Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

„Jantar Unity” po próbach morskich. Chrzest promu w Szczecinie

infoship
30.09.2025 20:00
0 Komentarzy

Gdańska Stocznia Remontowa zakończyła z sukcesem dwutygodniowe próby morskie nowego promu „Jantar Unity”, budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

Jednostka, która ma obsługiwać linię Polska–Skandynawia, przeszła testy z pozytywnym wynikiem, a inwestorzy i operatorzy nie kryją zadowolenia z rezultatów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie systemy były testowane podczas dwutygodniowych prób morskich promu „Jantar Unity” i jakie wyzwania napotkano przy ich integracji?
  2. Czym wyróżnia się nowy prom „Jantar Unity” na tle starszych jednostek oraz jakie korzyści dla środowiska zapewnia jego napęd hybrydowy?
  3. Kiedy planowany jest odbiór jednostki przez armatora i jakie wydarzenia zaplanowano z tej okazji w Szczecinie?

Podwójna seria testów

Próby morskie zostały podzielone na dwie zasadnicze fazy. W pierwszej skupiono się na dostrojeniu wszystkich kluczowych systemów, w drugiej – na ich odbiorach technicznych pod okiem przedstawicieli towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas. Szczególne wyzwania napotkano przy integracji systemów radionawigacyjnych z układami zarządzania napędem, co – jak przyznaje PŻM – wymagało wysokich kompetencji zespołu stoczni i podwykonawców.

Jak informuje rzecznik PŻM Krzysztof Gogol, jednostka „sprawdziła się doskonale nawet podczas prób z pełnym dopuszczalnym obciążeniem napędu”. Mimo zmiennych warunków atmosferycznych, prom zachowywał się stabilnie i nie tracił komfortu eksploatacyjnego – co zapowiada dobre prognozy dla pasażerów.

Pozostały już tylko końcowe testy „safe return to port” oraz prace wykończeniowe, w tym malowanie pokładów ładunkowych. Odbiór jednostki przez armatora przewidziany jest jeszcze w tym roku.

Testy promy Jantar Unity
Testy promy Jantar Unity

Nowoczesność na miarę Bałtyku

„Jantar Unity” to nowa generacja promów zaprojektowana specjalnie na potrzeby bałtyckich połączeń między Polską a Skandynawią. Jednostka ma 195,6 m długości, 32,2 m szerokości i linię ładunkową o długości 4100 metrów – prawie dwukrotnie więcej niż starsze jednostki eksploatowane przez Unity Line. Zabiera na pokład do 400 pasażerów.

Na tle konkurencji prom wyróżnia się zaawansowanym napędem hybrydowym: cztery silniki LNG wspierane są przez układ bateryjny, a manewrowanie zapewniają pędniki azymutalne oraz stery strumieniowe. To oznacza większą precyzję, niższy hałas i redukcję emisji w portach.

Na pokładzie podczas prób obecni byli przedstawiciele spółki Polskie Promy, odpowiedzialnej za inwestycję, oraz Unity Line, przyszłego operatora.

– Jednostka jest fantastyczna, wysokiej jakości i świetnie przygotowana do eksploatacji. To efekt wybitnej pracy stoczni i jej partnerów – komentuje Paweł Pluto-Prądzyński, prezes Polskich Promów.

Wkrótce po przekazaiu „Jantar Unity” przepłynie do Szczecina, gdzie odbędzie się uroczysty chrzest statku. Mieszkańcy miasta będą mogli go zwiedzić w ramach dnia otwartego zaplanowanego przez PŻM.

Komentarze