Redutowa – pierwsza zajezdnia autobusowa w Polsce pomyślana od początku o autonomii
MZA Warszawa wspólnie z firmą Autonomous Systems zaprezentowały Redutową – pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie zajezdni autobusowych, która zakłada jazdę autonomiczną.
Mowa tutaj o o smartbusach, czyli pojazdach zdolnych do autonomicznych manewrów na terenie zajezdni.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów pomieści nowa dwupoziomowa zajezdnia Redutowa w Warszawie?
- Jakie oszczędności czasu i kosztów pracy prognozuje MZA dzięki wykorzystaniu smartbusów na Redutowej?
- Jaki system technologiczny zarządza autonomicznymi manewrami autobusów w tej zajezdni?
Warszawska Redutowa
Nowa zajezdnia to obiekt dwupoziomowy, o pojemności 140 pojazdów, który od początku został stworzony tak, by maksymalnie ograniczyć obecność personelu w najbardziej ryzykownych strefach i oprzeć obsługę na autonomicznych przejazdach pomiędzy parkowaniem, ładowaniem, myjnią i warsztatem.
– „Autonomia nie zastępuje ludzi – ona ich wspiera. Możemy odciążyć kierowców od czasochłonnych manewrów na zajezdni, ograniczyć ryzyko kolizji i poprawić warunki pracy” – podkreśla Jan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa.
Analiza przeprowadzona przez MZA na podstawie doświadczeń z zajezdni Ostrobramska pokazała, że zastosowanie smartbusów pozwala oszczędzić nawet 35 minut dziennie na autobus, uniknąć 3–4 drobnych kolizji tygodniowo i zmniejszyć koszty pracy o 88 tys. euro na pojazd w cyklu 12 lat. W przypadku Redutowej, która pomieści 140 smartbusów, oznacza to ponad 2400 godzin miesięcznie odzyskanych dla całej zajezdni i ponad 12 mln euro oszczędności kosztów pracy w perspektywie 12 lat.
Centrum sterowania
Sercem Redutowej jest centrum sterowania smartbusami, w którym pracę koordynuje nowa funkcja – Koordynator Smartbusów. Zarządza on pojazdami i procesami „zza ekranu”, a nie zza kierownicy, integrując w czasie rzeczywistym obsługę ładowarek, myjni i warsztatów.
– „Każdego dnia setki autobusów muszą być gotowe, bezpieczne i na czas. System smart depot pomaga nam to osiągnąć, wspierając jednocześnie naszą długoterminową strategię – od zeroemisyjności po autonomię” – mówi Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań, które również testuje system SmartDEPOT™.
Nowa koncepcja wzbudza zainteresowanie także poza Polską.
– „W TMB modernizujemy nasze zajezdnie, aby sprostać złożoności związanej z flotami elektrycznymi. System smart depot pomaga nam maksymalizować dostępność kierowców, poprawiać bezpieczeństwo operacyjne i utrzymywać płynność codziennych działań” – komentuje Mario Canet, dyrektor ds. Nowych Rozwiązań w TMB Barcelona.
Redutowa działa w oparciu o SmartDEPOT™ Mission Control, system zarządzania flotą, zapewniający pełną percepcję 360° dzięki technologii LiDAR oraz zgodność z regulacjami cyberbezpieczeństwa (m.in. R155/156). Kluczową cechą jest podejście „infrastructure-light” – brak sensorów na sufitach czy bramach, cały niezbędny sprzęt znajduje się w autobusie, co ułatwia skalowanie rozwiązania od jednego pojazdu do całej floty.
Firma Autonomous Systems zaprezentuje Redutową i swoje rozwiązania dla smartbusów na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli, w hali 5 przy wejściu głównym (stoisko 555). Hasło przewodnie: autonomia zaczyna się w zajezdni.
Od Ostrobramskiej do Redutowej
Pierwszym krokiem była szczegółowa ocena operacyjna zajezdni Ostrobramska, przeprowadzona przez MZA Warszawa w 2024 roku. Analiza ujawniła typowe problemy, z jakimi mierzą się operatorzy w całej Europie:
- kolejki w godzinach szczytu sięgające nawet 25 minut,
- manewry cofania jako główne źródło ryzyka i stresu,
- częste drobne kolizje (m.in. lusterka, szyby, zarysowania),
- kierowcy zmuszeni do wykonywania dodatkowych manewrów po zakończeniu kursów zamiast odpoczynku.
Te doświadczenia stały się punktem wyjścia do zaprojektowania Redutowej – zajezdni, która odpowiada na problemy Ostrobramskiej i innych obiektów w Europie. Redutowa to dwupoziomowa zajezdnia na 140 pojazdów, w której bezpieczeństwo jest priorytetem. Nie przewiduje obecności ludzi w garażu – wszystkie manewry są autonomiczne i nadzorowane przez system. Zajezdnia wyposażona została w automatyczne procedury ewakuacyjne w razie pożaru, dzięki czemu nie trzeba ewakuować ludzi – jedynie pojazdy.
– „Projektujemy Redutową tak, aby w sytuacji awaryjnej nie trzeba było ewakuować ludzi. Tylko pojazdy. Ale bezpieczeństwo to nie tylko kwestia pożaru – to także codzienne warunki pracy. Kierowca, który kończy zmianę, nie powinien stresować się manewrami w ciasnej hali. Chcemy, aby mógł od razu odpocząć, a wszystkie manewry wykonały się automatycznie” – podkreśla Jan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa.
Ocena operacyjna zajezdni Ostrobramska pokazała, jakie korzyści daje zastosowanie smartbusów:
- do 35 minut oszczędności dziennie na autobus,
- redukcja 3–4 kolizji tygodniowo,
- mniej przestojów i wyższa dostępność floty,
- ponad 383.000 PLN (~88.000 EUR) oszczędności kosztów pracy kierowcy w cyklu 12 lat.
– „Ostrobramska pokazała jednoznacznie: każda minuta i każdy manewr mają znaczenie. Dlatego na Redutowej chcemy wdrożyć technologie, które skracają kolejki, eliminują kolizje i przynoszą realne oszczędności – każdego dnia. Budujemy zajezdnię przyszłości – pierwszą, która realnie otwiera drogę do autonomicznego transportu miejskiego. To już się dzieje. Pytanie tylko, kto dołączy do tej zmiany, a kto zostanie w tyle?” – dodaje prezes Jan Kuźmiński.
Komentarze