Lubuskie: Trzy promy na Odrze wstrzymane. Powodem remonty i niski stan wody
25 czerwca 2025 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze poinformował o całkowitym wstrzymaniu kursowania trzech przepraw promowych przez Odrę: w Brodach, Pomorsku i Połęcku.
Główne powody to niski poziom rzeki oraz zaplanowane remonty, które potrwają przez całe wakacje.
Rozkład rejsu:
- Jakie są powody czasowego wstrzymania kursowania przepraw promowych przez Odrę w Brodach, Pomorsku i Połęcku?
- W jaki sposób budowa nowego mostu w Pomorsku ma wpłynąć na dostępność komunikacyjną regionu i bezpieczeństwo mieszkańców?
- Jakie ograniczenia obowiązują przy eksploatacji przepraw promowych w województwie lubuskim i gdzie można znaleźć aktualne informacje o ich funkcjonowaniu?
Gdzie nie kursują promy?
Prom w Brodach (droga wojewódzka nr 280) został wyłączony z eksploatacji z powodu zbyt niskiego poziomu wody, który uniemożliwia bezpieczne kursowanie jednostki. Przeprawa ta obsługiwała relację Zielona Góra – Czerwieńsk – Brody i była dostępna w sezonie letnim codziennie od godziny 5:00 do 21:00.
Prom w Pomorsku (droga wojewódzka nr 281) nie kursuje od kilku tygodni z uwagi na trwający remont kapitalny, który potrwa do 12 września 2025 roku. Przeprawa funkcjonowała na trasie Zielona Góra – Wysokie – Pomorsko i była dostępna nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy. Z kolei prom w Połęcku (droga wojewódzka nr 138) został wyłączony z ruchu aż do 29 sierpnia 2025 roku, również z powodu gruntownej modernizacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zarząd Dróg przypomina, że promy w regionie mogą funkcjonować wyłącznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych – w tym przy odpowiednim poziomie wody. Dodatkowe ograniczenia pojawiają się przy silnym wietrze lub zbyt dużym pochyleniu ramp. Dopuszczalna masa pojazdów na pokładzie to 6 ton.
Alternatywa? Most w Pomorsku
Trwające prace przy promach wpisują się w szerszy kontekst infrastrukturalny. Równolegle ruszyły przygotowania do budowy nowego mostu przez Odrę w Pomorsku, wraz z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 281. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów”, a jej koszt ma wynieść 300 milionów złotych.
Jak zaznacza Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek województwa lubuskiego, nowa przeprawa zamknie komunikacyjny ring wokół Zielonej Góry, zwiększając dostępność regionu i bezpieczeństwo mieszkańców. Będzie to dopiero drugi most przez Odrę zbudowany w województwie lubuskim po 1945 roku. Na razie nie wiadomo, kiedy ruszy fizyczna realizacja projektu – przed władzami projekt, konsultacje społeczne i procedury środowiskowe.
Na bieżąco aktualizowane informacje o funkcjonowaniu lubuskich przepraw promowych znajdują się na stronie: www.zdw.zgora.pl
Komentarze