Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd przyspiesza modernizację floty śródlądowej

infoship
23.09.2025 20:00
0 Komentarzy

We wtorek, 23 września 2025 r., na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych.

Nowe przepisy mają zwiększyć efektywność wykorzystania środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz przyspieszyć proces modernizacji floty.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne zmiany w zasadach udzielania kredytów przewiduje nowelizacja ustawy o wsparciu armatorów śródlądowych?
  2. W jaki sposób projekt ma wspierać rozwój statków nisko- i zeroemisyjnych?
  3. Dlaczego dotychczasowe instrumenty Funduszu Żeglugi Śródlądowej nie były w pełni wykorzystywane?
Statek żeglugi śródlądowej
Statek żeglugi śródlądowej

Fundusz dla nowoczesnych i ekologicznych statków

Fundusz Żeglugi Śródlądowej będzie wspierał armatorów w zakupie, remoncie i modernizacji statków, tak by jednostki były bardziej konkurencyjne, bezpieczne i przyjazne środowisku. Zmiany mają szczególnie pomóc we wprowadzaniu statków nisko- i zeroemisyjnych, a także ograniczać hałas i emisję spalin.

Dotychczasowe instrumenty wsparcia nie cieszyły się dużym zainteresowaniem – w latach 2020–2023 liczba umów kredytowych nie przekraczała kilku rocznie, a pula środków pozostawała niewykorzystana.

Najważniejsze zmiany w projekcie

Projekt nowelizacji przewiduje m.in.:

  • uproszczenie procedur kredytowych,
  • możliwość zabezpieczenia kredytu zastawem na jednostce pływającej,
  • rozszerzenie zakresu umorzeń kredytów,
  • wsparcie dla statków napędzanych paliwami alternatywnymi,
  • zniesienie 30-proc. limitu środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne dla armatorów świadczących usługi pasażerskie.

Dodatkowo nowe przepisy pozwolą ubiegać się o kredyty preferencyjne również na statki, które zostały już zakupione, zmodernizowane lub wyremontowane w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Wsparcie innowacji i lepsze zarządzanie

Zgodnie z projektem umorzenie kredytów ma zostać powiązane z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Ustawa usprawni także działanie Rady Żeglugi Śródlądowej oraz realizację Planu promocji żeglugi śródlądowej.

Nowelizacja ma otworzyć drogę do rozwoju sektora, wzmocnienia konkurencyjności polskich armatorów i stoczni rzecznych, a także do lepszego wykorzystania potencjału transportu wodnego śródlądowego.

Komentarze