Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja stacji w Sokółce i poprawa sterowania ruchem kolejowym

inforail
18.03.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym na stacji Sokółka. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i poprawę wydajności transportu, zwłaszcza w zakresie przewozów towarowych.

Planowane zmiany obejmują budowę nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem, które usprawnią obsługę pociągów. Zamiast trzech istniejących nastawni, ruch będzie zarządzany centralnie z nowo powstającego budynku nastawni. To rozwiązanie poprawi kontrolę nad ruchem składów, szczególnie towarowych, które często korzystają z bocznic w Sokółce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla transportu towarowego przyniesie modernizacja stacji w Sokółce?
  2. W jaki sposób centralizacja sterowania ruchem kolejowym wpłynie na bezpieczeństwo i przepustowość stacji?
  3. Jakie elementy infrastruktury kolejowej zostaną przebudowane w ramach tej inwestycji?

Zakres inwestycji

Sokółka stanowi kluczowy węzeł kolejowy w regionie, gdzie zbiegają się linie z Białegostoku, Suwałk i Kuźnicy, w tym szerokotorowa linia prowadząca do przejścia granicznego z Białorusią. Dzięki modernizacji możliwe będzie sprawniejsze zarządzanie ruchem pociągów i zwiększenie przepustowości trasy.

Prace obejmą:

  • Budowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem,
  • Przebudowę części torów i rozjazdów,
  • Powstanie nowej, scentralizowanej nastawni, która docelowo ma zostać przekształcona w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym,
  • Modernizację 8 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów na odcinku Geniusze – Kuźnica,
  • Uruchomienie mijanki w Czuprynowie, co poprawi płynność ruchu na szerokim torze.

Znaczenie dla transportu towarowego

Modernizacja stacji w Sokółce jest istotnym elementem rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie podlaskim. Dzięki unowocześnieniu systemów sterowania ruchem oraz modernizacji torowisk, pociągi towarowe będą mogły sprawniej i bezpieczniej kursować po szerokotorowej linii kolejowej. Ułatwi to transport surowców i produktów do bocznic, takich jak terminal Orlen w Bufałowie.

Dotychczasowe prace na linii Geniusze – Kuźnica

Modernizacja szerokotorowej linii Geniusze – Kuźnica była realizowana w latach 2019-2023. W ramach inwestycji przebudowano:

  • 27 km torów,
  • 16 obiektów inżynieryjnych,
  • 16 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory umożliwiające przyjmowanie długich składów towarowych o długości do 1050 metrów. Obecnie planowana modernizacja stanowi uzupełnienie tych działań, aby zapewnić pełną funkcjonalność techniczną i eksploatacyjną infrastruktury.

Harmonogram realizacji

Prace w Sokółce, obejmujące modernizację torów, systemów sterowania oraz budowę nowej nastawni, planowane są na lata 2024–2028. Zakończenie robót przewidziano na sierpień 2028 roku.

Podsumowanie

Modernizacja stacji Sokółka to kluczowa inwestycja w poprawę transportu kolejowego na Podlasiu. Nowoczesne systemy sterowania ruchem, przebudowa infrastruktury torowej oraz budowa lokalnego centrum zarządzania ruchem kolejowym zwiększą bezpieczeństwo i przepustowość linii, zwłaszcza w kontekście przewozów towarowych. Inwestycja ta wpisuje się w długofalową strategię modernizacji polskiej sieci kolejowej.

Komentarze