Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Operacja „Żagle 2025” – techniczne kulisy największej imprezy wodnej Szczecina

infoship
19.08.2025 20:00
0 Komentarzy

„Do zobaczenia za rok” – tymi słowami organizatorzy żegnają uczestników kolejnej edycji szczecińskich Żagli, wydarzenia z niemal 80-letnią historią.

Tegoroczny festiwal (15–17 sierpnia 2025 r.) zgromadził 31 jednostek z Polski i Europy Północnej oraz tysiące turystów. Ale za paradą żaglowców, koncertami i atrakcjami kryje się skomplikowana operacja techniczna, bez której impreza nie mogłaby się odbyć.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wyzwania logistyczne i techniczne stoją za organizacją festiwalu Żagle w Szczecinie?
  2. W jaki sposób most pontonowy i specjalna organizacja ruchu na Odrze wpłynęły na przebieg tegorocznej imprezy?
  3. Co wyróżniało flotę jednostek biorących udział w Żaglach 2025 na tle poprzednich edycji?
Żagle 2025
Żagle 2025

Specjalna organizacja ruchu na Odrze

Choć atmosfera Żagli 2025 była pełna wzruszeń i żeglarskich wspomnień, sama organizacja to precyzyjna logistyka: od wstrzymania żeglugi, przez most pontonowy, po wyznaczenie torów wodnych i punktów cumowania. To pokazuje, że festiwal to nie tylko widowisko, ale i skomplikowana operacja techniczna, koordynowana przez kapitanat, miejskie służby i wojsko.

Zgodnie z komunikatem Kapitanatu Portu, od 14 sierpnia (07:00) do 18 sierpnia (10:00) żegluga śródlądowa na Odrze Zachodniej – od Trasy Zamkowej do Kapitanatu Portu w Szczecinie – została całkowicie wstrzymana. Jak podkreśla rzeczniczka Żeglugi Szczecińskiej Turystyka Wydarzenia, Celina Wołosz:

„Ograniczenia wprowadzane są dla bezpieczeństwa – w czasie Żagli na wodzie jest tłoczno, a jednostki pasażerskie i rekreacyjne muszą mieć zapewniony bezpieczny tor wodny”.

Wyjątkiem były jednostki pasażerskie i rekreacyjne, które mogły poruszać się w określonych godzinach. Dla porządku ruchu ustawiono żółte pławy na środku Odry Zachodniej, które należało omijać lewą burtą.

Most pontonowy i „kiss&sail”

Jednym z najważniejszych elementów technicznych zabezpieczenia był 90-metrowy most pontonowy rozpięty między Mostem Długim a Trasą Zamkową. Konstrukcję ustawili żołnierze 5. Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Most całkowicie zamknął możliwość żeglugi w stronę Dziewoklicza, a jego obecność wymusiła zmiany w trasach jednostek rekreacyjnych.

Organizatorzy przygotowali także rozwiązanie znane z komunikacji drogowej – punkt „kiss&sail”. W marinie przy Wyspie Grodzkiej można było na krótko zacumować, by wysadzić lub odebrać pasażerów bez blokowania nabrzeża.

Flota i technika na Żaglach 2025

Na tegorocznej imprezie pojawiły się nie tylko żaglowce klasy B (ok. 40 metrów długości), ale też jednostki specjalistyczne:

  • statek wielozadaniowy SV Planeta I Urzędu Morskiego,
  • statek badawczo-szkolny Politechniki Morskiej M/S Nawigator XXI,
  • okręt szkolny szwedzkiej marynarki wojennej HMS Gladan,
  • jednostki strażackie i holowniki, a także dziesiątki prywatnych jachtów.

Szczegółowy program imprezy i informacje organizacyjne znajdują się na stronie: https://zagleszczecin.eu/

Komentarze