Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA stawia na ekspansję tramwajową. Prezes Krzysztof Zdziarski o powrocie do Krakowa i rynkach zagranicznych

infotram
12.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Podpisanie nowego kontraktu na dostawę tramwajów dla Krakowa to dla PESA Bydgoszcz wydarzenie o dużym znaczeniu

Prezes spółki, Krzysztof Zdziarski, w rozmowie z mediami podkreślał, że powrót do stolicy Małopolski po przerwie jest zarówno sukcesem, jak i szansą na umocnienie pozycji producenta na rynku krajowym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla pozycji rynkowej PESY ma podpisany kontrakt na dostawę tramwajów dla Krakowa i możliwość realizacji pełnej opcji zamówienia?
  2. Na które zagraniczne rynki PESA planuje wejść w najbliższych latach i jakie wyzwania stoją przed producentem na tych kierunkach?
  3. Dlaczego prezes Krzysztof Zdziarski podkreśla mobilność tramwajów jako ich atut w eksporcie i jakie znaczenie ma to dla realizacji kontraktów zagranicznych?

Powrót PESY do Krakowa i szansa na zwiększenie udziałów

Jak wskazał prezes, podpisanie umowy to ważny krok, który może otworzyć drogę do o wiele większego zaangażowania w krakowski rynek. Jeśli miasto zdecyduje się wykorzystać pełny potencjał zamówienia ramowego, obejmującego nawet 90 tramwajów, PESA mogłaby znacząco zwiększyć swoją flotę w Krakowie.

Dziś po mieście kursują już tramwaje bydgoskiego producenta, a wykorzystanie pełnej opcji zamówienia mogłoby sprawić, że PESA zbliżyłaby się lub nawet przeskoczyła Stadlera, który dotąd jest największym dostawcą tramwajów dla Krakowa.

Ekspansja zagraniczna – PESA patrzy na Europę

Choć Kraków jest ważnym obszarem działalności, PESA nie ukrywa ambicji wyjścia szerzej na rynki europejskie. Firma już dziś działa poza Polską – jej tramwaje jeżdżą w Rumunii, gdzie zdobyła silną pozycję, a kolejne przetargi są uważnie obserwowane.

Zdziarski ujawnił, że producent analizuje możliwości wejścia m.in. na:

  • rynek niemiecki,
  • rynek włoski,
  • rynki Europy Południowo-Wschodniej, takie jak Bułgaria czy kolejne miasta Rumunii,
  • Skandynawię, choć tu – jak podkreśla – wymagane są produkty niemal w pełni gotowe i wysokiej jakości, a serie produkcyjne są krótkie.

Prezes zaznacza, że próby wejścia na rynek czeski były podejmowane, jednak silna pozycja Škody utrudniła start w tamtejszych przetargach.

Tramwaje jako produkt eksportowy – mobilne i łatwe w dostawie

Zdziarski zwrócił uwagę, że tramwaje mają duży potencjał eksportowy, również ze względu na techniczne możliwości transportu. Nawet wieloczłonowe pojazdy o długości ponad 30 metrów można bezproblemowo przewieźć drogą lądową, co otwiera drogę do realizacji kontraktów także w bardziej odległych państwach.

PESA dla Jassów
Tramwaj PESY dla Iasi

Ambicje na przyszłość

PESA jasno komunikuje: chce powalczyć o pozycję jednego z liczących się producentów tramwajów w Europie. Powrót do Krakowa ma być fundamentem dalszego wzrostu, a aktywna obecność na rynkach międzynarodowych potwierdza, że firma nie zamierza ograniczać się do krajowych zamówień.

Jak podsumował prezes Zdziarski, kierunki ekspansji są wyznaczone, a teraz priorytetem jest rozwój produktu, który sprosta wymaganiom nawet najbardziej wymagających rynków – łącznie ze skandynawskim.

Komentarze