Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Port Gdynia wzmacnia połączenia Europy dzięki współpracy z Finnlines

infoship
15.12.2025 20:00
0 Komentarzy

12 grudnia 2025 roku w Gdyni odbyło się wydarzenie podsumowujące pierwsze półrocze funkcjonowania nowej linii biskajskiej obsługiwanej przez Finnlines.

Uruchomione w czerwcu 2025 r. cotygodniowe połączenie ro-ro połączyło Gdynię bezpośrednio z Belgią, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Finlandią, otwierając krajowym przedsiębiorcom drogę do całej sieci logistycznej Grupy Grimaldi – a więc także do Dalekiego Wschodu, Bliskiego Wschodu, Afryki Zachodniej, rejonu Morza Śródziemnego, Ameryki Południowej i wschodniego wybrzeża USA.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla pozycji Portu Gdynia ma uruchomienie linii biskajskiej obsługiwanej przez Finnlines?
  2. W jaki sposób nowoczesne statki Finneco przyczyniają się do redukcji emisji i rozwoju ekologicznego transportu morskiego?
  3. Jakie korzyści dla polskich przedsiębiorców wynikają z włączenia Gdyni do globalnej sieci logistycznej Grimaldi Group?
Prom Finnlines
Prom Finnlines

Nowoczesna i ekologiczna linia ro-ro

Prezes OT Port Gdynia, Jerzy Majewski, podkreślił, że nowe połączenie wpisuje się w rozwój portu i jego ambicję umacniania pozycji lidera:

– Gdynia zawsze była miastem patrzącym w przyszłość. (…) Nowa linia ro-ro jest przykładem postawy nowoczesnej, efektywnej i przyjaznej środowisku. Zwiększy przepustowość korytarza północ–zachód, usprawni obsługę ładunków i przyczyni się do dalszej integracji gospodarczej z partnerami europejskimi – powiedział Majewski.

W ramach wydarzenia uczestnicy odwiedzili statek Finneco – jeden z nowoczesnych, hybrydowych ro-ro obsługujących połączenie. Goście mogli także poznać szczegóły operacyjne samej linii oraz aktualny zakres jej rozwoju.

Transport przyszłości: więcej możliwości dla klientów

Linia biskajska – jak wskazują przedstawiciele Finnlines – to nie tylko dodatkowy serwis, ale realna zmiana jakościowa we współpracy logistycznej Europy Północnej i Zachodniej.

Blasco Majorana, Line Manager Finnlines, podkreślił:

– Linia biskajska odzwierciedla nasze konsekwentne zaangażowanie w zrównoważony rozwój, innowacje operacyjne i niezawodną logistykę. Nowe połączenie wzmacnia relacje między Europą Północną i Zachodnią oraz oferuje opłacalną alternatywę intermodalną dla transportu drogowego.

Rafał Kwapisz, Dyrektor Zarządzający Finnlines Polska, dodał, że zwiększone wolumeny i rosnące wymagania klientów powodują konieczność dalszej optymalizacji łańcucha dostaw:

– Rozszerzona linia North Sea & Biscay daje naszym klientom większą elastyczność oraz kontrolę nad przepływem ładunków.

Rangę wydarzenia potwierdził również prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński:

– To połączenie realnie podnosi rangę Portu Gdynia w europejskiej logistyce. (…) Razem z Finnlines budujemy nowy standard operacji ro-ro w regionie.

Hybrydowe jednostki w służbie niskoemisyjnego transportu

Usługa realizowana jest przez trzy statki najnowszej generacji: Finneco I, Finneco II i Finneco III. Mogą one przewieźć do 420 naczep lub 2 500 pojazdów, a dzięki zastosowaniu baterii litowo-jonowych, paneli solarnych i zoptymalizowanej konstrukcji kadłuba redukują emisję CO₂ nawet o 90%.

Dodatkowym atutem są naczepy mafi 80’ z wbudowanymi szynami – idealne do transportu pociągów, elementów elektrowni wiatrowych czy ładunków ponadgabarytowych.

Gdynia rośnie w siłę

Po pół roku działalności linii biskajskiej widać wyraźnie, że jej uruchomienie było krokiem milowym w rozwoju portu i całego regionu. Integracja z siecią Grimaldi Group otwiera polskim firmom dostęp do licznych światowych rynków i zwiększa konkurencyjność transportu morskiego względem drogowego.

OT Port Gdynia i Finnlines zapowiadają dalszą współpracę oraz rozbudowę oferty usług ro-ro – co ma uczynić Gdynię jednym z kluczowych portów logistycznych na osi Północ–Zachód.

Komentarze