Jantar Unity na Bałtyku. Pierwszy prom Polsca przechodzi próby morskie
 
 
 
 
 
 
 
15 września 2025 r. z Gdańskiej Stoczni Remontowej na Bałtyk wyszedł Jantar Unity, pierwszy z serii promów typu Ro-Pax budowanych dla polskich armatorów.
Jednostka rozpoczęła program prób morskich, które potrwają około dwóch tygodni. Zgodnie z harmonogramem, statek ma zostać przekazany armatorowi na początku 2026 r.
Rozkład rejsu:
- Jakie znaczenie dla polskich armatorów i konkurencyjności na Bałtyku ma wejście do eksploatacji promu Jantar Unity?
- Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w nowej jednostce typu Ro-Pax i jakie korzyści one przynoszą?
- Jak przebiega program prób morskich promu Jantar Unity i jakie parametry są podczas niego weryfikowane?
 
Umowa z 2021 roku
Kontrakt na budowę promów został podpisany w listopadzie 2021 r., a produkcja rozpoczęła się rok później. Każdy z promów Ro-Pax powstaje w technologii scalania bloków – kadłub składa się z sześciu głównych bloków i siedmiu bloków nadbudówki, łącznie zbudowanych z 265 sekcji. Największy megablok, mieszczący siłownię, ważył 3351 ton.
Jantar Unity jest pierwszą jednostką, która będzie eksploatowana w barwach nowej spółki POLSCA Baltic Ferries, powołanej w maju 2025 r. przez polskich armatorów – EuroAfricę, Polską Żeglugę Morską (marka Unity Line) i Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Celem spółki jest wzmocnienie konkurencyjności polskich przewoźników wobec operatorów niemieckich i skandynawskich.
Podczas testów sprawdzane są m.in. osiągi napędu przy pełnym obciążeniu, manewrowość, prędkość, systemy bezpieczeństwa, a także poziomy hałasu i wibracji. Równolegle przygotowywane są procedury SRTP (Safe Return To Port), czyli bezpiecznego powrotu do portu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podkreśla kierownictwo stoczni, największym wyzwaniem jest kalibracja urządzeń dostarczonych przez różnych producentów. Choć projekty dostarczają szczegółowych parametrów, ich zgodna współpraca w praktyce wymaga dodatkowych testów i dostosowania oprogramowania sterującego.
 
Parametry techniczne
Budowane promy będą jednymi z najnowocześniejszych jednostek tego typu na Bałtyku. Każdy z nich będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości, linię ładunkową o długości 4100 m i prędkość maksymalną 19 węzłów. Statek pomieści do 400 pasażerów i 50 członków załogi.
Napęd zapewniają cztery silniki LNG z systemem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast tradycyjnych śrub zastosowano pędniki azymutalne na rufie oraz sterylne strumieniowe na dziobie, co ma poprawić manewrowanie w portach.
 
W gdyńskiej stoczni powstają już dwa następne promy – ich przekazanie zaplanowano odpowiednio na 2027 i 2028 rok. Umowa przewiduje także opcję budowy czwartego statku. Jantar Unity jest pierwszym promem z nowym oznakowaniem POLSCA Baltic Ferries – logo z jasnozielonym napisem „pol” i niebieskim „sca” umieszczono na białym kadłubie jednostki.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
                             
                             
                             
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
			 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
			 
			 
 
 
 
Komentarze