Operacja „Żagle 2025” – techniczne kulisy największej imprezy wodnej Szczecina
„Do zobaczenia za rok” – tymi słowami organizatorzy żegnają uczestników kolejnej edycji szczecińskich Żagli, wydarzenia z niemal 80-letnią historią.
Tegoroczny festiwal (15–17 sierpnia 2025 r.) zgromadził 31 jednostek z Polski i Europy Północnej oraz tysiące turystów. Ale za paradą żaglowców, koncertami i atrakcjami kryje się skomplikowana operacja techniczna, bez której impreza nie mogłaby się odbyć.
Rozkład jazdy:
- Jakie wyzwania logistyczne i techniczne stoją za organizacją festiwalu Żagle w Szczecinie?
- W jaki sposób most pontonowy i specjalna organizacja ruchu na Odrze wpłynęły na przebieg tegorocznej imprezy?
- Co wyróżniało flotę jednostek biorących udział w Żaglach 2025 na tle poprzednich edycji?
Specjalna organizacja ruchu na Odrze
Choć atmosfera Żagli 2025 była pełna wzruszeń i żeglarskich wspomnień, sama organizacja to precyzyjna logistyka: od wstrzymania żeglugi, przez most pontonowy, po wyznaczenie torów wodnych i punktów cumowania. To pokazuje, że festiwal to nie tylko widowisko, ale i skomplikowana operacja techniczna, koordynowana przez kapitanat, miejskie służby i wojsko.
Zgodnie z komunikatem Kapitanatu Portu, od 14 sierpnia (07:00) do 18 sierpnia (10:00) żegluga śródlądowa na Odrze Zachodniej – od Trasy Zamkowej do Kapitanatu Portu w Szczecinie – została całkowicie wstrzymana. Jak podkreśla rzeczniczka Żeglugi Szczecińskiej Turystyka Wydarzenia, Celina Wołosz:
„Ograniczenia wprowadzane są dla bezpieczeństwa – w czasie Żagli na wodzie jest tłoczno, a jednostki pasażerskie i rekreacyjne muszą mieć zapewniony bezpieczny tor wodny”.
Wyjątkiem były jednostki pasażerskie i rekreacyjne, które mogły poruszać się w określonych godzinach. Dla porządku ruchu ustawiono żółte pławy na środku Odry Zachodniej, które należało omijać lewą burtą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Most pontonowy i „kiss&sail”
Jednym z najważniejszych elementów technicznych zabezpieczenia był 90-metrowy most pontonowy rozpięty między Mostem Długim a Trasą Zamkową. Konstrukcję ustawili żołnierze 5. Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Most całkowicie zamknął możliwość żeglugi w stronę Dziewoklicza, a jego obecność wymusiła zmiany w trasach jednostek rekreacyjnych.
Organizatorzy przygotowali także rozwiązanie znane z komunikacji drogowej – punkt „kiss&sail”. W marinie przy Wyspie Grodzkiej można było na krótko zacumować, by wysadzić lub odebrać pasażerów bez blokowania nabrzeża.
Flota i technika na Żaglach 2025
Na tegorocznej imprezie pojawiły się nie tylko żaglowce klasy B (ok. 40 metrów długości), ale też jednostki specjalistyczne:
- statek wielozadaniowy SV Planeta I Urzędu Morskiego,
- statek badawczo-szkolny Politechniki Morskiej M/S Nawigator XXI,
- okręt szkolny szwedzkiej marynarki wojennej HMS Gladan,
- jednostki strażackie i holowniki, a także dziesiątki prywatnych jachtów.
Szczegółowy program imprezy i informacje organizacyjne znajdują się na stronie: https://zagleszczecin.eu/
Komentarze