Parking przy stacji Puławy Miasto. Piotr Malepszak odpowiada na interpelację
20 października 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury przesłało odpowiedź na interpelację poselską dotyczącą braków w infrastrukturze parkingowej przy dworcu Puławy Miasto.
Wyjaśnia ona także spory związanych z terenami należącymi do spółek kolejowych. Zapytanie Infrastruktury w sprawie budowy miejsc parkingowych przy dworcu PKP Puławy Miasto zadał poseł PiS, Michał Moskal w dniu 15 września 2025 r.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy główne argumenty wskazało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację dotyczącą parkingu przy Puławy Miasto?
- Dlaczego teren kolejowy nie może zostać szybko przeznaczony pod budowę parkingu?
- Co ma przesądzić o tym, czy dodatkowy parking przy dworcu Puławy Miasto powstanie w przyszłości?
Problem narastający od lat
Interpelacja dotyczy Puław i problemu narastającego od lat. Miasto już w 2006 roku zbudowało niewielki parking liczący 25 miejsc postojowych, który szybko okazał się niewystarczający wobec rosnącej liczby pasażerów korzystających z dworca. W piśmie skierowanym do resortu poseł Michał Moskal wskazał, że brak miejsc postojowych, chaotyczne parkowanie na drodze dojazdowej i garaże blaszane stojące na terenie kolejowym tworzą nie tylko utrudnienia dla podróżnych, ale też pogarszają estetykę otoczenia dworca. Miasto deklaruje gotowość do przebudowy własnego parkingu i prowadzi już prace projektowe, jednak bez udostępnienia terenu należącego do kolei nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego zaplecza dla kierowców i rowerzystów. Teren PKP, o długości ponad 300 metrów, mógłby pomieścić ponad 100 miejsc parkingowych oraz zadaszone stojaki dla rowerów, ale obecnie jest zabudowany garażami i objęty umowami najmu. Samorząd wskazuje również na brak infrastruktury rowerowej i potrzebę przygotowania co najmniej 50 zadaszonych stanowisk dla jednośladów.
W odpowiedzi resortu, podpisanej przez Piotra Malepszaka, znalazły się trzy zasadnicze tezy. Po pierwsze, PKP S.A. w ostatnich miesiącach proponowało miastu wynajem lub zakup terenu kolejowego pod parking, ale samorząd nie przyjął tej propozycji i oczekuje, że inwestycję zrealizują spółki kolejowe. Po drugie, część terenu, na którym stoją garaże, jest objęta obowiązującymi umowami najmu oraz umową centralną między PKP S.A. a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., co uniemożliwia natychmiastowe zagospodarowanie działki. Po trzecie, parking w Puławach Miasto nie został ujęty w „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, w którym realizowanych jest obecnie 10 zadań parkingowych na Lubelszczyźnie.
Resort informuje, że PKP S.A. zwróciła się już do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o analizę możliwości realizacji dodatkowego parkingu. Po uzyskaniu stanowiska PKP PLK S.A. ma odbyć się kolejne spotkanie z samorządem w celu wypracowania dalszych działań. Ministerstwo podkreśla, że pozostaje w stałym kontakcie z obiema spółkami kolejowymi i wspiera procesy związane z porządkowaniem terenów wokół dworców.
Odpowiedź resortu wskazuje, że kluczowym punktem sporu nie jest sama potrzeba budowy parkingu, lecz podział odpowiedzialności między samorząd a spółki kolejowe. Miasto oczekuje działań po stronie PKP, natomiast PKP oczekuje zaangażowania samorządu w nabycie lub wynajem terenu. Dopiero analiza PKP PLK przesądzi, czy budowa parkingu może zostać ujęta w dalszych planach inwestycyjnych spółek kolejowych.
Ministerstwo Infrastruktury zakończyło swoje stanowisko podkreśleniem, że celem działań PKP S.A. i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – przy wsparciu resortu – jest sukcesywna poprawa jakości obsługi podróżnych oraz porządkowanie terenów kolejowych z naciskiem na otoczenie dworców.
Na pytania posła odpowiedział Podsekretarz Stanu Piotr Malepszak.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Ministerstwa Infrastruktury:
www.gov.pl/web/infrastruktura


Komentarze