Modernizacja stacji w Sokółce i poprawa sterowania ruchem kolejowym
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i poprawę wydajności transportu, zwłaszcza w zakresie przewozów towarowych.
Planowane zmiany obejmują budowę nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem, które usprawnią obsługę pociągów. Zamiast trzech istniejących nastawni, ruch będzie zarządzany centralnie z nowo powstającego budynku nastawni. To rozwiązanie poprawi kontrolę nad ruchem składów, szczególnie towarowych, które często korzystają z bocznic w Sokółce.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla transportu towarowego przyniesie modernizacja stacji w Sokółce?
- W jaki sposób centralizacja sterowania ruchem kolejowym wpłynie na bezpieczeństwo i przepustowość stacji?
- Jakie elementy infrastruktury kolejowej zostaną przebudowane w ramach tej inwestycji?
Zakres inwestycji
Sokółka stanowi kluczowy węzeł kolejowy w regionie, gdzie zbiegają się linie z Białegostoku, Suwałk i Kuźnicy, w tym szerokotorowa linia prowadząca do przejścia granicznego z Białorusią. Dzięki modernizacji możliwe będzie sprawniejsze zarządzanie ruchem pociągów i zwiększenie przepustowości trasy.
Prace obejmą:
- Budowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem,
- Przebudowę części torów i rozjazdów,
- Powstanie nowej, scentralizowanej nastawni, która docelowo ma zostać przekształcona w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym,
- Modernizację 8 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów na odcinku Geniusze – Kuźnica,
- Uruchomienie mijanki w Czuprynowie, co poprawi płynność ruchu na szerokim torze.
Znaczenie dla transportu towarowego
Modernizacja stacji w Sokółce jest istotnym elementem rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie podlaskim. Dzięki unowocześnieniu systemów sterowania ruchem oraz modernizacji torowisk, pociągi towarowe będą mogły sprawniej i bezpieczniej kursować po szerokotorowej linii kolejowej. Ułatwi to transport surowców i produktów do bocznic, takich jak terminal Orlen w Bufałowie.
Dotychczasowe prace na linii Geniusze – Kuźnica
Modernizacja szerokotorowej linii Geniusze – Kuźnica była realizowana w latach 2019-2023. W ramach inwestycji przebudowano:
- 27 km torów,
- 16 obiektów inżynieryjnych,
- 16 przejazdów kolejowo-drogowych.
Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory umożliwiające przyjmowanie długich składów towarowych o długości do 1050 metrów. Obecnie planowana modernizacja stanowi uzupełnienie tych działań, aby zapewnić pełną funkcjonalność techniczną i eksploatacyjną infrastruktury.
Harmonogram realizacji
Prace w Sokółce, obejmujące modernizację torów, systemów sterowania oraz budowę nowej nastawni, planowane są na lata 2024–2028. Zakończenie robót przewidziano na sierpień 2028 roku.
Podsumowanie
Modernizacja stacji Sokółka to kluczowa inwestycja w poprawę transportu kolejowego na Podlasiu. Nowoczesne systemy sterowania ruchem, przebudowa infrastruktury torowej oraz budowa lokalnego centrum zarządzania ruchem kolejowym zwiększą bezpieczeństwo i przepustowość linii, zwłaszcza w kontekście przewozów towarowych. Inwestycja ta wpisuje się w długofalową strategię modernizacji polskiej sieci kolejowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze