Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprzeciw przeciwko wykluczeniu z siatki komunikacyjnej linii autobusowej 122 w Gdańsku 

interwencje
10.09.2025 05:00
0 Komentarzy

9 września powstała petycja w sprawie sprzeciwu wobec wykluczeniu z siatki komunikacyjnej linii autobusowej 122 w Gdańsku 

Petycja zawiera 

“1) Znaczenie i przebieg linii 122  

Linia 122 zapewnia bezpośrednie połączenie obszaru Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy (dzielnica Matarnia) z Wrzeszczem, Oliwą i Sopotem, kończąc bieg przy Sopot Kamienny Potok SKM. Trasa przebiega m.in. ulicami: Słowackiego – Żołnierzy Wyklętych – Grunwaldzka – (Sopot) Niepodległości. Kluczowe przystanki to m.in.: Port Lotniczy, Firoga PKM (n/ż), Galeria Bałtycka, Biblioteka Główna UG, Hala „Olivia”, Oliwa, a w Sopocie m.in. Reja, 3 Maja, Grand Hotel, Kamienny Potok SKM. Na linii kursują pojazdy niskopodłogowe, co ma znaczenie dla osób z ograniczoną mobilnością. ztm.gda.pl  

Znaczenie tej linii dla dostępności lotniska oraz osi Wrzeszcz–Oliwa–Sopot potwierdzają również oficjalne informacje portu lotniczego (122 obsługuje dojazdy do/z Sopotu oraz gdańskich dzielnic Oliwa i Wrzeszcz). airport.gdansk.pl  

2) Przykładowe, codzienne wykorzystanie linii 122 (dzieci, studenci, seniorzy)  

  • Dzieci i młodzież szkolna (Matarnia → Oliwa/Sopot): Bezpośredni dojazd z przystanków Agrarna / Harfowa / Astronautów / Firoga PKM do rejonów z gęstą siecią szkół podstawowych i średnich w Oliwie i Sopocie (przystanki m.in. Oliwa, Hala „Olivia”, Sopot Reja, Sopot 3 Maja). Brak przesiadek skraca czas i upraszcza drogę dzieciom samodzielnie dojeżdżającym do placówek. ztm.gda.pl  
  • Studenci (Matarnia → Kampus Uniwersytetu Gdańskiego / Wrzeszcz / Sopot): 122 dowozi pod kampus UG (przystanki Biblioteka Główna UG, Hala „Olivia”) oraz do węzłów przesiadkowych Wrzeszcz PKP / Galeria Bałtycka, a dalej bezpośrednio do Sopotu (m.in. Kamienny Potok SKM). To szybka, bezpośrednia relacja z Matarni do kluczowych miejsc nauki i pracy. ztm.gda.pl  
  • Seniorzy (Matarnia → usługi i miejsca ważne społecznie):  Linia zapewnia dojazd do Cmentarza Srebrzysko oraz do usług medyczno-handlowych wzdłuż al. Grunwaldzkiej (Wrzeszcz–Oliwa). Niskopodłogowe autobusy zwiększają komfort i bezpieczeństwo osób starszych. ztm.gda.pl  

3) Skutki wyłączenia linii 122 dla mieszkańców Matarni  

  1. Degradacja dostępności dzielnicy: Matarnia (w tym rejony Firoga, os. przy ul. Słowackiego, zaplecze Portu Lotniczego) traci jedyną bezpośrednią relację do osi usługowo-edukacyjnej Wrzeszcz–Oliwa–Sopot. Zastąpienie 122 przesiadkami (np. do PKM i kolejnych autobusów) wydłuży czas podróży, skomplikuje trasy dzieciom i osobom starszym oraz zwiększy ryzyko opóźnień w łańcuchu podróży.  
  1. Utrudnienia dla pracowników Portu Lotniczego i firm okołolotniskowych: 122 łączy lotnisko z zapleczem mieszkaniowym i usługowym Trójmiasta; jej likwidacja utrudni dojazdy zmianowe oraz zniechęci do wyboru transportu publicznego na rzecz samochodu, zwiększając korki na ul. Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych.  
  1. Negatywny wpływ społeczny: 
  1. Dzieci – konieczność dodatkowych przesiadek, dłuższe i mniej przewidywalne dojazdy do szkół i zajęć w Oliwie/Sopocie.  
  1. Studenci – utrata bezpośredniego dojazdu pod UG i do węzłów akademickich; spadek atrakcyjności transportu zbiorowego względem auta.  
  1. Seniorzy – utrata prostego dojazdu do Cmentarza Srebrzysko i usług we Wrzeszczu/Oliwie; większe bariery mobilności mimo istniejącej dziś niskopodłogowej obsługi. ztm.gda.pl  
  1. Rozpad logiki sieci i osłabienie węzłów: 122 spina PKM (Firoga/Niedźwiednik) z osią tramwajowo-autobusową Grunwaldzkiej i SKM w Sopocie, zapewniając prostą, liniową relację bez konieczności kluczenia. Jej likwidacja rozrywa te węzły i zwiększa liczbę przesiadek w całym korytarzu. ztm.gda.pl  

4) Wnioski  

Wnosimy o:  

  1. Odstąpienie od planu likwidacji linii 122.  
  1. Jeśli motywacją są koszty/napełnienia – przeprowadzenie audytu potoków w korytarzu Matarnia–Wrzeszcz–Oliwa–Sopot w godzinach szczytu oraz konsultacji społecznych w dzielnicy Matarnia.  
  1. Rozważenie korekty częstotliwości / skoordynowania rozkładów z PKM i innymi liniami zamiast likwidacji – tak, by utrzymać bezpośrednią relację Matarni z UG, Wrzeszczem i Sopotem.  
  1. Utrzymanie taboru niskopodłogowego oraz czytelności trasy (obecne przystanki i ciąg ulic wykazują wysoką użyteczność społeczną).” 

Zapraszamy do podpisywania petycji 

https://www.petycjeonline.com/sprzeciw_wobec_planowanego_wyczenia_z_siatki_komunikacyjnej_linii_autobusowej_122_w_gdasku

Komentarze