02
0 Komentarzy

Firma MAN Truck & Bus podpisała największy w swojej historii kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów poza Europą.

Zlecenie obejmuje 100 w pełni elektrycznych pojazdów miejskich dla południowoafrykańskiego operatora Paruk Group, a co najważniejsze – produkcja całej floty odbywa się lokalnie, w Republice Południowej Afryki. To znaczący krok dla globalnej elektromobilności i równocześnie dowód na rosnącą rolę rynków pozaeuropejskich w transformacji transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

Podwozia z Pinetown, nadwozia z Olifantsfontein

Zamówione autobusy to modele Lion’s Explorer E, oparte na opracowanym z myślą o rynkach globalnych podwoziu Lion’s Chassis E. W przeciwieństwie do Europy, gdzie MAN dostarcza kompletne autobusy, na rynkach zagranicznych firma skupia się na dostarczaniu podwozi, które lokalni producenci nadwozi kompletują na miejscu.

W tym przypadku jednak zarówno podwozia, jak i nadwozia powstają w Republice Południowej Afryki:

  • Podwozia produkowane są w zakładzie MAN w Pinetown,
  • Nadwozia montowane są w fabryce w Olifantsfontein.

To podejście nie tylko skraca łańcuchy dostaw, ale też wzmacnia lokalną gospodarkę i tworzy miejsca pracy w sektorze zielonej mobilności.

„Jesteśmy dumni, że to właśnie w RPA powstają pierwsze elektryczne autobusy MAN w Afryce. Co więcej – jesteśmy pierwszym producentem na południowoafrykańskim rynku motoryzacyjnym, który zlokalizował produkcję elektrycznych pojazdów użytkowych i pasażerskich” – Jan Aichinger, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus South Africa.

Z bateriami 320 kWh

Model Lion’s Explorer E to 12-metrowy autobus z wejściem przez schody (układ high-floor), wyposażony w cztery akumulatory litowo-jonowe po 80 kWh – łącznie 320 kWh energii zmagazynowanej pod podłogą między osiami.

Autobusy zostały dostosowane do lokalnych warunków eksploatacji w miastach Afryki Południowej, uwzględniając zarówno klimat, jak i infrastrukturę.

Produkcja pierwszych pojazdów ruszy w 2026 roku, a dostawy całej setki zostaną zakończone do końca 2027. Flota zasili system transportu publicznego w różnych miastach RPA, a jej wdrożenie będzie częścią większej transformacji taboru operatora.

„Nasza flota to około 2 000 autobusów, z czego 1 500 to MAN-y. Od ponad 30 lat współpracujemy z MAN-em i to zamówienie to nie tylko przejście z diesla na prąd – to krok w kierunku odpowiedzialnego transportu, który traktujemy jako naszą przyszłość” – Mohmed Paruk, właściciel Paruk Group.

Dodajmy, że MAN Truck & Bus jest już liderem rynku autobusowego w Republice Południowej Afryki i jasno deklaruje, że ma ambicję powtórzyć ten sukces także w segmencie eBusów. W 2023 roku MAN dostarczył pierwszy elektryczny autobus do Kapsztadu – również wyprodukowany lokalnie. Teraz, dzięki kontraktowi z Paruk Group, MAN zwiększa skalę i wpływ. Według Oktaya, takie działania budują impuls dla elektromobilności w całym regionie.

„Dzięki produkcji na miejscu możemy zapewnić, że nasze eBusy idealnie wpisują się w potrzeby lokalnych operatorów i są łatwe do wdrożenia w istniejące systemy” – Barbaros Oktay, MAN Truck & Bus.

MAN Truck & Bus z rekordowym zamówieniem spoza Europy
MAN Truck & Bus z rekordowym zamówieniem spoza Europy

Komentarze