Stena Line wzmacnia obecność na Bałtyku. Przejmuje operatora portowego w Lipawie
Stena Line kontynuuje strategię rozwoju handlu i odporności w regionie Morza Bałtyckiego. Armator promowy poinformował o przejęciu wszystkich udziałów w spółce Terrabalt – operatorze terminalu RoRo, ładunków masowych i drobnicowych w łotewskim porcie Lipawa.
Lipawa to trzecie co do wielkości miasto portowe Łotwy. Port działa w ramach utworzonej w 1997 roku Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która obejmuje także tereny przemysłowe i lotnisko.
Rozkład rejsu:
- Jak przejęcie operatora portowego Terrabalt w Lipawie wpłynie na rozwój siatki połączeń Stena Line na Bałtyku?
- Jakie znaczenie dla Łotwy i regionu ma inwestycja Stena Line w porcie Lipawa?
- W jaki sposób Stena Line planuje rozwijać infrastrukturę i usługi terminalu w Lipawie po zakończeniu transakcji?
Długoterminowe inwestycje w regionie
Stena Line już teraz obsługuje z tego portu połączenie z Travemünde w Niemczech, wykorzystując dwa statki. Dzięki przejęciu Terrabalt spółka uzyskuje pełną kontrolę nad obsługą terminalu, co wzmocni jej pozycję na rynku przewozów morskich w regionie.
„Nasza inwestycja w Lipawie oznacza, że nadal będziemy długoterminowym partnerem dla Łotwy i przyczynimy się do dalszego wzmacniania konkurencyjności oraz rozwoju kraju. Wierzymy w pomyślną przyszłość regionu Morza Bałtyckiego, gdzie inwestycje w infrastrukturę i rosnąca współpraca pomiędzy krajami są kluczem do wzmocnienia handlu i odporności” – podkreślił Niclas Mårtensson, prezes Stena Line.
Carl-Johan Hellner, COO Ports & Terminals w Stena Line, dodał: „Handel i odporność łańcuchów dostaw wymagają długoterminowej perspektywy, a we współpracy z państwem łotewskim, Specjalną Strefą Ekonomiczną w Lipawie, a także naszymi klientami, budujemy przyszłość”.
Rozbudowana sieć Stena Line
Przejęcie portowego operatora w Lipawie to kolejny krok w rozwoju Stena Line na Bałtyku. Firma posiada już portowe operacje w Ventspils – drugim co do wielkości porcie Łotwy – które przejęła w maju 2023 roku. Sieć połączeń obejmuje również trasę Ventspils–Nynäshamn obsługiwaną przez dwa promy, połączenie Gdynia–Karlskrona z trzema jednostkami oraz trasę Trelleborg–Rostock, na której kursują jedyne w Szwecji promy przystosowane do przewozu pociągów.
„Dzięki tej akwizycji wzmacniamy naszą pozycję i zabezpieczamy przyszłe warunki działania dla naszych klientów w regionie. Z niecierpliwością czekamy na rozwój portu i jego infrastruktury, zapewniając bezpieczne i wysokiej jakości operacje” – podsumował Niclas Mårtensson.
Warunki przejęcia
Transakcja wymaga jeszcze zgody łotewskiego organu ochrony konkurencji oraz innych instytucji. Do czasu jej zatwierdzenia dotychczasowi właściciele będą nadal zarządzać terminalem. Szczegóły finansowe umowy nie zostały ujawnione.
Komentarze