Katastrofa promu Queen Jenuvia II w Korei Południowej. Poważny błąd nawigatora
W środę 19 listopada 2025 r. w pobliżu wyspy Jindo doszło do groźnego wypadku południowokoreańskiego promu pasażerskiego Queen Jenuvia II.
Jednostka przewożąca ok. 260–267 osób uderzyła w skaliste wybrzeże i osiadła na mieliźnie. Incydent wywołał natychmiastową akcję ratunkową służb morskich Republiki Korei, a dziś znane są już pierwsze ustalenia śledczych — i są one druzgocące dla załogi. Koreańska straż przybrzeżna podkreśla, że głównym wątkiem śledztwa pozostaje błąd ludzki, który doprowadził do potencjalnie katastrofalnej kolizji.
Rozkład jazdy:
- Jakie błędy członków załogi uznano za kluczowe w doprowadzeniu do kolizji promu Queen Jenuvia II?
- W jaki sposób przebiegała akcja ratunkowa i jakie były jej efekty dla pasażerów oraz załogi?
- Dlaczego miejsce wypadku wywołało dodatkowe obawy wśród pasażerów i opinii publicznej?
Przebieg zdarzenia
Jak podała agencja Reuters, prom płynął na autopilocie, gdy zbliżał się do wąskiego i wymagającego odcinka szlaku żeglugowego w rejonie wyspy Jindo. Według ustaleń południowokoreańskiej straży przybrzeżnej:
- nawigator zamiast wykonać manewr skrętu… sprawdzał wiadomości na telefonie,
- sternika nie było w chwili incydentu na mostku,
- manewr rozpoczęto z 2–3-minutowym opóźnieniem, co uniemożliwiło ominięcie skał,
- prom przy dużej prędkości wszedł na mieliznę, uszkadzając kadłub.
Straż przybrzeżna zatrzymała już nawigatora i sternika, oskarżając ich o zaniedbanie obowiązków zawodowych skutkujące obrażeniami pasażerów – informuje The Korea Herald. Kapitan statku ma ok. 60 lat, pozostali zatrzymani członkowie załogi ok. 40 lat.
Śledczy zamierzają również zweryfikować, dlaczego statek poruszał się na autopilocie w akwenie, gdzie — jak podkreślają eksperci — obowiązuje standard ręcznego sterowania.
Panika na pokładzie
Do wypadku doszło w nocy. Jak relacjonował jeden z pasażerów cytowany przez media południowokoreańskie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Głośny huk zaskoczył wszystkich. Na pokładzie wybuchła panika i chaos” — Kim Namhyun.
Na szczęście prom nie zatonął. Wszystkie 267 osób — pasażerowie i załoga — zostały ewakuowane z jednostki.
27 osób odniosło lekkie obrażenia. Służby zabezpieczyły prom i rozpoczęły ocenę uszkodzeń kadłuba.
Miejsce incydentu znajduje się niedaleko tragicznego obszaru zatonięcia promu Sewol w 2014 r., co dodatkowo potęgowało niepokój wśród pasażerów.
Queen Jenuvia II
Dane jednostki wskazują, że prom Queen Jenuvia II (IMO 9901386, MMSI 440181090) to nowoczesny, zbudowany w 2021 r. statek pasażersko–samochodowy typu Ro-Ro:
- długość ok. 170 m,
- szerokość ok. 26 m,
- rok budowy: 2021,
- bandera Republiki Korei.
Statek jest przystosowany do przewozu dużej liczby pasażerów, pojazdów i ładunków ro-ro. Wypadek nie wynikał — według wstępnych ustaleń — z awarii jednostki, lecz z rażącego naruszenia procedur bezpieczeństwa.



















Komentarze