Petycja o zaprojektowanie tunelu pieszo–rowerowego pod drogą ekspresową S10 w ciągu ul. Tomasza Żuka w Szczecinie
4 września powstała petycja w sprawie zaprojektowania tunelu pieszo–rowerowego pod drogą ekspresową S10 w ciągu ul. Tomasza Żuka w Szczecinie
Petycja zawiera
“Jako mieszkańcy Szczecina zwracamy się z apelem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz władz Miasta Szczecin o pilne uzupełnienie projektu budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Szczecin Kijewo – Zdunowo o tunel dla pieszych i rowerzystów w ciągu ulicy Tomasza Żuka. W projekcie węzła Szczecin Zdunowo nie zaplanowano żadnego chodnika ani ścieżki rowerowej, zapominając kompletnie o pieszych. Ulica Tomasza Żuka, stanowiąca najkrótsze połączenie osiedli Płonia–Śmierdnica–Jezierzyce i Wielgowo–Sławociesze–Zdunowo, została zaślepiona, a w jej miejscu zaprojektowano nasyp, a podłączenie tej ulicy do nowego układu drogowego przeniesiono aż 450 metrów dalej na wschód od dzisiejszego skrzyżowania z ulicą Szosa Stargardzka, w rejon nowego węzła. Mieszkańcy codziennie będą zmuszeni nadkładać prawie kilometr drogi, chodząc poboczem ruchliwej trasy z dużym udziałem ciężkiego transportu. To rozwiązanie niebezpieczne, kosztowne społecznie i sprzeczne ze współczesnymi standardami planowania infrastruktury. Obecny projekt całkowicie pomija potrzeby mieszkańców poruszających się pieszo i rowerem na tym węźle.
Ulica Tomasza Żuka to najkrótsze połączenie między osiedlami. Jest także najkrótszą drogą dla mieszkańców Płoni do szpitala Zdunowie oraz stacji PKP Szczecin Zdunowo (Szczecińska Kolej Metropolitalna). Przepuszczenie ruchu lokalnego ulicą Przylesie nie rozwiąże problemu – trasa przez tą ulicę jest aż o 1,3 km dłuższa! To o ponad połowę dłuższy dystans niż obecnie.
Aby rozwiązać problem wystarczy na tym etapie zaprojektować niewielki tunel pod trasą S10 na wysokości ul. Tomasza Żuka. To rozwiązanie nie generuje wysokich kosztów (w przeciwieństwie do ewentualnej budowy po oddaniu drogi), pozwala zachować spójność układu komunikacyjnego dzielnicy, podnosi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, nie wymaga dużej ingerencji w istniejący projekt.
Zalety budowy tunelu:
- Bezpieczeństwo – oddzielenie pieszych i rowerzystów od ruchu ciężkich pojazdów.
- Krótsza droga – mieszkańcy nie będą musieli nadkładać blisko kilometra (na około przez węzeł) lub 1,3 km bezpieczną drogą przez ul. Przylesie.
- Spójność osiedli – utrzymanie bezpośredniego połączenia między Płonią a Zdunowem.
- Kosztowość – tani i prosty do wykonania na etapie budowy drogi, niewspółmiernie drogi po jej oddaniu.
- Zrównoważony transport – wspieranie ruchu pieszego i rowerowego, zgodnie z polityką klimatyczną i miejską.
- Lepsza jakość życia mieszkańców – dostęp do szkół, sklepów i przystanków bez barier i zagrożeń.
- Szczecińska Kolej Metropolitalna – łatwiejszy dostęp dla niezmotoryzowanych mieszkańców do stacji kolejowych Szczecin Zdunowo i Szczecin Dunikowo.
Problemy, jeśli tunel nie powstanie:
- Brak możliwości naprawy błędu – po wybudowaniu drogi wprowadzenie tunelu będzie niemal nierealne.
- Codzienne wydłużenie trasy o ok. 900 m w jedną stronę (zwłaszcza uciążliwe dla dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami).
- Ryzyko potrąceń na poboczu ruchliwej drogi z dużym udziałem tirów.
- Koszty społeczne – rezygnacja z ruchu pieszego i rowerowego, konieczność korzystania z samochodu nawet na krótkie dystanse.”
Zapraszamy do podpisywania petycji
https://www.petycjeonline.com/tunel_pieszorowerowy_pod_droga_ekspresowa_s10_w_szczecinie
Komentarze