Interpelacja w sprawie likwidacji dalekobieżnych połączeń kolejowych w powiatach żagańskim i żarskim
11 października posłanka Anita Kucharska-Dziedzic wystosowała interpelacje nr 12827 do ministra infrastruktury w sprawie likwidacji dalekobieżnych połączeń kolejowych w powiatach żagańskim i żarskim
Jak pisze posłanka
“Szanowny Panie Ministrze,
moja interpelacja dotyczy tematu, który jest niezwykle ważny dla blisko 170-tysięcznej społeczności mieszkańców powiatów żarskiego i żagańskiego.
Po blisko 6 latach kursowania pociągów dalekobieżnych, których organizatorem jest Ministerstwo Infrastruktury, w grudniu br. przez wspomniane powiaty przejedzie ostatni pociąg spółki PKP Intercity. Pociągi te w 2019 roku zostały przywrócone w odpowiedzi na liczne apele przedstawicieli samorządów i akcję zbierania podpisów przez mieszkańców.
Ministerstwo swoje działania tłumaczy niewielkimi potokami pasażerskimi między Wrocławiem a Żaganiem/Żarami, zapominając, że likwidowany IC Mehoffer, w porównaniu do uprzednio kursującego pociągu IC Hetman, wyjeżdża pół godziny po pociągu osobowym Kolei Dolnośląskich, co skutecznie obniża możliwości wygenerowania większych potoków w relacji do Przemyśla (Wrocławia). Wart podkreślenia jest fakt, że w relacji powrotnej, gdzie pociąg IC Mehoffer nie jest bezpośrednio poprzedzany przejazdem pociągu Kolei Dolnośląskich, cieszy się on blisko 100-procentową frekwencją.
Oferta przewozowa dla wspomnianych powiatów również odbiega od poziomu uznawanego za akceptowalny, gdyż nawet obecna jedna para połączeń nie jest zgodna z planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Kwestia istoty funkcjonowania wspomnianych powiatów w siatce połączeń międzywojewódzkich poruszana była również przez wojewodę lubuskiego, parlamentarzystów czy samorządowców. Niestety, minister infrastruktury bagatelizuje tę sprawę. Podejmowane przez ministra działania nie tylko nie rozszerzają siatki połączeń międzywojewódzkich, ale też likwidują ostatnie dla tego regionu połączenie dalekobieżne. Jest to wyjątkowo smutne, szczególnie gdy widać, że w innych rejonach naszego kraju podejmowane są działania związane ze zwiększaniem liczby połączeń – o czym mieszkańcy południa woj. lubuskiego mogą tylko pomarzyć. Ministerstwo nie może też próbować scedować odpowiedzialności za zapewnienie przewozów na samorządy szczebla wojewódzkiego, gdyż w tym przypadku jest to zadanie szczebla krajowego.
Nawiązując do powyższego, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakiej wysokości oszczędności dla budżetu państwa przewiduje się w związku z likwidacją połączeń międzywojewódzkich realizowanych przez PKP Intercity na linii komunikacyjnej między Żarami a Legnicą?
- Dlaczego żadne ze spalinowych zespołów trakcyjnych, które PKP IC planuje wydzierżawić, nie mogłyby trafić do obsługi węzła żarsko-żagańskiego?
- Co stoi na przeszkodzie, aby wagony bezpośrednie kończyły swój bieg w Żarach bądź Żaganiu, skoro występuje problem niskiej przepustowości między Żarami a Zieloną Górą? Czy nie jest możliwe zaplanowanie jakiegokolwiek obiegu pociągu w ten sposób?
- Jakie czynności podjęło Ministerstwo Infrastruktury, aby utrzymać obsługę powiatów żarskiego i żagańskiego w umowie PSC?
- Jakie przesłanki zadecydowały o zwiększeniu obsługi takich miast jak Hrubieszów, Zagórz, Jasło, Nysa, przy jednoczesnym zmniejszeniu dla Żar i Żagania?
- Czy technicznie istnieje możliwość, aby po zawarciu odpowiednich umów, porozumień i ew. szkoleń obsługę rewidencką składów Intercity zapewniali pracownicy spółki Polregio, którzy mają swój posterunek w Żaganiu?
- W jakich miejscowościach, w których nie ma punktów rewidenckich (t.j. gdzie wszelkich czynności związanych z wyprawieniem pociągu dokonuje kierownik pociągu), kończą bieg pociągi PKP Intercity?
- Co stoi na przeszkodzie, aby uruchomić pociąg z Żar/Żagania, dotychczas niezaplanowany w projekcie rozkładu jazdy 2025/2026, ze względu na ważny interes społeczny, nawet jeśli miałoby się to wiązać z utworzeniem całkiem nowej relacji?
- Czy istnieją jakiekolwiek problemy techniczne i formalne, które przy odpowiednim zaangażowaniu i woli ze strony ministra infrastruktury uniemożliwiłyby obsługę w ramach PSC wspomnianych powiatów?
- Jakie niemożliwe do pokonania trudności powodują niemożność włączenia powiatów żarskiego i żagańskiego w sieć połączeń międzywojewódzkich od strony Poznania?
- Czy jest możliwe (w ramach opracowania indywidualnego rozkładu jazdy) uruchomienie pociągów do wspomnianych powiatów w grudniu 2025 r., gdyby zarządca infrastruktury, przewoźnik i organizator wspólnie podjęli wysiłek w tym celu?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze