Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie trasowania pociągów dalekobieżnych 

interwencje
04.12.2025 05:00
0 Komentarzy

27 listopada posłanka Dorota Marek wystosowała interpelacje nr 13884 do ministra infrastruktury w sprawie trasowania pociągów dalekobieżnych 

Jak pisze posłanka 

“Szanowny Panie Ministrze, 

do mojego biura poselskiego wpłynęło obszerne pismo inicjatywy podróżnych „Koleje w Olkuskiem“, dotyczące braku pociągów dalekobieżnych na liniach kolejowych nr 62 (Tunel–Sosnowiec Główny) i nr 156 (Bukowno–Jaworzno Szczakowa). Z pisma wynika, że mimo znacznych inwestycji infrastrukturalnych oraz rosnącego zapotrzebowania na przewozy pasażerskie, te linie nie są wykorzystywane w sposób odpowiadający ich potencjałowi. 

Jak wskazują mieszkańcy powiatu olkuskiego: 

W ostatnich latach liczba pasażerów na stacjach LK62 znacząco wzrosła, m.in. na stacji Olkusz dziesięciokrotnie w ciągu siedmiu lat. Powiat olkuski liczy ponad 100 tys. mieszkańców, którzy z racji położenia powiatu są naturalnymi użytkownikami tej linii. 

PKP PLK przeznaczyła ok. 500 mln zł na modernizację infrastruktury LK62, w tym stacji Olkusz oraz licznych przystanków –jednak te inwestycje nie przełożyły się na rozwój oferty dalekobieżnej. W obowiązujących planach rocznego rozkładu jazdy 2026 nie przewidziano pociągów PKP Intercity przez LK62, pomimo możliwości czasowych i technicznych oraz istniejącego popytu. 

Planowane trasowanie pociągów IC „Sztygar“ i IC „Morcinek“ przez Bytom, Tarnowskie Góry i Pyrzowice budzi wątpliwości mieszkańców co do racjonalności ekonomicznej i czasowej. Modernizacja węzła katowickiego może okresowo pozbawić mieszkańców powiatu olkuskiego dojazdu do Katowic i Sosnowca Głównego, co dodatkowo ograniczy dostępność komunikacyjną, w tym możliwość przesiadek na pociągi dalekobieżne. 

Zgodnie z dokumentem Horyzontalne Rozkłady Jazdy 2035 linia 62 została wskazana jako istotny element docelowego układu przewozów dalekobieżnych. 

Mieszkańcy apelują również o rozważenie: 
– uruchomienia połączeń Katowice/Gliwice–Olkusz–Kielce–Lublin, 
– wprowadzenia nocnych pociągów południe – północ przez LK62, 
– pociągów TLK/IC między Górnym Śląskiem a Warszawą po LK62, 
– sezonowych składów oraz wagonów bezpośrednich przez LK62, 
– w przyszłości wykorzystania nowych łącznic w Dąbrowie Górniczej z programu Kolej +. 

W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. 2024 poz. 907), kieruję do Pana Ministra niniejszą interpelację z uprzejmą prośbą o odpowiedź na następujące pytania. 

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło analizę wykorzystania LK62 i LK156 jako tras dla pociągów dalekobieżnych w rozkładzie jazdy 2026? 
  1. Z jakich powodów pociągi relacji Katowice–Kielce–Lublin nie zostały skierowane trasą przez: Mysłowice, Jaworzno Szczakową, Bukowno i Tunel, mimo że trasa ta jest krótsza i przebiega przez obszary o wysokiej gęstości zaludnienia? 
  1. Co uzasadnia trasowanie pociągów IC „Sztygar“ i IC „Morcinek“ przez Pyrzowice i Tarnowskie Góry zamiast przez LK62? 
  1. Czy są planowane działania mające na celu zapewnienie mieszkańcom powiatu olkuskiego dostępu do połączeń dalekobieżnych w okresie modernizacji węzła katowickiego? 
  1. Czy ministerstwo analizowało możliwość wdrożenia nocnych oraz sezonowych połączeń dalekobieżnych przez LK62, a także wagonów bezpośrednich do pociągów nadmorskich? 
  1. Czy ministerstwo zamierza uwzględnić rekomendacje HRJ2035? 
  1. Czy są planowane rozmowy z PKP Intercity dotyczące wykorzystania zmodernizowanej stacji Olkusz jako stałego punktu zatrzymań pociągów dalekobieżnych? 

W imieniu mieszkańców regionu zwracam się z prośbą o podjęcie działań w celu wykorzystania potencjału zmodernizowanej infrastruktury oraz poprawy dostępności transportowej powiatu olkuskiego.” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze