Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komunikacja miejska na podstawie biletów PKP Intercity? 

interwencje
23.06.2023 07:00
0 Komentarzy

24 maja Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 40744 posłów Hanny Gill-Piątek i Franciszka Sterczewskiego w sprawie możliwości korzystania z komunikacji miejskiej na podstawie biletów PKP Intercity SA. 

Zauważyć trzeba, że dla PKP Intercity ścieżka ta została już przetarta – w okresie od 14 marca do 11 grudnia 2021 r. warszawskie ZTM honorowało bilety PKP Intercity na konkretnych trasach umożliwiających przesiadki między różnymi dworcami, było to jednak czasowe i ograniczone do konkretnych tras w mieście, istnieje również bilet warszawski IC, który umożliwia korzystanie z warszawskiego transportu miejskiego przed podróżą Intercity lub TLK. Jak informuje strona internetowa, można go kupić u konduktora lub w kasie biletowej, nie ma jednak informacji na temat tej usługi podczas kupowania biletów przez stronę internetową biletintercity.pl, przy wyborze podróży rozpoczynających się lub kończących w Warszawie. Wydaje się również, że niewiele osób wie o jego istnieniu.  

Ciekawy polski przykład takiej oferty zrealizowano w ramach oferty „ŁKA łączy z Warszawą” przez innego przewoźnika, Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Była to specjalna oferta dla pasażerów, którzy kupią bilet Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Łodzi do Warszawy. Umożliwiał on korzystanie przez 75 minut również z komunikacji miejskiej ZTM – autobusów, tramwajów, metra i SKM – na terenie 1. strefy biletowej.  

Odpowiedź resortu: 

W swojej odpowiedzi Rafał Weber przedstawił rządowe stanowisko w tej sprawie.

  • Ad 1. Jakie są wyniki funkcjonowania biletu warszawskiego IC? Ile osób skorzystało z niego od wprowadzenia w 2012 roku? Czy bilet ten będzie też można kupić online? Bilet warszawski IC można kupić w kasach biletowych i u konduktora w pociągu. Udostępnienie sprzedaży tych biletów poprzez kanały zdalne było przedmiotem rozmów PKP Intercity z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie (dalej: ZTM Warszawa). Z uwagi na przyczyny techniczne leżące po stronie ZTM Warszawa związane z brakiem możliwości walidacji biletów elektronicznych, ZTM Warszawa i PKP Intercity (dalej: PKPIC) zawiesiły rozmowy w przedmiotowym zakresie. Od roku 2012 do dnia dzisiejszego oferty skorzystało około 60 tysięcy osób.
  • Ad 2. Czy rozważane jest uproszczenie działania biletu warszawskiego IC – tak by nie było konieczne nabywanie specjalnego biletu, a bilet na przejazd PKP Intercity był wystarczającym uprawnieniem do przejazdu komunikacją miejską? Obecny sposób korzystania z Biletu warszawskiego IC nie wymusza nabywania „specjalnego” biletu na przejazdy komunikacją miejską w Warszawie. Odbywa się to w ramach zintegrowanego systemu płatności za korzystanie z usług ZTM Warszawa oraz PKP IC, co oznacza, że podróżny dostaje jeden bilet, który uprawnia go zarówno do przejazdu pociągiem PKP IC jak i pojazdami, którymi wykonywane są przewozy, dla których ZTM Warszawa pełni funkcje organizatora publicznego transportu zbiorowego. W ramach jednego biletu kolejowego podróżny może przez 75 minut korzystać z komunikacji miejskiej w Warszawie w obszarze pierwszej strefy biletowej. Jest to dla pasażerów znaczne udogodnienie i oszczędność czasu. Warunki korzystania z oferty dostępne są na stronie PKP IC w zakładce „Dla Pasażera” >„Oferty i usługi” > „Krajowe”.
  • Ad 3. Czy PKP Intercity planuje zawieranie podobnych porozumień z kolejnymi miastami, aby bilet na pociąg uprawniał również do podróży komunikacją miejską w miejscowości rozpoczęcia podróży i w miejscowości docelowej? O wspólnej ofercie na styku kolej-operatorzy transportu miejskiego trwają rozmowy w ramach projektu „Wspólny Bilet”. Do dyskusji zaproszono wielu organizatorów, m.in. z Krakowa, Poznania, Łodzi, Lublina, Wrocławia, Gdańska oraz Katowic. Niemniej, nie wszyscy wyrazili wolę współpracy w ramach projektu. Obecnie PKP IC, jako koordynator projektu, prowadzi rozmowy z Zarządem Transportu Metropolii Górnośląskiej oraz Metropolitalnym Związkiem Transportowym Zatoki Gdańskiej. Projekt wspólnej oferty zakłada wydanie jednego biletu na całą podróż, gdzie pierwszy lub ostatni etap podróży byłby realizowany środkami komunikacji miejskiej, a jej środkowa część pociągiem. Zainteresowanie projektem wyraził również ZTM Warszawa. Obydwu stronom zależy na udostępnieniu oferty przede wszystkim w kanałach zdalnych. Dlatego na tę chwilę ważną kwestią jest wypracowanie rozwiązań, które umożliwią operatorom komunikacji miejskiej pełną walidację biletów elektronicznych. 

Komentarze