Port Gdynia wzmacnia połączenia Europy dzięki współpracy z Finnlines
12 grudnia 2025 roku w Gdyni odbyło się wydarzenie podsumowujące pierwsze półrocze funkcjonowania nowej linii biskajskiej obsługiwanej przez Finnlines.
Uruchomione w czerwcu 2025 r. cotygodniowe połączenie ro-ro połączyło Gdynię bezpośrednio z Belgią, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Finlandią, otwierając krajowym przedsiębiorcom drogę do całej sieci logistycznej Grupy Grimaldi – a więc także do Dalekiego Wschodu, Bliskiego Wschodu, Afryki Zachodniej, rejonu Morza Śródziemnego, Ameryki Południowej i wschodniego wybrzeża USA.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla pozycji Portu Gdynia ma uruchomienie linii biskajskiej obsługiwanej przez Finnlines?
- W jaki sposób nowoczesne statki Finneco przyczyniają się do redukcji emisji i rozwoju ekologicznego transportu morskiego?
- Jakie korzyści dla polskich przedsiębiorców wynikają z włączenia Gdyni do globalnej sieci logistycznej Grimaldi Group?
Nowoczesna i ekologiczna linia ro-ro
Prezes OT Port Gdynia, Jerzy Majewski, podkreślił, że nowe połączenie wpisuje się w rozwój portu i jego ambicję umacniania pozycji lidera:
– Gdynia zawsze była miastem patrzącym w przyszłość. (…) Nowa linia ro-ro jest przykładem postawy nowoczesnej, efektywnej i przyjaznej środowisku. Zwiększy przepustowość korytarza północ–zachód, usprawni obsługę ładunków i przyczyni się do dalszej integracji gospodarczej z partnerami europejskimi – powiedział Majewski.
W ramach wydarzenia uczestnicy odwiedzili statek Finneco – jeden z nowoczesnych, hybrydowych ro-ro obsługujących połączenie. Goście mogli także poznać szczegóły operacyjne samej linii oraz aktualny zakres jej rozwoju.
Transport przyszłości: więcej możliwości dla klientów
Linia biskajska – jak wskazują przedstawiciele Finnlines – to nie tylko dodatkowy serwis, ale realna zmiana jakościowa we współpracy logistycznej Europy Północnej i Zachodniej.
Blasco Majorana, Line Manager Finnlines, podkreślił:
– Linia biskajska odzwierciedla nasze konsekwentne zaangażowanie w zrównoważony rozwój, innowacje operacyjne i niezawodną logistykę. Nowe połączenie wzmacnia relacje między Europą Północną i Zachodnią oraz oferuje opłacalną alternatywę intermodalną dla transportu drogowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rafał Kwapisz, Dyrektor Zarządzający Finnlines Polska, dodał, że zwiększone wolumeny i rosnące wymagania klientów powodują konieczność dalszej optymalizacji łańcucha dostaw:
– Rozszerzona linia North Sea & Biscay daje naszym klientom większą elastyczność oraz kontrolę nad przepływem ładunków.
Rangę wydarzenia potwierdził również prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński:
– To połączenie realnie podnosi rangę Portu Gdynia w europejskiej logistyce. (…) Razem z Finnlines budujemy nowy standard operacji ro-ro w regionie.
Hybrydowe jednostki w służbie niskoemisyjnego transportu
Usługa realizowana jest przez trzy statki najnowszej generacji: Finneco I, Finneco II i Finneco III. Mogą one przewieźć do 420 naczep lub 2 500 pojazdów, a dzięki zastosowaniu baterii litowo-jonowych, paneli solarnych i zoptymalizowanej konstrukcji kadłuba redukują emisję CO₂ nawet o 90%.
Dodatkowym atutem są naczepy mafi 80’ z wbudowanymi szynami – idealne do transportu pociągów, elementów elektrowni wiatrowych czy ładunków ponadgabarytowych.
Gdynia rośnie w siłę
Po pół roku działalności linii biskajskiej widać wyraźnie, że jej uruchomienie było krokiem milowym w rozwoju portu i całego regionu. Integracja z siecią Grimaldi Group otwiera polskim firmom dostęp do licznych światowych rynków i zwiększa konkurencyjność transportu morskiego względem drogowego.
OT Port Gdynia i Finnlines zapowiadają dalszą współpracę oraz rozbudowę oferty usług ro-ro – co ma uczynić Gdynię jednym z kluczowych portów logistycznych na osi Północ–Zachód.




Komentarze