Hiszpański operator promowy Baleària chce zasilać swój prom energią z e-metanolu
Hiszpański operator promowy Baleària zapowiedział instalację pierwszego w Europie autonomicznego kontenera do produkcji energii z e-metanolu na elektrycznym promie Cap de Barbaria.
Urządzenie, opracowane przez katalońską firmę Methanol Reformer, ma zostać uruchomione w najbliższych tygodniach i zamieni prom w eksperymentalne laboratorium technologii wodorowych. To pierwszy przypadek w Europie, gdy statek wykorzysta metanol jako nośnik energii do wytwarzania wodoru na pokładzie, co stanowi przełom w procesie dekarbonizacji żeglugi krótkodystansowej.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla żeglugi krótkodystansowej może przynieść zastosowanie e-metanolu jako nośnika energii do produkcji wodoru bezpośrednio na statku?
- W jaki sposób system eNomad wpłynie na przyszły rozwój technologii wodorowych i elektrycznych w sektorze promowym oraz na możliwość ich wdrażania w innych jednostkach Baleàrii?
- Czy testy prowadzone na promie Cap de Barbaria mogą przyspieszyć stworzenie szerszej infrastruktury wodorowej w portach i zwiększyć tempo dekarbonizacji europejskiego transportu morskiego?

Cap de Barbaria jako platforma testowa dla nowych technologii
Prom Cap de Barbaria, obsługujący od 2023 roku trasę Ibiza–Formentera, został zaprojektowany z myślą o integracji systemów wodorowych jako dodatkowego źródła energii. Nowe rozwiązanie – system eNomad – pozwala przekształcać e-metanol w wodór, a następnie wykorzystywać go do produkcji elektryczności. Całość zamknięta jest w autonomicznym, kompaktowym module, który może pracować zarówno w warunkach portowych, jak i na otwartej wodzie.
Dzięki instalacji systemu na pokładzie promu możliwe będzie sprawdzenie jego działania w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych, co stanowi kluczowy krok w rozwoju bezemisyjnych technologii morskich.
Wodór jako wsparcie dla napędów elektrycznych
Wodór produkowany na pokładzie statku zostanie wykorzystany w ogniwie paliwowym, które wygeneruje dodatkową energię elektryczną. Posłuży ona do:
- ładowania baterii,
- zmniejszenia zużycia tradycyjnych generatorów,
- ograniczenia emisji i zużycia paliw.
Baleària planuje także testowanie różnych konfiguracji baterii i ogniw paliwowych, aby znaleźć najbardziej wydajne połączenia dla napędów elektrycznych stosowanych na promach.
Metanol jako alternatywny nośnik energii dla żeglugi
Projekt pozwoli firmie ocenić potencjał metanolu jako paliwa, które można łatwo magazynować i wykorzystywać do produkcji wodoru na miejscu – bez konieczności budowy zaawansowanej infrastruktury wodorowej w portach. Baleària zamierza zbadać:
- wpływ użycia wodoru na ogólne zużycie energii na statku,
- potencjał redukcji emisji,
- możliwość skalowania tego rozwiązania na inne jednostki i trasy.
Jak podkreśla Javier Cervera, dyrektor ds. relacji instytucjonalnych i transformacji energetycznej:
„Ten kompaktowy system pozwala nam stworzyć małe laboratorium zielonego wodoru w realnym środowisku operacyjnym, na jednej z najbardziej wymagających i prestiżowych tras w Hiszpanii. Testujemy technologie, które umożliwią w przyszłości żeglugę o zerowej emisji.”
Z kolei Javier Torres, dyrektor generalny Methanol Reformer, dodaje, że projekt pokazuje, jak innowacje mogą realnie zmieniać mobilność morską i wspierać transformację energetyczną sektora.
Baleària przyspiesza transformację energetyczną
Prom Cap de Barbaria już w 2023 roku stał się pierwszym w Hiszpanii promem pasażersko-towarowym o napędzie elektrycznym, który w czasie manewrów portowych działa w pełni zeroemisyjnie. Wprowadzenie systemu eNomad to kolejny krok w ramach projektu BUCEMTO, finansowanego z funduszy Next Generation EU.
Operator intensywnie inwestuje w różnorodne technologie niskoemisyjne: gaz ziemny, biopaliwa, energię elektryczną, wodór oraz teraz również metanol. Baleària posiada już 11 statków dual-fuel LNG, z których trzy wykorzystują bioLNG. Firma pracuje też nad pełną elektryfikacją wybranych tras, m.in. tworząc przyszły zielony korytarz między Tarifa a Tangerem.
W 2024 roku Baleària zmniejszyła ślad węglowy na pasażera o prawie 10%, potwierdzając, że konsekwentna transformacja energetyczna przynosi realne efekty.

















Komentarze