Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła petycja w sprawie powrotu Łódzkiego Roweru Publicznego

infobike
17.12.2025 17:45
0 Komentarzy

Po zakończeniu działania systemu Łódzki Rower Publiczny 2.0 temat miejskich rowerów znów wraca do debaty publicznej.

Część mieszkańców Łodzi nie godzi się z decyzją o zawieszeniu programu i domaga się jego przywrócenia – najlepiej już w 2026 roku. W sieci pojawiła się petycja, którą podpisało już kilkaset osób.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Łódzki Rower Publiczny został zawieszony?
  2. Jakie argumenty podnoszą autorzy petycji?
  3. Jakie są stanowiska miasta wobec przyszłości systemu?
Po zakończeniu działania systemu Łódzki Rower Publiczny 2.0 temat miejskich rowerów znów wraca do debaty publicznej.
Po zakończeniu działania systemu Łódzki Rower Publiczny 2.0 temat miejskich rowerów znów wraca do debaty publicznej. /fot. Grzegorz Gałasiński

Koniec systemu i argumenty miasta

Łódzki Rower Publiczny 2.0 zakończył działalność 30 listopada. Miasto poinformowało, że w 2026 roku system na pewno nie wróci, a jego przyszłość w kolejnych latach pozostaje niepewna. Głównym powodem tej decyzji są koszty – w 2025 roku utrzymanie systemu miało kosztować około 7,8 mln zł, przy około 600 tysiącach wypożyczeń.

Według władz Łodzi, koszt jednego przejazdu był zbyt wysoki w porównaniu do efektów, dlatego środki zaoszczędzone na likwidacji systemu mają zostać przeznaczone na rozbudowę infrastruktury rowerowej, w tym nowe drogi dla rowerów i poprawę bezpieczeństwa.

Petycja mieszkańców i głos użytkowników

Decyzja miasta spotkała się jednak z krytyką części użytkowników. Na platformie Avaaz powstała petycja zatytułowana „Chcemy utrzymania Łódzkiego Roweru Publicznego w 2026 roku”, którą do połowy grudnia podpisały 343 osoby.

Autor petycji, Hubert Wankiewicz, podkreśla, że rower publiczny był dla wielu mieszkańców codziennym środkiem transportu, a nie jedynie dodatkiem do infrastruktury. Zwraca uwagę, że jego likwidacja może oznaczać:

  • wzrost ruchu samochodowego,
  • większe korki,
  • wyższy poziom hałasu,
  • pogorszenie jakości powietrza.

Sygnatariusze nie zgadzają się również z argumentem, że sama infrastruktura zastąpi system roweru publicznego. Jak podkreślają, nawet najlepsze drogi rowerowe nie spełnią swojej roli, jeśli zabraknie łatwo dostępnego środka transportu dla osób, które nie posiadają własnego roweru.

Czy Łódzki Rower Publiczny ma jeszcze szansę wrócić

Miasto nie zamyka całkowicie drzwi przed rowerem publicznym. Przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich podkreślają, że rok 2026 będzie okresem przerwy, a w tym czasie analizowane będą inne możliwe modele funkcjonowania systemu – być może w zmienionej, bardziej efektywnej formie.

Na razie jednak zainteresowanie petycją jest stosunkowo niewielkie w porównaniu do liczby użytkowników, którzy byli zarejestrowani w systemie. To pokazuje, że przyszłość Łódzkiego Roweru Publicznego będzie zależała nie tylko od kosztów, ale również od skali społecznego poparcia.

Jedno jest pewne – temat miejskich rowerów w Łodzi wciąż budzi emocje i pozostaje ważnym elementem dyskusji o zrównoważonej mobilności i kierunku rozwoju transportu w mieście.

Komentarze