Petycja w sprawie doprecyzowania zasad określających postoje pociągów dalekobieżnych PKP Intercity S.A.
3 listopada powstała petycja w sprawie doprecyzowania zasad określających postoje pociągów dalekobieżnych PKP Intercity S.A.
Petycja zawiera
“Szanowny Panie Ministrze,
działając w imieniu Stowarzyszenia Kolej na Brzeg, na podstawie art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870), zwracam się z uprzejmą prośbą o podjęcie działań zmierzających do nowelizacji Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (Dz.U. poz. 2328).
Postulowana zmiana dotyczy doprecyzowania zasad określających postoje pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez spółkę PKP Intercity S.A. Obecna klasyfikacja postojów według kryteriów „wojewódzkie”, „międzywojewódzkie” oraz „ekspresowe” jest nieczytelna i może wprowadzać pasażerów w błąd. Podział ten nie odzwierciedla rzeczywistych kategorii handlowych pociągów, do których przyzwyczajeni są użytkownicy kolei (TLK, IC, EIC, EIP).
Wprowadzenie kategorii handlowych do aktu wykonawczego umożliwiłoby bardziej przejrzyste i racjonalne planowanie postojów oraz pozwoliłoby uniknąć sytuacji, w których miasta powiatowe są pomijane w siatce połączeń dalekobieżnych.
Obecnie zdarzają się przypadki, gdy pociągi kategorii IC zatrzymują się w miejscowościach liczących 5–6 tys. mieszkańców, a pomijają miasta o populacji przekraczającej 30–40 tys. mieszkańców. Przykładowo, pociągi PKP Intercity kursujące pomiędzy Opolem a Wrocławiem, jadące bez zatrzymania w Brzegu i Oławie, osiągają czas przejazdu jedynie o 2–4 minuty krótszy w stosunku do składów zatrzymujących się w tych miastach, przy czym i tak odbywają postoje techniczne w Opolu i Wrocławiu trwające od 5 do 20 minut, często bez wykonywania czynności manewrowych.
Mając na uwadze zasadę zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego oraz potrzebę zapewnienia równego dostępu do połączeń kolejowych, wnosimy o wprowadzenie w rozporządzeniu następujących progów liczby mieszkańców dla postojów pociągów poszczególnych kategorii handlowych:
10 000 – 39 999 mieszkańców: obowiązkowy postój pociągów kategorii TLK i IC,
40 000 – 69 999 mieszkańców: obowiązkowy postój pociągów kategorii TLK, IC, EIC,
70 000 i więcej mieszkańców: obowiązkowy postój pociągów kategorii TLK, IC, EIC oraz EIP.
Ponadto proponujemy, aby:
1. Pociągi międzynarodowe zatrzymywały się zgodnie z zasadami obowiązującymi dla odpowiadającej im kategorii handlowej w komunikacji krajowej;
2. Na stacjach węzłowych, umożliwiających skomunikowanie z innymi pociągami pasażerskimi, zapewnić obowiązkowe postoje co najmniej dla pociągów kategorii TLK i IC;
3. W przypadku linii, na których nie funkcjonują połączenia osobowe lub liczba połączeń regionalnych wynosi mniej niż 7 par pociągów na dobę, utrzymać postoje pociągów TLK lub IC również na stacjach w miejscowościach liczących poniżej 10 000 mieszkańców (np. IC Hetman, IC Wetlina, IC Szczeliniec).
Wprowadzenie powyższych rozwiązań przyczyni się do zwiększenia dostępności transportu kolejowego, wzmocnienia zasady równomiernego rozwoju terytorialnego oraz ograniczenia zjawiska skracania czasu przejazdu kosztem liczby postojów.
Zwracamy się z prośbą o pozytywne rozpatrzenie niniejszej petycji oraz o wdrożenie postulowanych zmian w możliwie najkrótszym terminie, tak aby mogły zostać uwzględnione już na etapie opracowywania rozkładu jazdy pociągów na rok 2026/2027.”
Zapraszamy do podpisywania petycji






Komentarze