Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin testuje VeloFlow – nowy wymiar płynności ruchu rowerowego

infobike
10.09.2025 06:30
0 Komentarzy

Berlin stawia na innowacje w mikromobilności.

Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów. Nowoczesne wyświetlacze świetlne, zamontowane przed skrzyżowaniami, mają pomóc w utrzymaniu płynnej jazdy i zmniejszeniu liczby niepotrzebnych zatrzymań.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega działanie systemu VeloFlow i jak pomaga rowerzystom?
  2. W jakich lokalizacjach Berlina zamontowano pierwsze wyświetlacze?
  3. Jakie cele i korzyści zakłada projekt oraz kto sfinansował jego wdrożenie?
Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów.
Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów.

Jak działa VeloFlow?

Wyświetlacze zainstalowane około 200 metrów przed skrzyżowaniami informują rowerzystów, jakie światło zastaną, gdy dotrą do sygnalizacji przy prędkości średniej 20 km/h. Choć system nie analizuje prędkości każdego rowerzysty indywidualnie, daje prognozę opartą na cyklu świateł i algorytmie synchronizacji.

Dzięki temu rowerzyści mogą uniknąć nagłego hamowania lub – co gorsza – prób przejechania na czerwonym świetle. Rozwiązanie sprzyja płynności ruchu i ma poprawić bezpieczeństwo w newralgicznych punktach miasta.

Gdzie zainstalowano urządzenia?

W ramach pilotażu uruchomiono 23 wyświetlacze:

  • 10 na Invalidenstraße,
  • 9 przy Stargarder Straße / Schönhauser Allee / Prenzlauer Allee,
  • 2 na Handjerystraße / Prinzregentenstraße,
  • 2 na Langenscheidtstraße / Kreuzbergstraße.

Pierwsze testy już rozpoczęto na Kreuzbergstraße.

Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów.
Stolica Niemiec uruchomiła pilotażowy program VeloFlow, którego celem jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów.

Cele i finansowanie projektu

VeloFlow ma przynieść wymierne efekty:

  • redukcję liczby gwałtownych zatrzymań i ruszeń,
  • zwiększenie bezpieczeństwa na drogach rowerowych,
  • poprawę przewidywalności jazdy w ruchu miejskim.

Koszt jednego wyświetlacza to ok. 3 000 euro, a projekt w 85% sfinansowało Federalne Ministerstwo Transportu Niemiec. Do tego doliczyć trzeba koszty instalacji zasilania, cyfryzacji sygnalizacji oraz planowania.

Berlin zapowiada, że po zakończeniu pilotażu przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza efektów – jeśli wyniki będą pozytywne, system może zostać wdrożony na większą skalę, wyznaczając nowe standardy w europejskiej polityce rowerowej.

Komentarze