„Jantar Unity” po próbach morskich. Chrzest promu w Szczecinie
Gdańska Stocznia Remontowa zakończyła z sukcesem dwutygodniowe próby morskie nowego promu „Jantar Unity”, budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
Jednostka, która ma obsługiwać linię Polska–Skandynawia, przeszła testy z pozytywnym wynikiem, a inwestorzy i operatorzy nie kryją zadowolenia z rezultatów.
Rozkład jazdy:
- Jakie systemy były testowane podczas dwutygodniowych prób morskich promu „Jantar Unity” i jakie wyzwania napotkano przy ich integracji?
- Czym wyróżnia się nowy prom „Jantar Unity” na tle starszych jednostek oraz jakie korzyści dla środowiska zapewnia jego napęd hybrydowy?
- Kiedy planowany jest odbiór jednostki przez armatora i jakie wydarzenia zaplanowano z tej okazji w Szczecinie?
Podwójna seria testów
Próby morskie zostały podzielone na dwie zasadnicze fazy. W pierwszej skupiono się na dostrojeniu wszystkich kluczowych systemów, w drugiej – na ich odbiorach technicznych pod okiem przedstawicieli towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas. Szczególne wyzwania napotkano przy integracji systemów radionawigacyjnych z układami zarządzania napędem, co – jak przyznaje PŻM – wymagało wysokich kompetencji zespołu stoczni i podwykonawców.
Jak informuje rzecznik PŻM Krzysztof Gogol, jednostka „sprawdziła się doskonale nawet podczas prób z pełnym dopuszczalnym obciążeniem napędu”. Mimo zmiennych warunków atmosferycznych, prom zachowywał się stabilnie i nie tracił komfortu eksploatacyjnego – co zapowiada dobre prognozy dla pasażerów.
Pozostały już tylko końcowe testy „safe return to port” oraz prace wykończeniowe, w tym malowanie pokładów ładunkowych. Odbiór jednostki przez armatora przewidziany jest jeszcze w tym roku.
Nowoczesność na miarę Bałtyku
„Jantar Unity” to nowa generacja promów zaprojektowana specjalnie na potrzeby bałtyckich połączeń między Polską a Skandynawią. Jednostka ma 195,6 m długości, 32,2 m szerokości i linię ładunkową o długości 4100 metrów – prawie dwukrotnie więcej niż starsze jednostki eksploatowane przez Unity Line. Zabiera na pokład do 400 pasażerów.
Na tle konkurencji prom wyróżnia się zaawansowanym napędem hybrydowym: cztery silniki LNG wspierane są przez układ bateryjny, a manewrowanie zapewniają pędniki azymutalne oraz stery strumieniowe. To oznacza większą precyzję, niższy hałas i redukcję emisji w portach.
Na pokładzie podczas prób obecni byli przedstawiciele spółki Polskie Promy, odpowiedzialnej za inwestycję, oraz Unity Line, przyszłego operatora.
– Jednostka jest fantastyczna, wysokiej jakości i świetnie przygotowana do eksploatacji. To efekt wybitnej pracy stoczni i jej partnerów – komentuje Paweł Pluto-Prądzyński, prezes Polskich Promów.
Wkrótce po przekazaiu „Jantar Unity” przepłynie do Szczecina, gdzie odbędzie się uroczysty chrzest statku. Mieszkańcy miasta będą mogli go zwiedzić w ramach dnia otwartego zaplanowanego przez PŻM.
Komentarze