Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie wymagań technicznych dotyczących budowy ścieżek rowerowych. 

interwencje
20.02.2025 06:00
0 Komentarzy

14 lutego posłanka Lidia Czechak wystosowała interpelacje nr 8101 do ministra infrastruktury w sprawie wymagań technicznych dotyczących budowy ścieżek rowerowych. 

Jak pisze posłanka 

“Szanowny Panie Ministrze, 

jestem po rozmowach z kilkoma starostami okręgu 36. Jedną z podnoszonych przez nich kwestii były wymagania techniczne, które trzeba spełnić przy budowie ścieżek rowerowych. Rygorystyczne regulacje, mające zapewnić bezpieczeństwo w ruchu sprawiają, że nie powstają kolejne ścieżki rowerowe. W konsekwencji rowerzyści zmuszeni są do poruszania się po jezdni, a to sprawia w wielu miejscach naprawdę poważne niebezpieczeństwo.  

Dużo większe niż zwężona lub mniej oddalona od jezdni ścieżka rowerowa. Rozwiązania, bardzo dobrze wyglądające w teorii i na papierze rozmijają się z rzeczywistością, z którą muszą mierzyć się samorządowcy. 

Szczególny problem pojawia się przy drogach przebudowywanych, ponieważ przy budowie nowego ciągu łatwiej można spełnić wszystkie wymagania, od początku uwzględniając je w projekcie. Przy przebudowie problem jest z oddaleniem ścieżki od jezdni i zachowaniem jednocześnie jej odpowiedniej szerokości. Jeden ze starostów przyznał, że w „jego“powiecie nie powstały już trzy ścieżki, właśnie przez niemożność spełnienia wszystkich wymagań oraz komplikacje z wchodzeniem w obce grunty. 

Zwracana jest uwaga, że poszerzenie ścieżki w wymaganiach pociąga za sobą właśnie konieczność wykupu dodatkowych gruntów. Sprawy potrafią ciągnąć się latami, co opóźnia wykonanie inwestycji, a przez inflację pierwotnie zaplanowane środki okazują się już niewystarczające. Możliwe jest zwężenie ścieżki w „trudnych warunkach “, ale poniżej wskazanych parametrów zgodę na to musi wyrazić minister. Prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie tego obowiązku na niższy szczebel, chociażby wojewody. Powinno to skrócić czas oczekiwania na uzyskanie zezwolenia. 

W związku z powtarzającymi się zastrzeżeniami, co do obecnych regulacji proszę o odpowiedź na poniższe pytania: 

1. Czy ministerstwo rozważa zmiany prawne w tym zakresie? W szczególności trudność sprawiają wytyczne ministra infrastruktury, ponieważ są one bardziej rygorystyczne niż uregulowania zawarte w rozporządzeniu? 

2. Czy ministerstwo planuje stworzenie przestrzeni do dialogu z samorządowcami z całej Polski odnośnie do obowiązujących rozwiązań oraz kierunku zmian, w jakim powinny zmieniać się przepisy?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze