Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katastrofa promu Queen Jenuvia II w Korei Południowej. Poważny błąd nawigatora

infoship
24.11.2025 20:00
0 Komentarzy

W środę 19 listopada 2025 r. w pobliżu wyspy Jindo doszło do groźnego wypadku południowokoreańskiego promu pasażerskiego Queen Jenuvia II.

Jednostka przewożąca ok. 260–267 osób uderzyła w skaliste wybrzeże i osiadła na mieliźnie. Incydent wywołał natychmiastową akcję ratunkową służb morskich Republiki Korei, a dziś znane są już pierwsze ustalenia śledczych — i są one druzgocące dla załogi. Koreańska straż przybrzeżna podkreśla, że głównym wątkiem śledztwa pozostaje błąd ludzki, który doprowadził do potencjalnie katastrofalnej kolizji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie błędy członków załogi uznano za kluczowe w doprowadzeniu do kolizji promu Queen Jenuvia II?
  2. W jaki sposób przebiegała akcja ratunkowa i jakie były jej efekty dla pasażerów oraz załogi?
  3. Dlaczego miejsce wypadku wywołało dodatkowe obawy wśród pasażerów i opinii publicznej?

Przebieg zdarzenia

Jak podała agencja Reuters, prom płynął na autopilocie, gdy zbliżał się do wąskiego i wymagającego odcinka szlaku żeglugowego w rejonie wyspy Jindo. Według ustaleń południowokoreańskiej straży przybrzeżnej:

  • nawigator zamiast wykonać manewr skrętu… sprawdzał wiadomości na telefonie,
  • sternika nie było w chwili incydentu na mostku,
  • manewr rozpoczęto z 2–3-minutowym opóźnieniem, co uniemożliwiło ominięcie skał,
  • prom przy dużej prędkości wszedł na mieliznę, uszkadzając kadłub.

Straż przybrzeżna zatrzymała już nawigatora i sternika, oskarżając ich o zaniedbanie obowiązków zawodowych skutkujące obrażeniami pasażerów – informuje The Korea Herald. Kapitan statku ma ok. 60 lat, pozostali zatrzymani członkowie załogi ok. 40 lat.

Śledczy zamierzają również zweryfikować, dlaczego statek poruszał się na autopilocie w akwenie, gdzie — jak podkreślają eksperci — obowiązuje standard ręcznego sterowania.

Panika na pokładzie

Do wypadku doszło w nocy. Jak relacjonował jeden z pasażerów cytowany przez media południowokoreańskie:

„Głośny huk zaskoczył wszystkich. Na pokładzie wybuchła panika i chaos” — Kim Namhyun.

Na szczęście prom nie zatonął. Wszystkie 267 osób — pasażerowie i załoga — zostały ewakuowane z jednostki.
27 osób odniosło lekkie obrażenia. Służby zabezpieczyły prom i rozpoczęły ocenę uszkodzeń kadłuba.

Miejsce incydentu znajduje się niedaleko tragicznego obszaru zatonięcia promu Sewol w 2014 r., co dodatkowo potęgowało niepokój wśród pasażerów.

Queen Jenuvia II

Dane jednostki wskazują, że prom Queen Jenuvia II (IMO 9901386, MMSI 440181090) to nowoczesny, zbudowany w 2021 r. statek pasażersko–samochodowy typu Ro-Ro:

  • długość ok. 170 m,
  • szerokość ok. 26 m,
  • rok budowy: 2021,
  • bandera Republiki Korei.

Statek jest przystosowany do przewozu dużej liczby pasażerów, pojazdów i ładunków ro-ro. Wypadek nie wynikał — według wstępnych ustaleń — z awarii jednostki, lecz z rażącego naruszenia procedur bezpieczeństwa.

Komentarze